Tak for det, formand.
Det er engang af en klog mand sagt om den menneskelige natur, at hvis man fyldte et teater op med folk, og hvis man, efter de havde sat sig til rette og gjort sig klar, orienterede dem om, at der var sket et uheld uden for teatret, så ville de alle sammen myldre ud, fordi de hellere ville se uheldet, end de ville se det teaterstykke, de egentlig var gået ind for at se.
Det gamle udsagn fortæller jo et eller andet om noget af det grimme ved den menneskelige natur, nemlig at nyheder om andres ulykker og katastrofer til alle tider har været noget, der har fanget vores interesse, og noget, man gerne vil opleve.
Det har desværre skabt nogle kedelige tendenser.
Det betyder, at når der er trafikuheld, så ser man de her glokøer, som jeg tror de meget nedsættende kaldes, hvor hastigheden sættes ned, fordi folk vil nå at kigge med, nogle holder måske helt ind og holder stille, der dannes en kødrand af mennesker omkring ulykkesstedet, og det er noget, der i den grad kan være med til at sinke det arbejde, der skal gøres fra myndighedernes side for at sikre, at folk, der måtte være impliceret, hurtigst muligt kan få hjælp.
Der findes altså noget i den menneskelige natur, som i et eller andet omfang betyder, at folk drages af det her og stopper op.
Nogle gør det, som ministeren var inde på i sin tale, måske ubevidst, og i det øjeblik, politiet gør dem opmærksom på, at de skal flytte sig, så vil de gerne rette ind og flytte sig.
Det er den ubevidste del af det, og den er sådan set slem nok.
Så er der en anden del af det, og det er det, man i de her år ser rigtig meget til i Sverige eller andre europæiske lande, hvor folk måske mere bevidst forsøger at sinke eller genere myndighederne – brandvæsenet, ambulancer, politiet – når de rykker ud, og hvor man møder myndighederne med stenkast i stedet for med åbne arme, som man burde, når folk er i vanskeligheder.
Det er den del, vi endnu måske kun sjældent har set noget til i Danmark sammenlignet med andre lande, men den er jo mindst lige så bekymrende, hvis man skal tro på, at udviklingen for resten af Europa på et eller andet tidspunkt også for alvor rykker til Danmark.
Så er der den del, der omhandler udrykningskørsel, hvor nogle benytter sig af muligheden for, at man kan trække efter en politibil eller en ambulance, der kommer i fuldt firspring for at redde liv, fordi det giver noget plads, hvilket også kan være til skade for andre mennesker.
Jeg synes, at når man kigger på, at respekten for autoriteter er faldende i lande som Danmark, så er det noget, vi bliver nødt til på en eller anden måde at håndtere.
Som vi ser det i Dansk Folkeparti, er der to veje, man kan gå for at håndtere den her problemstilling.
Den første handler om en mentalitetsændring.
Det er lige fra, at man selvfølgelig ikke holder ind og tager billeder, og til, at man selvfølgelig heller ikke nogen sinde kunne finde på at kaste sten efter de folk, der udfører et meget vigtigt stykke arbejde for vores myndigheder.
Den anden er sanktionsfronten.
Vi er simpelt hen nødt til i meget høj grad at håndhæve de her regler og sørge for, at folk, der ikke kan finde ud af det her, får et ordentligt klap over fingrene.
Vi er nødt til at sørge for, at der uddeles nogle gedigne bøder, og at risikoen for at få dem er stor.
Det her må ikke bare være noget, hvor man trækker på skulderen og siger, at det jo nok går endda.
Sådan skal det selvfølgelig ikke være.
Jeg synes, at ministeren særligt var inde på en god ting i sin tale, og det var den oplysningskampagne, man vil sætte i gang for at fortælle danskerne, at det her er problematisk.
Ros til regeringen for det – det synes jeg er fornuftigt.
Jeg synes også, man kunne overveje, om politiet har de redskaber, der skal til, for at man sådan for alvor kan sætte ind over for de her ting.
Det kunne jo godt være, at man i langt højere grad, hvis man skal dokumentere nogle af de her ting – dokumentere, at folk står i vejen; dokumentere, at folk går meget tæt på og tager billeder eller generer nogle af dem, der arbejder; Fru Pernille Schnoor havde et godt eksempel på det i den foregående forespørgselsdebat, hvor hun fortalte om en situation, hvor det var lykkedes nogen at gøre det ret svært at lande med en helikopter, der skulle hjælpe en patient, der var kommet til skade – kunne overveje simpelt hen at plastre nogle af vores udrykningskøretøjer til med kameraer og sikre, at folk, der bryder de her regler, bliver stillet til ansvar, og at der er en mulighed for, også efter de er kørt, at man kan finde frem til dem og sende dem et ordentligt bødeforlæg og sørge for, at de kommer til at betale bagefter.
Altså simpelt hen sørge for, at det her ændres, ved at der kommer nogle meget, meget klare sanktioner.
Det ville vi i Dansk Folkeparti i hvert fald være helt åbne over for, og det er noget af det, vi vil tage op fremadrettet.
Så skal jeg huske at læse et forslag til vedtagelse højt, som heldigvis har vundet ret bred opbakning, idet alle tre regeringspartier, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale og Dansk Folkeparti er med.
Forslag til vedtagelse
»Folketinget understreger vigtigheden af det personlige ansvar og af, at man udviser hensynsfuldhed, respekt og omtanke i situationer, hvor personer er kommet til skade eller der er risiko herfor.
Folketinget noterer sig, at det efter omstændighederne vil være strafbart at lægge hindringer i vejen for, at ambulancereddere, brandfolk og politiet kan udføre deres arbejde.
Folketinget noterer sig desuden, at politiet er opmærksomme på problemet, og at politiet fremover vil arbejde for at øge borgernes opmærksomhed på konsekvenserne af deres adfærd i ulykkes- og andre krisesituationer.«
(Forslag til vedtagelse nr.
V 69).
Tak for ordet.