Notat
Vedrørende beslutningsforslag nr. B 51
Til: Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Fra: Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har følgende kommentarer til beslutningsforslag nr. B 51, der har til formål, at to-
bakssalg skal ske fra en kiosk eller særlig kasselinje i supermarkederne, samt at tobaksvarer skal
sælges i neutrale indpakninger:
Tobaksrygning er skadeligt, og Dansk Erhverv er enig i, at børn og unge under 18 år ikke skal
ryge, og at rygning skal være forbeholdt voksne. Det nuværende beslutningsforslag er dog ikke
hensigtsmæssigt, og det er Dansk Erhvervs vurdering, at forslagets to elementer ikke nødvendig-
vis har den ønskede effekt og tilmed vil være byrdefulde for detailhandlen.
Detailbranchen har et medansvar for at nå målet om en røgfri generation i 2030, og branchen er
en del af partnerskabet for salg af tobak til unge. Gennem partnerskabet vil vi ar-
bejde for en mere effektiv håndhævelse af reglerne for salg af tobak til børn og unge.
Der er behov for en kulturændring, som kræver en fælles indsats på tværs af aktører, og vi bidra-
ger gerne til at skabe en kultur, hvor det ikke er acceptabelt at sælge tobak til mindreårige.
Detailhandelen ønsker at bidrage til denne kulturændring blandt medarbejdere og kunder.
Vi foreslår derfor bl.a. en fortsættelse af de nuværende initiativer i partnerskabet med erhvervsli-
vet om salg af tobak og alkohol til unge, en klarlægning af muligheder for tekniske løsninger som
f.eks. Smart-ID og et fælles bidrag til en kulturændring, særligt hos unge rygere.
Tobaksvarer er lovlige produkter
–
og bør kunne markedsføres
Dansk Erhverv vil gerne påpege, at tobaksvarer er legitimt fremstillede produkter, der er under-
lagt særlig lovgivning, strenge krav og kontrolforanstaltninger. Et lovligt produkt bør kunne mar-
kedsføres i overensstemmelse med gældende regler for produktet.
Dansk Erhverv finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at pålægge detailledet at skjule lovlige va-
rer, ligesom vi heller ikke finder det hensigtsmæssigt at indføre et varemærkeforbud, da dette vil
gøre det sværere for køberen at identificere produktvarianterne, øge ekspeditionstiden for butik-
ken og hæmme konkurrencen imellem tobaksproducenterne.
Dermed risikerer vi et marked, hvor de store producenter tilegner sig endnu større markedsan-
dele, imens mindre producenter får sværere ved at vinde indpas på markedet.
Dansk Erhverv
Side 1/3