Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
B 140 Bilag 4
Offentligt
1901321_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 140
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den XX. maj 2018
2. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af ministerpension og pension
til ministerbørn
(borgerforslag)
[af Peter Skaarup (DF), Pernille Skipper (EL), Christina Egelund (LA), Carolina Magdalene Maier (ALT),
Morten Østergaard (RV), Karsten Hønge (SF) og Mette Abildgaard (KF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. april 2018 og
var til 1. behandling den 3. maj 2018. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til finansministeren og 2
spørgsmål til Folketingets formand til skriftlig besvarelse,
som disse har besvaret.
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller be‐
slutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL, ALT og SF) vil stemme
hverken for eller imod beslutningsforslaget.
Socialdemokratiets, Venstres, Liberal Alliances Det Kon‐
servative Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
reglerne om ministres og folketingsmedlemmers vederlag og
pension blev ændret for lidt over et år siden, og partierne har
fortsat den samme holdning, som da aftalen blev indgået.
S, V, LA og KF mener, at spørgsmålet om vederlag for
politikere handler om at balancere hensynet til på den ene si‐
de, at løn og pension skal afspejle det store ansvar, der føl‐
ger med at være politiker, og på den anden side, at forholde‐
ne ikke er så gunstige, at folk går ind i politik udelukkende
for økonomiens skyld. Partierne mener, at vi med de nuvæ‐
rende regler har den balance. Vederlag og pension skal ses
som en samlet pakke, hvor vederlag og pensionsordningen
giver en samlet balance, hvorfor eventuelle ændringer i den
ene del vil medføre ændringer i den anden del.
S, V, LA og KF mener, at vilkårene for politikeres veder‐
lag og pension i høj grad skal afspejle reglerne på det dan‐
ske arbejdsmarked. Det er også derfor, vi hævede pensions‐
alderen for ministre fra efterlønsalderen til folkepensionsal‐
deren, så ministre, der optjener ministerpension fra den 1.
juni 2017, som udgangspunkt først kan få pensionen udbe‐
talt, når de når folkepensionsalderen.
Hvad angår reglerne for børnepension og børnepensions‐
tillæg, konstaterer S, V, LA og KF, af reglerne svarer til reg‐
lerne i tjenestemandspensionsloven, og at der derfor ikke er
tale om en unik ret eller et særligt gunstigt vilkår for minist‐
res børn. Partierne konstaterer, at hensynet bag reglerne er,
at et barn fortsat skal have et forsørgelsesgrundlag, hvis der
sker ændringer heri som følge af den forhenværende mini‐
sters pensionering eller død. Partierne støtter derfor regler‐
ne, som partierne mener er rimelige.
S, V, LA og KF mener, at der i alt i alt er tale om rimeli‐
ge vilkår.
Radikale Venstre hilser den fortsatte debat om politiker‐
nes vederlag og pension velkommen og vil arbejde aktivt for
en yderligere tilnærmelse af pensionsvilkårene for politikere
og andre borgere. Den bedste måde at gøre dette på finder
Radikale Venstre vil være at gennemføre hele den pakke af
ændringer, som blev foreslået af den nedsatte kommission
på området. Radikale Venstre kan således ikke støtte at ind‐
føre en arbejdsmarkedspensionslignende ordning for politi‐
DokumentId
Journalnummer
B 140 - 2017-18 - Bilag 4: 2. Udkast til betænkning
1901321_0002.png
2
kere uden samtidig at justere vederlaget for politikere, da
Radikale Venstre ikke ønsker en markant lavere aflønning af
politikere, end tilfældet er i dag.
Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
deler forslagsstillernes modstand imod det nuværende pensi‐
onssystem, både for folketingsmedlemmer og for ministre.
Det er urimeligt, at man som folketingspolitiker eller minis‐
ter kan optjene en meget høj pension på ganske få år – en
pension, som det ville tage almindelige tjenestemænd et helt
arbejdsliv at optjene.
Partiernes beslutning om at stemme hverken for eller
imod forslaget skyldes formuleringen af selve forslaget, som
efterlader tvivl om, præcis hvilke ordninger der skal ændres.
Partierne ønsker ligesom forslagsstillerne, at den fremti‐
dige pensionsordning for folketingsmedlemmer og ministre
ændres til en ordning, der ligner de arbejdsmarkedspensio‐
ner, som er den mest udbredte pensionsform på arbejdsmar‐
kedet. Dette vil partierne fortsat arbejde for fremadrettet.
Alternativet bemærker, at Alternativet stemmer hverken
for eller imod forslaget, selv om Alternativet støtter, at mi‐
nistres og folketingsmedlemmers pensionsordning ensrettes
med størstedelen af Danmarks befolkning, som har en ar‐
bejdsmarkedspension.
I forslaget er én bestemt arbejdsmarkedspension nævnt,
og det bakker Alternativet ikke op om, da det skal være op
til det enkelte medlem at indbetale til den relevante arbejds‐
markedspension. Alternativet anser det dog primært som et
signal fra forslagsstillernes side, idet man på resten af ar‐
bejdsmarkedet kan vælge den relevante arbejdsmarkedspen‐
sion, og dette mener Alternativet naturligvis også skal gælde
for folketingsmedlemmer og ministre.
I debatten i Folketingssalen om forslaget tegnede der sig
en kreds af partier, herunder også Alternativet, der gerne vil‐
le genoptage forhandlingerne om Vederlagskommissionens
anbefalinger, således at disse følges i deres helhed.
Dette ønsker vi for at sikre den åbenhed og gennemsig‐
tighed, som befolkningen har krav på med hensyn til minist‐
res og folketingsmedlemmers løn- og pensionsforhold. I Ve‐
derlagskommissionens anbefalinger lægges der bl.a. op til
en omlægning af tjenestemandspensionen til en arbejdsmar‐
kedspension, samtidig med at ministres og folketingsmed‐
lemmers løn omlægges til en bruttolønsordning på linje med
resten af befolkningen.
Vederlagskommissionen anbefaler, at nettoresultatet bli‐
ver det samme indkomstmæssigt, således at bruttolønnen
opreguleres ved overgang til en arbejdsmarkedspension.
Forslaget her lægger kun op til den ene del af dette, nemlig
en overgang til arbejdsmarkedspension, men Alternativet vil
anbefale, at regeringen hurtigst muligt tager initiativ til at
genoptage forhandlingerne om at følge Vederlagskommis‐
sionens anbefalinger, da det er den mest optimale løsning at
følge dem, idet der så vil komme en samlet løsning på alle
løndele, pension og andre ordninger, som folketingsmed‐
lemmer og ministre er omfattet af.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin parti var på tidspunktet for betænknin‐
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval‐
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF)
fmd.
Henrik Dam Kristensen (S) Kristian Pihl Lorentzen (V) Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA)
Jeppe Jakobsen (DF) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Karen Ellemann (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Britt Bager (V) Laura Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S) Christine Antorini (S)
Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Jakob Sølvhøj (EL) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
B 140 - 2017-18 - Bilag 4: 2. Udkast til betænkning
1901321_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 140
Bilagsnr. Titel
1
Tidsplan
2
Faktaark - vedrørende vederlag og pension
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 140
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvor mange personer der aktuelt som børn af tidligere mini‐
stre modtager henholdsvis børnepension og børnepensionstillæg, til fi‐
nansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer der aktuelt modtager ministerpension
m.m., til finansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan offentligheden bedre kan informeres om politikeres
vederlags- og pensionsforhold m.v., til finansministeren og ministe‐
rens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer der aktuelt som børn af tidligere folke‐
tingsmedlemmer modtager henholdsvis børnepension og børnepensi‐
onstillæg, til Folketingets formand, og formandens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer der aktuelt modtager pension som tid‐
ligere folketingsmedlemmer m.m., til Folketingets formand og for‐
mandens svar herpå
2
3
4
5