Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
B 53 Bilag 2
Offentligt
1870041_0001.png
Miljø – og Fødevareudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Dato: 20.03.2018
Beslutningsforslag 53 om opdatering af reglerne for miljøzoner i Danmark
På baggrund af de politiske drøftelser under første behandling af beslutningsforslag 53
den 27. februar 2018 finder ITD anledning til at komme med uddybende
bemærkninger i relation til spørgsmålet om retrofitting.
Som fremført i ITD’s indledende henvendelse, betragter vi ikke en eventuel
eftermontering af emissionsreducerende udstyr på lavere Euronormer for at opfylde
kravene til Euro 6 som en økonomisk gangbar løsning for danske transport- og
logistikvirksomheder.
Dette underbygges af en række danske lastbilimportører i en artikel fra Lastbil
Magasinet
1
, der anser retrofitting som teknologisk udfordrende for producenterne
samt økonomisk uholdbart for transport- og logistikvirksomhederne. Af samme årsag
eksisterer der i dag ingen fabrikscertificerede eftermonteringsløsninger.
I den forbindelse vil ITD gerne gøre udvalget opmærksom på, at der kan være andre
løsninger på markedet, men at fabriksgarantien på køretøjet i så fald risikerer at
bortfalde. I tilfælde af skader på køretøjet kan erstatningen således blive væsentlig
mindre. Alternative løsninger vil derudover skulle undersøges nærmere i relation til
både effektivitet, pris, løbende omkostninger, fabriksgaranti etc.
ITD vil gerne understrege, at den enkelte lastbil med en lavere Euronorm på
nuværende tidspunkt reelt skal udskiftes, såfremt den skal leve op til det i forslaget
fremførte miljøkrav. Dette beder vi udvalget have med i overvejelserne i den videre
behandling af forslaget.
Med venlig hilsen
ITD
Lasse Raunholt Kristoffersen
Haargaard, Rasmus: Miljøkrav er teknisk umuligt. Lastbil Magasinet, den 25. januar 2018. In:
https://lastbilmagasinet.dk/artikler/miljoezonekrav-er-teknisk-umuligt-p42198
1
Side 1 af 1