Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
6. december 2017
Folketingets Forsvarsudvalg har den 5. december 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 36
vedr. B40 til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Holger K. Nielsen (SF).
Spørgsmål nr. 36
”Hvilke
muligheder har Danmark for at søge erstatning eller gå ud af købskontrakten, hvis
der efter levering af flyene viser sig at være fejl og mangler?”
Svar:
Kontrakter om indkøb af militært materiel som kampfly adskiller sig fra sædvanlige kommer-
cielle indkøb ved, at leverandøren som udgangspunkt ikke yder garantier for levetid, hold-
barhed osv., idet materiellet ofte anvendes i ekstreme situationer. Såfremt der opstår en
skade på militært materiel, vil køberen derfor som udgangspunkt selv skulle afholde udgif-
terne til udbedring af skaden. Det bemærkes, at der i forbindelse med leveringen af flyene
gennemføres omfattende kvalitetssikring og modtagekontrol, og at en væsentlig del af beta-
lingen først finder sted, når dette er gennemført.
Det bemærkes, at produktion og samling af flyene sker efter en struktureret og dokumente-
ret proces, som overvåges nøje af repræsentanter fra programkontoret eller af køber.
Som beskrevet i aktstykke 31 følger F-35 programmet en kontraktmodel, hvor partnerlande-
nes respektive kampfly forventes indkøbt i et antal puljer, der dækker flere års leverancer.
F-35 partnerskabet forventes at indgå de første af en serie af kontrakter, som er relevante
for Danmark, primo 2018 omhandlende udgifter/delanskaffelser relateret til anskaffelsen af
de første 10 danske fly og motorer - med 4 fly til levering i 2021 og 6 fly til levering i 2022.
Indkøbet af de resterende fly sker ved en serie af senere kontraktindgåelser.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200