Skatteudvalget 2017-18
B 89
Offentligt
1898738_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 1795
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 89 - Forslag til folketingsbeslutning om forhøjelse af afgifter på tobak.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 30. april 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Marlene Borst Hansen (RV).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om, hvad de samfundsøkonomiske konsekvenser forventes at være ved at øge tobaksafgiften, så købsprisen for en gennemsnitlig pakke cigaretter vil blive henholdsvis 50 kr., 60 kr., 65 kr. og 90 kr., til skatteministeren
1898738_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad de samfundsøkonomiske konsekvenser forventes at være ved
at øge tobaksafgiften, så købsprisen for en gennemsnitlig pakke cigaretter vil blive hen-
holdsvis 50 kr., 60 kr., 65 kr. og 90 kr.? Provenuet bedes opgjort både før og efter tilbage-
løb og adfærd.
Svar
Gennemsnitsprisen på cigaretter er på nuværende tidspunkt ca. 40 kr. pr. 20 stk. En af-
giftsforhøjelse svarende til en gennemsnitspris på 50 kr. (afgiftsforhøjelse på 34 pct.)
skønnes at medføre et umiddelbart varigt merprovenu på godt 2,1 mia. kr. og ca. 330
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens en afgiftsforhøjelse svarende til en gennemsnits-
pris på 90 kr. (afgiftsforhøjelse på 167 pct.) skønnes at medføre et varigt umiddelbart
merprovenu på 10,6 mia. kr. og et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
5,7 mia. kr.
1
De provenumæssige konsekvenser ved diverse afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak
fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Forventet merprovenu ved diverse afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak, mio. kr. (2018-
niveau)
Gennemsnits-
pris for 20 stk.
cigaretter
1
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Umiddelbart merprovenu
90
65
60
50
12.870
6.450
5.160
2.600
12.470
6.250
5.000
2.520
12.080
6.050
4.850
2.440
11.710
5.870
4.700
2.360
11.340
5.680
4.550
2.290
10.990
5.510
4.410
2.220
10.650
5.340
4.270
2.150
10.610
5.320
4.260
2.140
Merprovenu efter tilbageløb
90
65
60
50
12.380
6.210
4.970
2.500
12.000
6.010
4.820
2.420
11.630
5.830
4.670
2.350
11.270
5.650
4.520
2.270
10.920
5.470
4.380
2.200
10.580
5.300
4.250
2.130
10.250
5.140
4.110
2.070
10.210
5.120
4.100
2.060
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
90
65
60
50
-6.930
-660
-90
400
-6.720
-640
-80
390
-6.510
-620
-80
380
-6.310
-600
-80
360
-6.110
-590
-80
350
-5.920
-570
-70
340
-5.740
-550
-70
330
-5.720
-550
-70
330
Anm.: Der forudsættes ikke vækst i afgiftsgrundlaget frem til 2025. Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftssatserne
indekseres efter 2025. Arbejdsudbudseffekt forudsættes at udgøre ca. 4 pct. af det umiddelbare merprovenu efter tilbage-
løb svarende til virkningen ved en ændring af AM-bidraget. Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
1
Det er forudsat, at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende.
Side 2 af 3
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om, hvad de samfundsøkonomiske konsekvenser forventes at være ved at øge tobaksafgiften, så købsprisen for en gennemsnitlig pakke cigaretter vil blive henholdsvis 50 kr., 60 kr., 65 kr. og 90 kr., til skatteministeren
1898738_0003.png
Forhøjelserne skønnes samlet at være forbundet med et samfundsøkonomisk tab, idet de
positive helbredseffekter ved et lavere forbrug skønnes at være mindre end de skønnede
omkostninger. Omkostningerne udgøres af statens mindreprovenu og borgernes tab ved
højere afgifter samt øgede tids- og transportomkostninger i forbindelse med grænsehan-
del.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med at skønne over effekterne af
afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak særligt ved meget store afgiftsforhøjelser, jf. svar
på SAU B 89
spm. 1.
Side 3 af 3