Tak for det.
Det drejer sig om hele reformen nu og om, at vi skal til diskutere, hvordan man kan få en førtidspensions- og fleksjobreform til at virke bedre, hvorimod det før, altså under det seneste punkt, handlede mere om ressourceforløb.
Man kan også starte med at sige:
Går det godt eller skidt?
Der er færre, der får førtidspension, der er flere, der kommer i fleksjob.
Ledigheden blandt fleksjobbere er stadig væk høj, men den er trods at faldet fra 25 pct.
til 18 pct.
Jeg tror ikke, der er ret mange, der kan mene, at det her er skidt, men jeg blev klogere under den seneste debat, altså at måske lige hr.
Finn Sørensen synes, at det er mere interessant, at folk er i førtidspension, end at de er alt andet.
Men det kan vi jo også diskutere; det er jeg i hvert fald på ingen måde enig i.
Men nej, alting er langtfra godt i forhold til den her reform.
Og hvis man mener det, har man heller ikke fulgt med i de forskellige ting, der har været i medierne, og man har heller ikke snakket med alle de folk derude.
Der har været umenneskelige arbejdsprøvninger, og der har været ting ved mennesker, hvor alle folk herinde og jeg selv flere gange har taget sig til hovedet og sagt:
Hvad søren har de gang i derude?
Det er også rigtigt, at der har været noget med folks manglende retssikkerhed og om, at folk ikke føler, de har haft styringen eller kontrollen over det, der er sket, og ikke føler, at de kan stoppe det.
De har simpelt hen mistet lysten og evnen til at følge med, fordi de egentlig føler, at de bare bliver kørt rundt i systemet.
Der er mennesker, der ikke bliver behandlet ordentligt og føler, at de ikke bliver hørt og talt pænt til, og fleksjobbere, der ikke føler, at de bliver lyttet til, når man ansætter dem i fleksjob.
Der er rigtig, rigtig mange ting, der ikke har virket, og der er rigtig, rigtig mange dårlige eksempler på ting, som jeg også til enhver tid gerne vil anerkende ikke har været gode nok, og som vi er nødt til at tage seriøst og kigge på, når vi skal evaluere.
Jeg vil ikke komme ind på intentionerne med reformen, for det kan man sådan set gå ind og så hvad jeg mener om ved sidste debat for lidt siden.
Men de intentioner, jeg sagde der, er dem, jeg har med i bagagen, og det er dem, jeg går benhårdt efter, når vi nu skal til at evaluere.
Og vi har behov for en ordentlig evaluering og for at debattere den ordentligt og undersøgt ordentligt.
Det er en evaluering, hvor vi har borgerne i centrum.
Men det er også vigtigt for os socialdemokrater, som jeg også har sagt i forligskredsen, at vi også skal spørge de her mennesker, hvordan det går.
Det er ikke nok bare spørge kommunerne, om de gør det godt.
Så vil de jo sikkert påstå, at det gør de.
Det er også vigtigt at spørge borgerne, om de har fået en god oplevelse, eller om de har fået en dårlig oplevelse.
Altså:
Hvad er det, I har oplevet på godt og ondt?
Ligesom vi sådan set gjorde det ved høringen forleden dag, hvor der også var både gode og dårlige ting at høre.
Der er behov for ændringer, det er jeg ikke et sekund i tvivl om.
Der er behov for at kigge på retssikkerhed og klagemuligheder og andet, der er behov for at kigge på den tidlige indsats.
Det kan vi sagtens gøre meget bedre, og der er også behov for at kigge på en ordentlig sagsbehandling.
Men en ting, som vi ikke har diskuteret endnu, og som også er meget vigtig for mig og for os socialdemokrater, er et mere rummeligt arbejdsmarked.
For det er jo stadig væk skidt, når 18 pct.
er ledige blandt fleksjobbere.
Der skal vi simpelt hen sørge for, at der er endnu mere plads til de her mennesker, så de kan komme ud på arbejdspladserne.
For jeg tror nu engang på – også når jeg snakker med de her mennesker – at det også er der, de har det bedst, altså hvis de kan komme ud blandt andre mennesker.
Der er også brug for dem derude.
I dag er der jo blevet snakket om flaskehalsproblemer, og der kan man bruge de mennesker, så det er nu, vi har mulighederne, og det synes jeg også vi skal tage med ind i den her snak.
Jeg vil sige, at jeg nok har brugt allermest tid på at lytte.
Jeg har lyttet til alle de fagforeninger, der er kommet med de her forslag, og jeg har lyttet til rigtig mange forskellige interessegrupper.
Jeg har holdt rigtig mange møder, og jeg har læst tusindvis af mails ligesom alle andre herinde.
Men jeg vil også sige, at det, jeg synes har været allermest interessant for mig, har været at møde de syge borgere.
Det er også godt med fagforeninger og alt muligt andet, og stor respekt for dem.
Men det, der har været allermest interessant for mig, er at møde de syge borgere og høre, hvordan deres oplevelser har været igennem det her.
Ude i Norddjurs har jeg siddet ved 3F og mødt nogle mennesker, der har prøvet de her forskellige ting, og jeg hørte også dem, der forleden dag var med på høringen.
Det var en utrolig stærk oplevelse at høre på godt og ondt, og det, de fortæller, er ikke kun skidt.
Der er også noget godt, men altså på godt og ondt høre, hvad de oplever.
Og den her reform skal jo gerne ende ud med, at de faktisk bagefter kommer og fortæller den gode historie.
Det tror jeg ingen herinde kan blive uenige om.
Så jeg vil sige, at jeg er fuldstændig åben for alle mulige forslag fra store grupper, fra fagforeninger og fra virksomheder og alle mulige.
Men jeg lægger mig også op ad, at ministeren siger, at vi er nødt til at tage en ordentlig evaluering af det.
Vi er nødt til med stor respekt for det her at snakke godt om det.
Jeg ved endnu ikke præcis, hvordan det her ender.
Men jeg ved bare, at det her skal gøres bedre.
Vi skal have det enkelte menneske i centrum, vi skal have fokus på at give det enkelte menneske et rigtig godt liv og et meget bedre liv.
Det må jo være hele ideen med reformen og hele ideen med evalueringen.
Derfor vil jeg gerne oplæse denne vedtagelsestekst; det var jeg lige ved at glemme, formand:
Forslag til vedtagelse
»Folketinget noterer sig, at forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob – i indeværende folketingssamling – vil foretage en præcisering af reglerne på reformområdet.
Præciseringerne skal skabe klarhed om:
• At der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående ressourceforløb i sager, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, men også i sager, hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
• At det er en forudsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen og på sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, f.eks.
i et fleksjob.
Folketinget konstaterer, at forligskredsen i foråret 2018 – på baggrund af den samlede evaluering – vil drøfte yderligere justeringer af reformområdet.«
(Forslag til vedtagelse nr.
V 37)