Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
B 116
Offentligt
1914504_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Ref. MASOM
Notat om supplerende oplysninger til faktaark jf. B 116
Spørgsmål 2, underspørgsmål 1-12
Vil ministeren i det med B 116 - spørgsmål 1 efterlyste faktaark inkludere svar på følgende spørgsmål:
1.
Hvilke pesticidrester (aktivstoffer og nedbrydningsprodukter) er der fundet over grænseværdien
hos de almene vandværkers boringskontrol de seneste fem år?
Svar:
Det fremgår af de årlige rapporter fra Grundvandsovervågningen, hvilke pesticidrester (aktivstoffer og
nedbrydningsprodukter), der er fundet over grænseværdien hos de almene vandværkers
boringskontrol i årene 2012 til 2016. Oplysninger om fund over grænseværdien de seneste fem år
stammer således fra de seneste fem GRUMO-rapporter og omfatter årene 2012 til 2016. Listen over
aktivstoffer og nedbrydningsprodukter, der er fundet over grænseværdien hos de almene vandværkers
boringskontrol i perioden 2012-2016 fremgår af tabel 1.
Som nævnt i faktaarket udarbejdet af Miljøstyrelsen i bilag til B116 spørgsmål 1 er der indenfor det
seneste år sket fund af pesticidnedbrydningsprodukter, som ikke tidligere har indgået i overvågningen.
Det drejer sig om desphenyl-chloridazon og methyl-desphenyl-chloridazon, som er
nedbrydningsprodukter fra chloridazon, og senest N, N-dimethylsulfoamid, som er
nedbrydningsprodukt fra tolylfluanid. Stofferne vil fremadrettet indgå i vandværkernes
boringskontrol.
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
1914504_0002.png
Tabel 1 Liste over aktivstoffer og nedbrydningsprodukter, der er fundet over grænseværdien hos de
almene vandværkers boringskontrol i perioden 2012-2016
Navn
Stoftype
Fundprocent
Godkendelsesstatus i DK
for midler med
moderstoffet
2,6-dichlorobenzamid (BAM)
4-CPP
Nedbrydningsprodukt fra
dichlobenil
Urenhed og nedbrydningsprodukt
i/fra dichlorprop og mechlorprop
0-0,3
Godkendt med
begrænsninger
(dichlorprop-P)
Atrazin, deisopropyl
Atrazin, desethyl
Atrazin, hydroxy
Bentazon
CGA 108906
CGA 62826
DEIA
Nedbrydningsprodukt fra atrazin
Nedbrydningsprodukt fra atrazin
Nedbrydningsprodukt fra atrazin
Pesticid
Nedbrydningsprodukt fra
metalaxyl-M
Nedbrydningsprodukt fra
metalaxyl-M
Nedbrydningsprodukt fra atrazin,
terbuthylazin, simazin og
formentlig andre chlortriaziner.
Dichlorprop
Pesticid
0,1-0,4
Godkendt med
begrænsninger
(dichlorprop-P)
Ethylenthiourea
Nedbrydningsprodukt fra
dithiocarbamat svampemidler,
heraf er nogle forbudte (maneb,
zineb), andre regulerede
(mancozeb). Bruges også i nogle
industrielle processer fx
vulkanisering.
Glyphosat
Hexazinon
Mechlorprop
Metribuzin-desamino-diketo
Simazin, hydroxy
Pesticid
Pesticid
Pesticid
Nedbrydningsprodukt fra
metribuzin
Nedbrydningsprodukt fra simazin
0-0,1
Ej længere godkendt
0,1
0,1-0,3
0-0,1
0-0,1
Godkendt
Ej længere godkendt
Ej længere godkendt
Ej længere godkendt
0,1
Godkendt med
begrænsninger
(mancozeb)
0-0,3
0,1-0,3
0-0,1
0-0,2
0,1
0,1-0,6
0,1-0,6
Ej længere godkendt
Ej længere godkendt
Ej længere godkendt
Godkendt med
begrænsninger
Kun godkendt som
bejdsemiddel til eksport
Kun godkendt som
bejdsemiddel til eksport
Ej længere godkendt
1,8-2,9
Ej længere godkendt
2.
Hvilke af de pesticidrester, der er fundet over grænseværdien de seneste fem år hos de almene
vandværker, er stoffer, som det i dag er lovligt at anvende?
Svar: Som det fremgår af tabel 1, er det fortsat lovligt i Danmark at anvende nogle af de stoffer, der er
fundet hos de almene vandværker. Det er stofferne dichlorprop-P (fund af dichlorprop og 4-CPP),
bentazon, mancozeb og glyphosat. Metalaxyl-M er udelukkende godendt til bejdsning af såsæd, der
eksporteres ud af Danmark og vurderes derfor ikke at være relevant i denne sammenhæng.
2
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
1914504_0003.png
3.
Hvilke af de pesticidrester, der er fundet over grænseværdien de seneste fem år hos de almene
vandværker, er stoffer, som det i dag er lovligt at anvende, men hvor der efter oprindelig
godkendelse er indført skærpede restriktioner på anvendelsen? Og i hvilket omfang afspejler
fundene over grænseværdien brugen efter de skærpede restriktioner blev indført?
Svar: For midler med alle stofferne dichlorprop-P, bentazon, mancozeb og glyphosater der indført
skærpede restriktioner på anvendelsen efter den oprindelige godkendelse. De skærpede restriktioner
for stofferne er indført fra for 20 år siden i slutningen af 1990-erne. Alderen af det vand, som
vandværkerne indvinder til drikkevand, er oftest mere end 20 år ifølge rapporten
Grundvandsovervågning 1989-2016. Fundene over grænseværdien hos de almene vandværker vil
derfor typisk afspejle brugen af pesticiderne før de skærpede restriktioner blev indført.
4.
Hvordan vurderes risikoen for, at regelret anvendelse af godkendte pesticider i dag sidenhen - om
nogle år - kan medføre koncentrationer over grænseværdien i grundvandet?
Svar: Risikoen for, at regelret anvendelse af godkendte pesticider i dag sidenhen kan føre til fund over
kravværdien i grundvand, vurderes at være lav. For stoffer, der er godkendt i dag, er der velfungerende
regler for beskyttelse af grundvandet og en restriktiv godkendelsesordning. Stofferne er vurderet ud fra
den viden, der er om nedbrydningsprodukter i dag. Hvis ny viden fremkommer, kan
nedbrydningsprodukterne blive yderligere undersøgt. Dette kan betyde, at der skal indføres yderligere
restriktioner. Dette var også baggrunden for de indførte restriktioner på azolsvampemidler efter fund i
VAP og grundvandsovervågningen. Her gav ny viden om 1,2,4-triazol anledning til nye
modelberegninger og restriktioner på fire svampemidler i 2014.
5.
Hvad har udviklingen været i fundandel af pesticidrester hos henholdsvis vandværkerne og i
grundvandsovervågningen de seneste 25 år både over og under grænseværdien i det terrænnære
grundvand, der repræsenterer grundvandet dannet de sidste 10-15 år?
Svar: I rapporten Grundvandsovervågning 1989-2016 (www.grundvandsovervaagning.dk) fremgår den
tidslige udvikling i fund af pesticider og nedbrydningsprodukter i 10-m dybdeintervaller for
grundvandsovervågningen.
3
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
1914504_0004.png
Udviklingen i fund for det terrænnære grundvand 0-10 meter under terræn fremgår af rapportens
figur 42, på side 64. Figuren og tilhørende tekst er her gengivet fra rapporten.
I figur 42 nederste del, vises andelene af indtag med fund over grænseværdien. I det øverste
grundvand 0-10 m u.t. skete der omkring år 2002 et skift fra stigende til faldende andele over
grænseværdien. Faldet i andelen af indtag over grænseværdien i det øvre grundvand (0-20 m u.t.) kan
betyde, at den samlede udvaskning af pesticider har toppet. Det fremgår også af rapporten, at Figur 42,
øverste del, viser andele af indtag med fund under grænseværdien. Fundandelen under grænseværdien
viser ikke nogen tydelig tidslig udvikling i dybden 0-10 m u.t. i perioden 1999-2015. Dette skyldes til
dels et begrænset datamateriale for tidsperioden 1998-2005 og derfor større usikkerhed. Fra 2006 og
fremefter indgår flere terrænnære indtag, hvilket afspejles i en tydeligt faldende tendens for denne
tidsperiode.
4
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
1914504_0005.png
I rapporten Grundvandsovervågning 1989-2016 fremgår ligeledes en tidslig udvikling i grundvandet i
vandværksboringer. Rapportens figur 46, på side 70, viser udviklingen i fund af pesticider og
nedbrydningsprodukter i perioden 1993-2016. Figuren og den tilhørende tekst er gengivet herunder.
For hvert år er fundandelene angivet for de vandværksboringer, der var aktive i det pågældende år.
Der var en stigende andel af boringer med fund op gennem 90'erne. Det hænger sammen med, at
analyseprogrammerne gradvist omfattede flere og flere stoffer. Fra omkring år 2000 til 2006 faldt
andelen af boringer med fund, og andelen har siden 2006 stabiliseret sig omkring 23-26 %. Et stabilt
forløb over en årrække indikerer ikke nødvendigvis, at tilstanden i grundvandet har været uændret.
Det kan lige så vel skyldes, at vandværkerne har etableret nye, uforurenede boringer, når ældre
boringer blev lukket. Alderen af det vand, som vandværkerne indvinder til drikkevand, er oftest mere
end 20 år. Faldet fra 2000 til 2006 afspejler derfor hovedsageligt vandværkernes evne til at etablere
nye boringer uden pesticidforurening, og er ikke en effekt af reguleringen af pesticidanvendelsen, idet
fund i denne periode oftest vil stamme fra anvendelse af moderstoffer, inden disse blev reguleret.
Antallet af undersøgte indtag 0-10 meter under terræn er generelt lavt i boringskontrollen, da det
terrænnære grundvand typisk ikke anvendes til drikkevand. Derfor har opgørelserne for disse dybder
større usikkerhed, og der fremgår ikke en tidslig udvikling specifikt for det terrænære grundvand.
6. Er antallet af midler, der testes for, konstant?
Svar: Antallet af midler, der testes for er ikke konstant, hvilket er uddybet herunder for hhv.
grundvandsovervågningen og boringskontrollen.
Grundvandsovervågningen
Det fremgår af rapporten Grundvandsovervågning 1989-2016, at analyseprogrammet, der indgår i
grundvandsovervågningen har omfattet et varierende antal stoffer, idet nye pesticider og
nedbrydningsprodukter inddrages, når programperioderne revideres. Samtidig udgår stoffer, der kun
sjældent eller aldrig påvises i grundvandet. En oversigt over stoffer og den periode de har indgået i
analyseprogrammerne er givet i rapportens bilag 4. Ud over de obligatoriske stoffer blev der i flere
amter udført supplerende analyser i årene op til 2007. I grundvandsovervågningen er der således over
årene analyseret for 147 forskellige pesticider og nedbrydningsprodukter fordelt på 18.564 prøver.
5
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
Boringskontrollen
Antallet af midler, der testes for i vandet fra de almene vandværker er heller ikke konstant. I rapporten
Grundvandsovervågning 1989-2016 fremgår det, at grundvandet i vandværksboringer som minimum
skal analyseres for de pesticider og nedbrydningsprodukter, der fremgår af
Drikkevandsbekendtgørelsen. Analyseprogrammet blev pr. 1. jan. 2012 udbygget med 18 stoffer og otte
andre udgik fra programmet. Pr. 1. april 2014 blev programmet udbygget med yderligere tre stoffer:
metalaxyl-M og dets to nedbrydningsprodukter CGA62826 og CGA108906. Stoffet 2,4-D udgik
derefter fra programmet pr. 28/11-2015. Det obligatoriske analyseprogram har således været
nogenlunde ensartet i perioden 2012-2016. Rapportens tabel 8 viser de stoffer, der var obligatoriske i
2016 i Boringskontrollen. I Boringskontrollen har vandværkerne over årene analyseret for flere stoffer
end angivet i de obligatoriske analysepakker, idet kontrollen også skal omfatte andre pesticider, som
vides at være anvendt i oplandet, og som vurderes at kunne udgøre en trussel for grundvandet.
7. Hvilke kriterier lægges til grund for udvælgelsen af midler, der testes for?
Svar: De nuværende kriterier, der lægges til grund for udvælgelsen af midler, der er obligatoriske at
teste for i boringskontrollen fremgår af
notatet ”De nuværende kriterier for udvælgelse af pesticider til
pesticidlisten til vandværkernes
boringskontrol og drikkevandskontrol”.
Som beskrevet i svaret til
MOF alm. del spm. 733, samling 2017-18 blev det besluttet på mødet i Vandpanelet d. 31. august 2017
at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se nærmere på udvælgelse af pesticider og
nedbrydningsprodukter til vandværkernes kontrol af drikkevandet. Arbejdsgruppen består af
repræsentanter for Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA), Danske Vandværker, De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) og Miljøstyrelsen. Arbejdsgruppen vil komme med
anbefalinger til Vandpanelet i efteråret 2018.
De stoffer, der testes for i Grundvandsovervågningen (GRUMO), udvælges på bagrund af resultaterne i
”Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand” (VAP), iværksatte screeninger i
Grundvandsovervågningen samt øvrig viden fra regionernes pesticidpunktkildeundersøgelser og de
løbende pesticidvurderinger i EU. Det skal bemærkes, at såfremt resultaterne fra VAP eller
screeningerne viser en særlig risiko for forurening af grundvandet, kan de pågældende stoffer sættes
på listen over de obligatoriske stoffer i vandværkernes boringskontrol uden først at monitere for dem i
GRUMO. Der er i dag sammenfald mellem de stoffer, der indgår i boringskontrollen og
analyseprogrammet i grundvandsovervågningen. Dermed kan udviklingen i forekomsten af de
forskellige stoffer, som vandværkerne analyserer for, også følges i grundvandsovervågningen.
8. Hvem beslutter, hvad der testes for, og hvem rådgiver og kommer med anbefalinger herom?
Svar: De stoffer, der er obligatoriske at teste for i Boringskontrollen er opgjort i
drikkevandsbekendtgørelsen. Det er således miljø- og fødevareministeren, der beslutter, hvilke stoffer,
der skal testes for på bagrund af anbefalinger fra Miljøstyrelsen, der inddrager GEUS i vurderingerne.
I Boringskontrollen kan kommunerne desuden vælge at inkludere flere stoffer end angivet i de
obligatoriske analysepakker, idet kontrollen også skal omfatte andre pesticider, som vides at være
anvendt i oplandet, og som vurderes at kunne udgøre en trussel for grundvandet.
I grundvandsovervågningen er det Miljøstyrelsens faglige koordinationsgruppe for grundvand, (FKG-
Grundvand) der beslutter hvilke stoffer, der skal testes for. Formandsskabet for FKG-grundvand er
forankret i overvågningsorganisationen, der samlet har ansvaret for Det Nationale
Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur (NOVANA). FKG-grundvand er sammensat af
medlemmer fra relevante enheder i Miljøstyrelsen, Departementet samt GEUS. GEUS deltager som
./.
./.
6
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
fagdatacenter for grundvandsovervågning. Det er denne gruppe, der samlet beslutter hvilke stoffer, der
i GRUMO skal screenes og moniteres for.
9. Hvilke kilder er der til 1,2,4 Triazol, og er det muligt at kvantificere 1,2,4 Triazol kildernes bidrag til
den målte påvirkning af grundvandet?
./.
Svar: Spørgsmålet er tidligere besvaret i det vedlagte notat
”Mulige
kilder til 1,2,4-triazol”.
Notatet er
oprindeligt oversendt til MOF
til udvalgets orientering om rapporten ”Varslingssystemet for
udvaskning af pesticider til grundvand
moniteringsresultater med fokus på juli 2013–juni
2016”.
Det er ikke muligt at kvantificere de enkelte kilder, men ved test i Varslingssystemet for udvaskning af
pesticider til grundvand (VAP) måles der for stoffet før udbringning på marken. På den måde kan man
vurdere udvaskningen i forhold til baggrundsforureningen.
10. På hvilken måde adskiller den godkendelsesordning for pesticider, som Miljøstyrelsen
administrerer efter i dag, sig fra ordningen tilbage før 1996, hvor eksempelvis Desphenyl-Chloridazon
var tilladt?
Svar: Pesticider har været anvendt i Danmark siden slutningen af 1940´erne. Reguleringen er
revideret adskillige gange gennem tiden. I 1998 udgav Miljøstyrelsen en betænkning med titlen
”Drikkevandsudvalgets betænkning” (Betænkning fra Miljøstyrelsen nr. 1 1998). I betænkningen
fremgår en beskrivelse af de forhold i godkendelsesordningen, der har relation til
grundvandsbeskyttelse. Den historiske del af besvarelsen herunder er baseret på denne betænkning.
Med Kemikalielovens ikrafttrædelse i 1980 blev godkendelsesordningen udvidet til at omfatte en
miljøvurdering for nye midler. De gamle midler, der var omfattet af bekæmpelsesmiddelloven, var af
Giftnævnet jf. Lov nr. 118 af 3. maj 1961 om midler til bekæmpelse af plantesygdomme alene
klassificeret med hensyn til giftighed over for mennesker og husdyr. Disse gamle godkendelser var
uden tidsbegrænsning. En revurdering af de gamle midler blev sat i gang, men gik i stå pga.
opsættende klager over revurderingerne til Miljøklagenævnet. I praksis betød dette, at stort set alle de
midler, der i slutningen af firserne og starten af halvfemserne blev vurderet som uacceptable overfor
sundhed og/eller miljø, stadig kunne sælges og anvendes, mens klagesagerne blev behandlet. Desuden
var det indtil 1993 praksis, at godkende plantebeskyttelsesmidler midlertidigt med vilkår om
indsendelse af yderligere dokumentation. Den yderligere dokumentation førte i nogle tilfælde til
forbud pga. ny viden om udvaskning. I 1994 vedtog Folketinget en lovændring, der sikrede, at
myndighederne gennem forbud mod salg og anvendelse hurtigt og endeligt kunne gøre op med særligt
sundhedsfarlige og særligt miljøskadelige bekæmpelsesmidler. Klager var nu ikke længere med
opsættende virkning, men virksomhederne kunne i stedet stille spørgsmål vedr. Miljøstyrelsens faglige
vurdering til eksterne eksperter. Virksomhederne stillede mange spørgsmål, hvorved proceduren i
forbudssager blev for tidskrævende i forhold til lovens formål. I december 1995 blev
forbudsproceduren ændret, så virksomhederne ikke længere kunne stille spørgsmål til eksperterne.
Der blev nedsat et bekæmpelsesmiddelråd, der skulle indstille stoffer til forbud til Miljøministeren. De
første forbud blev indført i Danmark i 1994-95.
I løbet af 1990’erne kommer EU's pesticiddirektiv på plads, og der fastsættes datakrav og
retningslinjer for, hvordan vurderingerne skal foretages. Vejledningerne opdateres løbende, hvor
viden, datagrundlag, modelværktøjer og vurderingsmetoder udvikles i såvel EU som i Danmark.
Kravene til omfanget og kvaliteten af ansøgers dokumentationsmateriale øges
og håndhævelsen
heraf skærpes væsentligt. Den væsentligste forskel på den godkendelsesordning, som Miljøstyrelsen
administrerer efter i dag ift. ordningen fra før 1990’erne er, at der for alle godkendte pesticider i dag
foreligger en grundig vurdering af risikoen for udvaskning til grundvandet for både aktivstoffer og
7
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
nedbrydningsprodukter, og at stoffer, der vurderes at udgøre en risiko, begrænses eller forbydes. Siden
2000 er udvalgte pesticider blevet testet i Varslingssystemet for udvaskning af pesticider til
grundvand, VAP. Vurdering af risiko for udvaskning til grundvand er mere restriktiv i Danmark end i
EU, dette er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 11.
11. Hvilke krav skal pesticider undergå under den danske godkendelsesordning ud over kravene fra
EU?
Svar: Godkendelsen af pesticider til markedsføring i Danmark sker iht. pesticidforordningens regler
samt vejledningen til ansøgning i nordzonen og de danske vurderingsrammer for miljø og sundhed. Ift.
udvaskning af pesticider tages der højde for, at geologiske og klimatiske forhold i de forskellige lande
er forskellige. Der er følgende særlige danske krav:
Persistens
nedbrydelighed af pesticider i jord
I Danmark er der et særligt krav til, at pesticiderne ikke må være persistente i jord. Persistens er et
udtryk for, hvor nedbrydelige pesticiderne er og om hvorvidt pesticiderne ophobes i jorden, hvorfra de
senere evt. kan udvaskes til grundvandet. Aktivstoffer med en halveringstid på mere end 180 dage kan
ikke godkendes til brug i Danmark. Den samme vurdering foretages som udgangspunkt for
nedbrydningsprodukterne, men med visse undtagelser. Persistenskravet gælder således ikke for
nedbrydningsprodukter, der (i) opfylder de danske krav til ikke at have negative sundhedseffekt eller
udgøre en miljørisiko, (ii) ikke forventes at udvaske til grundvandet i koncentrationer over 0,1
mikrogram pr. liter eller (iii) ikke udgør en risiko for jordlevende organismer.
Modellering af udvaskning til grundvandet
Der er i Danmark særlige krav til, hvordan de matematiske modelleringer af udvaskningen af
pesticider til grundvandet skal udføres. F.eks. kan der i materialet, der ligger til grund for vurderingen,
fremgå ti forskellige nedbrydningshastigheder for pesticidet, hvis denne parameter er undersøgt i flere
studier. Her regnes der i Danmark med en 80’ percentil i stedet
for gennemsnits- og medianværdier
for nedbrydningshastigheden, som anvendes i EU. På samme vis anvende der 80’ og 20’ percentiler
frem for gennemsnitsværdier for forskellige parametre knyttet til pesticidernes evne til at binde til
jorden. I modelleringerne beregnes der årlige gennemsnit for de 20 år modellen køres for. I EU
accepteres 5 overskridelser af kravværdien i modelberegninger med varierende vejrprofiler over 20 år.
I Danmark accepteres kun én overskridelse over 20 år. Hvis der er overskridelse af grænseværdien i
mere end et ud af de 20 år for aktivstoffet eller nedbrydningsprodukterne, kan stoffet ikke godkendes
til den pågældende anvendelse i Danmark. Hvis pesticidet godkendes, kan stoffet blive testet i VAP,
hvis det vurderes, at der er en mulig risiko for, at dets anvendelse kan give udvaskning under reelle
anvendelsesforhold i Danmark.
Generelt foretages modelleringerne således mere konservativt i Danmark end i resten af EU. Dertil
kommer, at Danmark i modsætning til EU vurderer næsten alle nedbrydningsprodukter som relevante
og de derfor også skal overholde kravværdien for udvaskning til grundvandet på 0,1 mikrogram pr.
liter i de danske grundvandsmodelleringer. Som følge af den internationale evaluering af beskyttelsen
af grundvand i 2016 blev det ifm. aftalen om Pesticidstrategi 2017-2021 vedtaget, at visse
uproblematiske nedbrydningsprodukter efter en særlig vurdering foretaget af Miljøstyrelsen kan
accepteres at udvaske i koncentrationer op til 0,75 mikrogram pr. liter frem for den generelle
kravværdi på 0,1 mikrogram pr. liter. Der er foreløbig ikke godkendt pesticider med en ændret
kravværdi for nedbrydningsprodukter.
Hvis modelleringerne viser en uacceptabel risiko for udvaskning, kan pesticidet ikke godkendes til den
pågældende anvendelse, medmindre studier udført i større skala som såkaldte lysimeterforsøg,
markforsøg eller overvågningsdata, særligt resultater fra VAP, viser, at der er sikker anvendelse under
8
B 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oplysninger som skal fremgå i besvarelsen af B 116 spørgsmål 1, til miljø- og fødevareministeren
forhold, der er relevante for Danmark. Ligeledes kan resultater fra VAP anvendes til at skærpe
godkendelsesbetingelserne eller forbyde et pesticid, hvis der i praksis sker udvaskning til grundvand
over kravværdien.
12. Hvilke krav skal man som landmand opfylde for at kunne anvende plantebeskyttelsesmidler i sin
drift, og hvornår er disse krav indført?
Svar: Der er en række krav, som professionelle brugere af sprøjtemidler skal leve op til for at sikre, at
brugen ikke skader mennesker eller miljø. Landmandens almindelige anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler kræver et sprøjtecertifikat, der erhverves ved et 10 dages kursus. og
efterfølgende opfølgningskurser mindst hvert fjerde år Det omfatter eksempelvis lovgivning,
sprøjteteknikker, nye skadevoldere, beslutningsstøttesystemer, oplysninger på etiketten og integreret
plantebeskyttelse. Kurset tages oftest som et led i en erhvervsuddannelse som landmand, gartner,
anlægsgartner/greenkeeper eller skovbruger mv. Kravet om sprøjtecertifikat har været gældende siden
1. april 1992 iht. ”Bekendtgørelse om undervisning for erhvervsmæssige brugere af
bekæmpelsesmidler m.v.” og gælder for de landmænd, der erhvervsmæssigt udfører bekæmpelse i
egen bedrift, og som er etableret efter 1. januar 1991. For landmænd, der udfører bekæmpelse i egen
bedrift etableret før 1991 tilbydes et frivilligt 2 dages kursus. Kravet om opfølgningskurser blev indført
1. juli 2010.
Senest er der desuden indført krav om autorisation af professionelle brugere af sprøjtemidler. Disse
krav indfases fra 2016 og over de næste fire år frem til 1. juli 2020. Det kræves i den forbindelse, at
man opfylder visse uddannelseskrav. Reglerne betyder, at salg af professionelle sprøjtemidler derefter
kun kan ske til personer, der overfor forhandleren kan dokumentere, at de har den nødvendige
uddannelse. Det sker ved at dokumentere, at man er optaget i Miljøstyrelsens autorisationssystem for
brug af bekæmpelsesmidler, MAB, og dermed kan oplyse sit autorisationsnummer. En autorisation er
gyldig i fire år fra datoen af den seneste gennemførte uddannelse f.eks. sprøjtecertifikatet. Inden udløb
af autorisationens gyldighedsperiode skal sprøjteførere tage et opfølgningskursus for at kunne
generhverve sin autorisation for endnu fire år. Kurset er af 1 dags varighed og inkluderer ikke
prøveaflæggelse. På de obligatoriske opfølgningskurser opdateres de professionelle brugere med ny
viden. Landbrugsstyrelsen kontrollerer i deres pesticidkontrol, at reglerne overholdes.
Landmænd og andre professionelle brugere af sprøjtemidler skal føre sprøjtejournal over anvendelsen
af pesticider på den enkelte mark. Den oprindelige lov om journal over brug af
plantebeskyttelsesmidler trådte i kraft 1. august 1993 og er siden 2011 blevet en regel i
pesticidforordningen 1107/2009. Siden 1. august 2010 har der desuden været krav om, at landmænd
for bedrifter med mere end 10 hektar skal indberette det samlede forbrug af pesticider per afgrøde til
Miljøstyrelsen.
For anvendelsen af meget giftige og giftige pesticider, gasningsmidler og rottemidler gælder særlige
krav til anvendelsen, som er nærmere beskrevet i bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen,
gasningsbekendtgørelsen og rottebekendtgørelsen.
9