Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
B 53 Bilag 3
Offentligt
1916068_0001.png
Den 21. juni 2018
Miljø- og fødevareministerens bidrag til beretning over
beslutningsforslag nr. B 53 om opdatering af regler om miljøzoner i
Danmark
De danske miljøzoner, som blev indført i København i 2008, i Aalborg i 2009 og i
Odense og Aarhus i 2010, har spillet en vigtig rolle i at få de mest forurenende
køretøjer ud af de største byer og er fortsat et værn mod, at de ældste lastbiler
kører ind i de store byer i Danmark.
I 2011 foretog det daværende Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) ved Aarhus
Universitet en effektvurdering af indførelse af miljøzoner i Danmark, hvor der
ligeledes indgik en fremskrivning af de miljømæssige effekter frem til 2020. Af
rapporten fremgår, at indførelsen af miljøzonerne medførte et fald i NOx-
emissionen på 25 pct. for tunge køretøjer det første år efter, at reglerne trådte i
kraft. Af rapporten fremgår endvidere, at miljøzonernes effekt på NOx-emissionen
vil aftage i årene frem mod 2020, hvor den vil være tæt på nul.
Miljøzonerne reducerer fortsat geneeffekter for cykelister og fodgængere, da
kravene sikrer, at de ældste og mest osende køretøjer ikke kan køre ind i
miljøzonerne uden et partikelfilter.
Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet (DCE) har i 2016
foretaget en opgørelse af de forskellige køretøjsgruppers bidrag til
luftforureningen på H.C. Andersens Boulevard i København mv. Opgørelsen
baserer sig på data fra 2016, så der kan være sket en yderligere forskydning i
Euronormer og køretøjsgruppernes andel. Fordelingen kan tages som et udtryk for
den trafik, som kører i miljøzonen i København.
Opgørelsen viser, at udledninger fra personbiler efterfulgt af varebiler udgør de to
største kilder til forurening med NO
x
og NO
2
på H.C. Andersens Boulevard.
Lastbiler og busser, som forud for miljøzonernes indførelse var de største kilder til
NO
x
og NO
2
-forureningen, udgør nu mindre andele i sammenligning med
varebilerne. Sammenlignet med deres andel udgør de dog fortsat en ikke
ubetydelig andel. For partikler er det særligt bybaggrunden
dvs. forureningen fra
resten af Danmark og udlandet, som udgør den største andel af
partikelforureningen. Dog udgør gadebidraget fra varebiler og personbiler til
partikelforureningen en ikke ubetydelig andel, mens busser og lastbiler udgør en
mindre andel.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
B 53 - 2017-18 - Bilag 3: Beretningsbidrag, fra miljø- og fødevareministeren
Miljø- og Fødevareministeriet er på baggrund af beslutningsforslaget ved at få
gennemført erhvervs- og samfundsøkonomiske beregninger af forskellige
scenarier for en evt. opdatering af regler om miljøzoner i Danmark. Beregningen
udføres for en trinvis indfasning af forskellige Euronormer i forskellige år.
Beregningerne udføres separat for lastbiler og busser, store varebiler, samt små
varebiler og personbiler, hvor små varebiler regnes for personbiler.
Jeg har noteret, at Brancheorganisationen for den danske vejtransport (ITD) har
oplyst, at de kan støtte en opdatering af reglerne om miljøzoner, så længe det sker
med en fornuftig indfasningstid. Beregningerne, som foretages, vil derfor også se
på forskellige indfasningsårstal. Resultaterne af beregningerne forventes at
foreligge efter sommerferien.
2