Til beslutningsforslag nr.
B 118
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 1. juni 2018
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en udfasning af Ankaraaftalen af 1963 om
en associeringsaftale mellem EU og Tyrkiet
[af Kenneth Kristensen Berth (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23. marts 2018 og
var til 1. behandling den 24. april 2018. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Europaud‐
valget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, ALT, SF, KF) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand‐
ling.
Et
mindretal
i udvalget (DF og EL) indstiller beslutnings‐
forslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte forsla‐
get, men påpeger, at det sker på baggrund af en anden be‐
grundelse end forslagsstillernes.
I bemærkningerne til forslaget lægger forslagsstillerne
megen vægt på det forhold, at aftalen giver borgere fra Tyr‐
kiet mulighed for at komme til EU og Danmark for at arbej‐
de og i den forbindelse modtage eventuelle sociale ydelser.
Forslagsstillerne er i den forbindelse bekymrede for, om af‐
talen fører til, at tyrkiske lønmodtagere sidestilles med andre
EU-borgere.
Det er ikke Enhedslistens begrundelse for at støtte forsla‐
get. Enhedslisten har ikke noget imod, at udenlandske løn‐
modtagere kommer til Danmark for at arbejde, ligesom En‐
hedslisten heller ikke har noget imod, at danske lønmodta‐
gere tager til udlandet for at arbejde.
Det afgørende for Enhedslisten er, at de lønmodtagere,
som kommer til Danmark for at arbejde, uanset hvor de
kommer fra, arbejder i Danmark på præcis de samme vilkår
som herboende arbejdere. Det er Enhedslistens holdning, at
EU forhindrer Danmark i at føre en effektiv kamp mod so‐
cial dumping, uagtet om lønmodtagerne kommer fra Tyrki‐
et, Portugal eller Polen.
Enhedslisten er enig i, at Ankaraaftalen bør opsiges, men
med den begrundelse, at aftalens præambel, som forpligter
den til enhver tid siddende tyrkiske præsident til »at værne
om freden og friheden«, ikke overholdes af det tyrkiske re‐
gime.
Der er talrige eksempler på, at præamblen ikke er op‐
fyldt. Som eksempler kan nævnes: den tyrkiske invasion af
Afrin, der har medført, at det eneste fredelige område i den
6 år lange syriske borgerkrig er blevet forvandlet til et para‐
dis for islamister og salafister, hvor plyndringer og etniske
udrensninger er blevet hverdag; det forhold, at pressefrihe‐
den fortsat undermineres i Tyrkiet, hvor stort set alle kritiske
medier er blevet lukket eller overtaget, og hvor redaktører
og journalister er kastet i fængsel eller bruger mere tid på
anklagebænken end på journalistisk arbejde; det forhold, at
der finder overgreb sted på ytringsfriheden, hvor enhver kri‐
tik af præsidenten eller invasionen i Afrin affærdiges som
støtte til terror og straffes med fængsel; og det forhold, at
der foregår løbende undertrykkelse af politiske modstande‐
re, bl.a. er næsten samtlige af de 59 parlamentsmedlemmer
fra det prodemokratiske HDP-parti enten i fængsel eller på
anklagebænken for helt absurde anklager, og over 10.000
medlemmer af partiet har de seneste år været fængslet.
Enhedslisten er derfor af den opfattelse, at hvis EU vil ta‐
ge kampen for fred og frihed alvorligt, bør man meddele
Tyrkiet, at Ankaraaftalen er misligholdt og derfor bør afvik‐
les.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. (sidste) be‐
handling redegøre for sin indstilling til beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af‐
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
AX021808