Er ministeren enig i, at tunge Euronorm 4 & 5-køretøjer udleder 50-1000 gange flere partikler (PM 0,1 målt som antal partikler) end køretøjer, der lever op til Euronorm 6? Der henvises til en undersøgelsen forelagt Folketinget på L 139 – bilag 12, hvoraf det fremgår, at Euro 4 & 5 køretøjer udleder op mod 1000 gange flere ultrafine partikler (UFP) end et køretøj med filter (se anden nederste side). Undersøgelsen er valideret af Miljøstyrelsen og COWI (”Partikeludslip fra nye tunge køretøjer (Euronorm IV og V)” fra Miljøstyrelsen, 2008). Det Økologiske Råd anfører i rapporten ”Trafikkens forurening” (Det Økologiske Råd, 2013, s. 26) en lidt lavere faktor 500. Miljøpunkt Nørrebro og Indre By rapporterer omkring en faktor 100 forskel mellem Euronorm 4 og Euronorm 6 målt fra en busplatform i København, hvor der må forventes at være sket en opblanding (se f.eks. ”Målinger af ultrafine-partikler på udvalgte lokaliteter i Indre By og på Christianshavn”, Miljøpunkt, 2016). Endvidere henvises til en nyere forskningsartikel (”Ultrafine particle emissions by in-use diesel buses of various generations at low-load regimes”, Atmospheric Environment, L. Tartakovsky m.fl., 2015) som viser, at Euronorm 4 & 5 køretøjer ikke har færre udledninger af ultrafine partikler (UFP) end ældre Euronorm 0-3 busser, hvor der i dag er krav om filter i miljøzonen. Og endelig anfører Movia i en redegørelse til Københavns Kommune fra 6. februar 2017, at deres eftermonterede filtre på Euronorm 4-busser (luftpakke-busserne), som nu lever op til Euronorm 6, fjerner 98 pct. af de ultrafine partikler, svarende til en faktor 50 reduktion.
Dato: 30-05-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne:
jord- og luftforurening