Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Att.: Medlemmerne af Miljø- og Fødevareudvalget
Dato: 26.02.18
Beslutningsforslag 53 om opdatering af reglerne for miljøzoner i Danmark
ITD vil gerne kvittere for forslaget fra Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Socialistisk Folkeparti om en opdatering af reglerne om miljøzoner i Danmark.
Der bliver allerede gjort meget i transport- og logistikvirksomhederne for at reducere
branchens CO
2
-aftryk og udledningen af skadelige stoffer. Eksempelvis kan det
nævnes, at 31 procent af den samlede danske lastbilflåde i dag består af Euro 6-
køretøjer, mens næsten halvdelen af ITD-medlemmernes lastbiler lever op til de
strengeste EU-krav
1
.
ITD arbejder aktivt for at fremme en grøn omstilling af transportbranchen. Derfor
støtter vi også grundlæggende op om at skærpe kravene til de lastbiler, busser og
varebiler, der opererer i danske miljøzoner. ITD har dog en række bemærkninger, som
vi beder udvalget om at inddrage i den videre behandling af beslutningsforslaget.
Bemærkninger vedrørende delelementer i beslutningsforslaget
Som indledningsvist angivet støtter ITD op om de miljø- og sundhedsmæssige hensyn,
der ligger i forslaget ved at stille krav til lastiler, busser og varebiler om, at de
fremadrettet skal opfylde de nyeste Euronormer (Euro 6) i danske miljøzoner.
ITD har midlertidigt noteret, at forslagsstillerne påtænker at lade de nye regler træde i
kraft allerede den 1. juli 2019, hvilket vækker bekymring i transport- og
logistikbranchen. Især af hensyn til virksomhedernes investeringsplanlægning finder
ITD, at der bør være et passende tidsperspektiv fra, at ordningen meldes ud, og til
ordningen træder i kraft.
Med det fremsatte forslag vil det betyde, at lastbiler, som ikke opfylder Euro 6-
normen, enten skal udskiftes med nye eller have eftermonteret udstyr for at opfylde
miljøkravene i Euro 6. Men den sidstnævnte løsning er yderst kompleks,
omkostningstung og for virksomhederne en økonomisk uforsvarlig løsning. Det vil sige,
1
47 procent af ITD-medlemmernes flåde består i dag af Euro6-lastbiler. Dette skal ses i lyset af den høje
udskiftningsgrad i køretøjsflåden, der er kendetegnende ved international kørsel. For køretøjer, der
fortrinsvist opererer lokalt, og hvor der tilbagelægges knap så mange kilometer, eller hvor der kan være
tale om specialkøretøjer og –opgaver, vil udskiftningsgraden typisk strække sig over en længere periode
Side 1 af 3