Folketingets Forsvarsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 2 ad B 102 stillet af Forsvarsudvalget den 25.
september 2018
Spørgsmål:
Vurderer ministeren, at minerydningsudstyr, der kan anvendes både før
og efter en konflikt er afsluttet, vil kunne være omfattet af et eksportfor-
bud, hvis det tænkes anvendt af nødhjælpsorganisationer i lande, hvor
menneskerettighederne krænkes?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Erhvervsstyrelsen om at indhente et
bidrag fra styrelsens tekniske rådgivere i Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse (FMI) med henblik på at vurdere, om minerydnings-
udstyr er omfattet af eksportkontrol. Erhvervsstyrelsen oplyser følgende:
”FMI bemærker indledningsvist,
at FMI foretager tekniske vurderinger på
grundlag af det konkrete produkt, hvorfor FMI’s vurdering baserer sig på
mere generelle betragtninger.
FMI vurderer på denne baggrund, at færdige produkter til minerydning
med høj sandsynlighed vil være omfattet
af EU’s fælles liste over militært
udstyr (FUSP 2012/C 85/01) og dermed omfattet af EU’s våbeneksport-
kontrolregler.
FMI vurderer endvidere, at det vil afhænge af det konkrete produkt, om
dette er omfattet af dual-use eksportkontrol, da en række tekniske produk-
ter, herunder komponenter til metaldetektorer og robotter til bomberyd-
ning er opført i dual-use kontrollisten. Er et produkt omfattet af såvel
EU’s våbenliste som dual-use
kontrollisten, vil eksport af produktet skulle
behandles efter EU’s våbeneksportkontrolregler, der således har forrang.
På denne baggrund vurderes det mindre sandsynligt, at minerydningsud-
styr, som anvendes af nødhjælpsarbejdere, vil være omfattet af EU’s dual-
use eksportkontrolregler.
For så
vidt angår EU’s våbeneksportkontrolregler kan det oplyses, at ad-
ministrationen heraf hører under Justitsministeriet”.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Rasmus Jarlov