Skatteudvalget 2017-18
B 89
Offentligt
1914055_0001.png
20. juni 2018
J.nr. 2018 - 1795
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 89 - Forslag til folketingsbeslutning om forhøjelse af afgifter på tobak.
Hermed sendes revideret svar på spørgsmål nr. 1 af 25. april 2018.
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, til skatteministeren
1914055_0002.png
Spørgsmål
Ministeren sagde i forbindelse med behandlingen af B 89 følgende om de provenumæs-
sige konsekvenser af at hæve tobaksafgifterne med 75 pct.: ”Konsekvensen for statens
indtægter forventes derfor i sidste ende at være negativ. Faktisk forventes forslaget at
medføre
et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på over 300 mio. kr.” Mini-
steren bedes i forlængelse heraf redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets
skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, herunder provenueffekten af min-
dre ’hop’ i afgiften på eksempelvis 5, 10, 15 eller 20 pct. samt eventuelle faste, årlige regu-
leringer af afgiften i takt med udviklingen i enten forbrugerpriser eller de private lønnin-
ger.
Svar
Skatteministeriet har netop offentliggjort
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018,
der belyser for-
skellige emner inden for skatte- og afgiftsområdet, herunder bl.a. grænsehandel og afgifter
på nydelsesmidler.
I forbindelse med analysearbejdet til
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018
er der sket en opda-
tering af metoden til at skønne over de afledte arbejdsudbudsvirkninger af afgiftsændrin-
ger på en række nydelsesmidler mv., herunder bl.a. tobaksafgifterne, på baggrund af en
helt ny analyse. Metodeændringen er nærmere beskrevet i appendiks til publikationens ka-
pitel 5 og indebærer, at skønnet for selvfinansieringsgraden forbundet med den afledte ar-
bejdsudbudsvirkning af en ændring i afgifterne på cigaretter og tobak er ændret fra 4 pct.
til -7 pct. Det betyder, at en forhøjelse af cigaretafgifterne nu skønnes at indebære en po-
sitiv arbejdsudbudsvirkning, hvor der tidligere har været forudsat en negativ arbejdsud-
budsvirkning.
Svaret på SAU B 89
spørgsmål 1 er derfor genberegnet på baggrund af de nye forudsæt-
ninger. Ud over den ændrede beregning af den afledte arbejdsudbudsvirkning, er meto-
den for beregning af de øvrige adfærdseffekter uændret, jf. nedenfor.
Med de nye forudsætninger skønnes den i B 89 foreslåede afgiftsforhøjelse på 75 pct. nu
at medføre et varigt
merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 200 mio. kr.
I forbindelse med provenuvurderingen af ændringer i tobaksafgifter tages højde for føl-
gende adfærdsvirkninger, som forklares nærmere nedenfor:
1. Virkning på forbrug
2. Virkning af grænsehandel
3. Virkning på arbejdsudbud
1) I forbindelse med beregninger af afgiftsændringer på cigaretter og tobak forudsættes en
forbrugselasticitet på ca. -0,4. Det vil sige, at forbruget forventes at falde med ca. 4 pct.,
når prisen på cigaretter stiger med 10 pct. Forbruget er sammensat af det indenlandske
salg fratrukket udlændinges grænsehandel i Danmark og tillagt danskeres grænsehandel i
udlandet.
Side 2 af 4
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, til skatteministeren
1914055_0003.png
2) På nuværende tidspunkt skønnes danskere ikke at grænsehandle cigaretter i Tyskland i
nævneværdigt omfang. Der grænsehandles dog cigaretter i Syd- og Østeuropa samt i for-
bindelse med taxfree handel. Danskeres grænsehandel med cigaretter og røgtobak forud-
sættes at afhænge lineært af prisforskellen til udlandet (dvs. besparelsen). Det forudsættes
herudover, at danskere vil begynde at grænsehandle cigaretter i Tyskland, når prisforskel-
len overstiger 3,5 kr. pr. 20 stk. pakke. Udlændinges grænsehandel i Danmark forudsættes
ligeledes at afhænge lineært af prisforskellen, og forudsættes at ophøre, når prisen i Dan-
mark når samme niveau som i de lande, der grænsehandler i Danmark. Der er tale om en
alt andet lige vurdering, hvilket vil sige, at priser og afgifter i udlandet forudsættes at være
konstante.
Der er ikke indregnet såkaldte ketchup-effekter i grænsehandlen, men det er muligt at
disse vil opstå ved en større ukendt prisstigning. Der er således væsentligt usikkerhed for-
bundet med provenuskønnene særligt i forbindelse med skøn over meget store afgifts- og
prisændringer.
3) En forhøjelse af tobaksafgifter skønnes at øge arbejdsudbuddet. Arbejdsudbudseffek-
ten forudsættes at udgøre -7 pct. af det umiddelbare merprovenu efter tilbageløb, sva-
rende til virkningen ved en ændring af personfradraget.
Forventet provenuvirkning af forskellige afgiftsforhøjelser og efterfølgende årlige reguleringer
I tabel 1 fremgår det forventede merprovenu ved forhøjelser på henholdsvis 5, 10, 15 og
20 pct. samt efterfølgende regulering af afgiften med 1,8 pct. årligt frem til og med 2025
1
.
1
Det er forudsat, at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende.
Side 3 af 4
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, til skatteministeren
1914055_0004.png
Tabel 1. Forventet merprovenu ved diverse afgiftsforhøjelser og efterfølgende årlige reguleringer
med 1,8 pct., mio. kr. (2018-niveau)
Afgiftsforhø-
jelse i pct.
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Umiddelbart merprovenu
20
15
10
5
1.540
1.160
770
390
1.660
1.280
900
520
1.770
1.390
1.010
640
1.870
1.500
1.130
760
1.970
1.600
1.230
870
2.060
1.700
1.340
980
2.140
1.790
1.430
1.080
2.090
1.740
1.390
1.040
Merprovenu efter tilbageløb
20
15
10
5
1.490
1.110
740
370
1.600
1.230
860
500
1.700
1.340
980
610
1.800
1.440
1.080
730
1.890
1.540
1.190
840
1.980
1.630
1.290
940
2.060
1.720
1.380
1.040
2.010
1.680
1.340
1.000
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
20
15
10
5
510
410
330
180
530
430
370
230
540
460
410
280
550
480
390
320
560
500
410
360
560
510
440
350
560
520
450
370
550
510
440
360
Anm.:Der f orudsættes ikke v ækst i af giftsgrundlaget f rem til 2025. Det er beregningsteknisk f orudsat, at af gif tssatserne in-
dekseres ef ter 2025. Arbejdsudbudsef f ekt f orudsættes at udgøre -7 pct. af det umiddelbare merprov enu (inkl. umiddelbar
v irkning på momskontoen) ef ter tilbageløb. Tilbageløbet antages at udgøre 23 pct. Der er af rundet til nærmeste 10 mio. kr.
Side 4 af 4