Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1942921_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 891 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 891:
Vil ministeren kommentere artiklen »Germany Reaches Deal With Spain to Return
Refugees«, fra www.nytimes.com den 8. august 2018, samt redegøre for den dan-
ske praksis, herunder svare på hvor hurtigt Danmark sender asylansøgere i samme
situation tilbage til Tyskland?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet udtalelser fra Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet.
Udlændingestyrelsen har bl.a. oplyst følgende:
"1.
En udlænding, som fra et tredjeland er indrejst illegalt i Tyskland eller
har søgt om asyl i Tyskland, og som herefter indrejser i Danmark og søger
om asyl, vil som udgangspunkt kunne overføres fra Danmark til Tyskland i
medfør af reglerne i Dublin-forordningen med henblik på at få asylansøg-
ningen behandlet i Tyskland. Dette gælder, uanset om asylansøgeren an-
træffes af politiet i forbindelse med indrejsen i Danmark, eller om ansøge-
ren først søger om asyl i Danmark efter indrejsen.
Dublinforordningen fastlægger bl.a. tidsfrister for, hvor hurtigt en med-
lemsstat skal fremsætte en anmodning om tilbagetagelse eller overtagelse,
hvor hurtigt en medlemsstat skal besvare en anmodning om tilbagetagelse
eller overtagelse, samt hvor hurtigt en fysisk overførsel af en asylansøger
skal finde sted, efter at en medlemsstat har accepteret ansvaret for den på-
gældende. Konsekvensen af ikke at overholde en given tidsfrist er, at ansva-
ret for behandlingen af den pågældendes asylsag overgår til den medlems-
stat, der har overskredet tidsfristen.
10. september 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 15062
508989
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om aftale mellem Tyskland og Spanien, der gør det muligt at afvise flygtninge, som kommer til Tyskland efter at være kommet ind i EU, til udlændinge- og integrationsministeren
1942921_0002.png
En medlemsstat skal i henhold til forordningens artikel 21-22, fremsætte en
anmodning om tilbagetagelse eller overtagelse snarest muligt og
af-
hængig af omstændighederne
senest inden for enten to eller tre måneder
efter, at ansøgningen om asyl er indgivet.
En medlemsstat skal i henhold til forordningens artikel 25, svare på en an-
modning om tilbagetagelse eller overtagelse så hurtigt som muligt og
af-
hængig af omstændighederne
senest inden for enten to uger eller en må-
ned efter modtagelsen af anmodningen.
En fysisk overførsel af asylansøgeren skal i henhold til forordningens artikel
29, ske, så snart det er praktisk muligt og som udgangspunkt senest seks
måneder efter accepten. Fristen for den fysiske overførsel kan forlænges til
et år, hvis overførslen ikke kan gennemføres på grund af fængsling, eller til
18 måneder, hvis asylansøgeren forsvinder.
2.
Udlændingestyrelsen er ikke i besiddelse af nærmere detaljer om den af-
tale, som efter det oplyste er indgået mellem Tyskland og Spanien. Styrel-
sen kan dermed ikke vurdere, hvordan aftalen måtte adskille sig fra regler-
ne i Dublin-forordningen.
Ifølge den nyhedsartikel, som spørgsmålet henviser til, indebærer aftalen,
at Tyskland kan sende asylansøgere, der tidligere har søgt om asyl i Spanien,
retur til Spanien, herunder at Tyskland kan afvise sådanne asylansøgere al-
lerede i forbindelse med indrejsen i Tyskland og sende dem til Spanien. Sty-
relsen bemærker i den forbindelse, at styrelsen har lagt til grund, at når der
i artikle er brugt ordet ”flygt i g”, e es der rettelig ”asyla søger” og ik-
ke en udlænding, der har fået opholdstilladelse i overensstemmelse med
Flygtningekonventionen.
Ifølge en tysk nyhedsartikel om samme emne medfører aftalen mellem
Tyskland og Spanien bl.a., at asylansøgere kan sendes retur fra Tyskland til
Spanien allerede indenfor 48 timer, hvis de er registreret i Spanien. Hvis
dette er korrekt, vil tilbagesendelse i medfør af aftalen mellem Tyskland og
Spanien umiddelbart kunne ske hurtigere, end hvad der er sædvanligt ved
brug af reglerne i Dublin-forordningen.
Link til den tyske artikel:
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/ruecknahme-von-fluechtlingen-
migrationsabkommen-mit-spanien-steht-a-1222199.html.”
Justitsministeriet har til brug for bidraget til Udlændinge- og Integrationsministe-
riet indhentet et bidrag fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet ka i dled i gsvist oplyse, at Da ark ikke aktuelt har e bila-
teral aftale med Tyskland tilsvarende den i artiklen nævnte aftale mellem
Tyskland og Spanien.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om aftale mellem Tyskland og Spanien, der gør det muligt at afvise flygtninge, som kommer til Tyskland efter at være kommet ind i EU, til udlændinge- og integrationsministeren
1942921_0003.png
Asylansøgere i samme situation tilbageføres således i medfør af Dublin-
forordningens regler.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvor hurtigt Danmark tilbagefører asyl-
ansøgere til Tyskland i medfør af Dublin-forordningen, har Rigspolitiet ind-
hentet et bidrag fra Nordsjællands Politi, der har henvist til nedenstående
opgørelse.
Af opgørelsen fremgår det, at Danmark i 2017 tilbagesendte personer til
Tyskland efter i gennemsnit 47 dage. Hvor Danmark i 2018 har tilbagesendt
personer til Tyskland efter i gennemsnit 26,9 dage.
Det gennemsnitlige antal dage, der er
forlø et fra ”Du lin a ept” til udsendelse
til Tyskland (opgjort pr. 3. august 2018)
2017
Dublin asyl
Tyskland
Øvrige Dublin
Tyskland
Samlet gennemsnit
48,5
37,5
47,0
2018
27,2
25,9
26,9
Det skal endvidere bemærkes, at perioder, hvor udlændingen ikke har kun-
ne tilbageføres, fordi udlændingen har været fængslet, forsvundet, haft en
klagesag, der er tillagt opsættende virkning m.v., indgår i opgørelsen.
Endelig bemærkes det, at opgørelsen er baseret på tal fra Politiets Sagssty-
ringssystem (POLSAS), som er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentligt statistiksystem, ligesom tallene ikke er endelige, idet der
kan forekomme efter-registreri
ger.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3