Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
B 61
Offentligt
1872624_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2018 - 1342
Doknr.
Dato
23-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 28. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (ad B 61) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 11:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren har i støbeskeen for at fo-
rebygge seksuelle overgreb, vold, røverier, tyverier og andre straffelovsovertrædelser
mod mennesker med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Svar:
Til brug ved besvarelsen er der indhentet udtalelser fra henholdsvis Justitsministeriet
og fra Sundheds- og Ældreministeriet, idet spørgsmålet også berører deres ansvars-
områder.
Det kan herefter oplyses, at Justitsministeriet den 6. december 2017 og den 7. februar
2018 har fremsat lovforslag om henholdsvis skærpelse af straffen for blufærdigheds-
krænkelse og digitale sexkrænkelser og skærpelse af straffen for grov vold. Hvis lov-
forslagene bliver vedtaget, vil strafskærpelserne også finde anvendelse for overtræ-
delser, der bliver begået mod personer med en fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse.
Justitsministeriet har endvidere sendt et lovforslag om skærpelse af straffen for genta-
gen simpel vold i nære relationer i høring med henblik på fremsættelse i denne folke-
tingssamling.
Sundhedsministeren har oplyst følgende til brug for besvarelsen:
”Jeg
vil gerne understrege, at det ligger mig meget på sinde, at der er ordentlige ram-
mer for at sikre ordnede forhold omkring patienterne. Der er heldigvis også allerede et
system, som er med til at sikre det
autorisationsordningen under Styrelsen for Pati-
entsikkerhed.
Jeg kan herudover oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed i forhold til gruppen af
autoriserede sundhedspersoner allerede i dag har mulighed for at indhente straffeat-
tester til offentlig brug med henblik på at vurdere, om der kan udstedes en autorisati-
on. Der er desuden mulighed for at fratage en person sin autorisation, hvis vedkom-
mende har gjort sig skyldig i strafbare forhold, som eksempelvis sexkrænkende ad-
færd eller personfarlig kriminalitet og derfor må vurderes at være til fare for patientsik-
kerheden.
B 61 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke initiativer ministeren har i støbeskeen for at forebygge seksuelle overgreb, vold, røverier, tyverier og andre straffelovsovertrædelser mod mennesker med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til børne- og socialministeren
Der er indført autorisationsordninger for blandt andet læger, tandlæger, kiropraktorer,
sygeplejersker, ergoterapeuter, fysioterapeuter, kliniske diætister, radiografer, banda-
gister, fodterapeuter og social- og sundhedsassistenter.
Der er ligeledes mulighed for, at regionerne kan indhente straffeattest til offentlig brug
i forbindelse med ansættelse ved psykiatriske institutioner.
Jeg har derfor ikke aktuelt initiativer i støbeskeen.”
Ældreministeren har oplyst følgende:
”For mig
som ældreminister er det vigtigt, at ældre oplever tryghed. Det er
både trist og skræmmende, når der er eksempler på, at mennesker, der er afhængige
af hjælp fra plejepersonalet, oplever at blive udsat for svigt fra netop denne gruppe.
Jeg er altid lydhør over for forslag og idéer, der kan bidrage til en mere tryg og værdig
ældrepleje. Det er dog også vigtigt for mig, at vi sætter kræfterne ind der, hvor beho-
vet er størst. Her er det mit klare indtryk, at der er tale om få sager over lang tid, som
kommuner og politiet har taget meget alvorligt, og jeg kan oplyse, at jeg ikke aktuelt
har initiativer i støbeskeen.”
Jeg har heller ikke aktuelle planer om tiltag på mit ansvarsområde, men jeg kan i for-
hold til mennesker med funktionsnedsættelser i det hele tilslutte mig synspunktet om
at skabe ordentlige rammer og trygge forhold, så borgerne sikres mod overgreb fra
det personale, der er ansat til at tage sig af dem.
Her mener jeg, at det er ledelsen på den enkelte arbejdsplads, der har ansvaret for at
vurdere, om den, der søger om et job, udgør en risiko i forhold til overgreb på borger-
ne. Så dette her handler i høj grad om, at ledelsen påtager sig sit ansvar og anmoder
om en straffeattest, hvis der er behov for det.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2