Til beslutningsforslag nr.
B 140
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den XX. maj 2018
2. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af ministerpension og pension
til ministerbørn
(borgerforslag)
[af Peter Skaarup (DF), Pernille Skipper (EL), Christina Egelund (LA), Carolina Magdalene Maier (ALT),
Morten Østergaard (RV), Karsten Hønge (SF) og Mette Abildgaard (KF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. april 2018 og
var til 1. behandling den 3. maj 2018. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til finansministeren og 2
spørgsmål til Folketingets formand til skriftlig besvarelse,
som disse har besvaret.
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller be‐
slutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL, ALT og SF) vil stemme
hverken for eller imod beslutningsforslaget.
Socialdemokratiets, Venstres, Liberal Alliances Det Kon‐
servative Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
reglerne om ministres og folketingsmedlemmers vederlag og
pension blev ændret for lidt over et år siden, og partierne har
fortsat den samme holdning, som da aftalen blev indgået.
S, V, LA og KF mener, at spørgsmålet om vederlag for
politikere handler om at balancere hensynet til på den ene si‐
de, at løn og pension skal afspejle det store ansvar, der føl‐
ger med at være politiker, og på den anden side, at forholde‐
ne ikke er så gunstige, at folk går ind i politik udelukkende
for økonomiens skyld. Partierne mener, at vi med de nuvæ‐
rende regler har den balance. Vederlag og pension skal ses
som en samlet pakke, hvor vederlag og pensionsordningen
giver en samlet balance, hvorfor eventuelle ændringer i den
ene del vil medføre ændringer i den anden del.
S, V, LA og KF mener, at vilkårene for politikeres veder‐
lag og pension i høj grad skal afspejle reglerne på det dan‐
ske arbejdsmarked. Det er også derfor, vi hævede pensions‐
alderen for ministre fra efterlønsalderen til folkepensionsal‐
deren, så ministre, der optjener ministerpension fra den 1.
juni 2017, som udgangspunkt først kan få pensionen udbe‐
talt, når de når folkepensionsalderen.
Hvad angår reglerne for børnepension og børnepensions‐
tillæg, konstaterer S, V, LA og KF, af reglerne svarer til reg‐
lerne i tjenestemandspensionsloven, og at der derfor ikke er
tale om en unik ret eller et særligt gunstigt vilkår for minist‐
res børn. Partierne konstaterer, at hensynet bag reglerne er,
at et barn fortsat skal have et forsørgelsesgrundlag, hvis der
sker ændringer heri som følge af den forhenværende mini‐
sters pensionering eller død. Partierne støtter derfor regler‐
ne, som partierne mener er rimelige.
S, V, LA og KF mener, at der i alt i alt er tale om rimeli‐
ge vilkår.
Radikale Venstre hilser den fortsatte debat om politiker‐
nes vederlag og pension velkommen og vil arbejde aktivt for
en yderligere tilnærmelse af pensionsvilkårene for politikere
og andre borgere. Den bedste måde at gøre dette på finder
Radikale Venstre vil være at gennemføre hele den pakke af
ændringer, som blev foreslået af den nedsatte kommission
på området. Radikale Venstre kan således ikke støtte at ind‐
føre en arbejdsmarkedspensionslignende ordning for politi‐
DokumentId
Journalnummer