Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (B 17) Beslutningsforslag om at af-
skaffe de obligatoriske nationale test og stoppe Danmarks deltagelse i
PISA-undersøgelserne har udvalget i brev af 10. november 2017 efter
ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. november 2017 fra
Jacob Holthe Bro, jf. B 17 -
bilag 1”
Svar:
Det glæder mig, at lærerstuderende har interesse i de nationale test, og
jeg vil gerne kvittere for, at den opgave, som spørgsmålene henviser til,
er en opgave, der har formået at diskutere testene, selvom de konkrete
testopgaver mv. ikke må offentliggøres, fordi de skal genbruges.
1.
Flere af spørgsmålene i Jacob Holthe Bros brev og selve opgaven om-
handler validiteten i de nationale test i forhold til matematikopgaver og
elever med dansk som andetsprog.
Raschmodellen, som testene bygger på, er en anerkendt testmetode.
Undervisningsministeriet foretager ikke analyser med udgangspunkt i
minoritetsgrupper. Dette ville være omfattende for både skoler og mini-
steriet. I forhold til sproget i matematikopgaverne er det heller ikke kun
elever med dansk som andet sprog, som kan have vanskeligt ved nogle af
ordene i opgaverne. Derfor afprøves opgaverne før brug i en bred grup-
pe (ca. 700 elever). Efterfølgende bliver alle opgaver analyseret for at
sikre, at de tester det, de skal, og ikke forfordeler grupper af elever. Op-
gaver, der ikke opfylder kravene, bliver ikke anvendt i testene.
2.
Jacob Holthe Bro udtrykker forbehold over for nogle kommuners
brug af et konkret værktøj i evalueringen.
27. november 2017
Sags nr.:17/15022