Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1941672_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Louise Black Mogensen
2018-0032/40-0153
840220
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 923 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
24. august 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock
(ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 924: Spm. om, hvordan begrunder ministeriet, at man har set bort fra Flygtningenævnets sekretariatschefs vurdering om, at det ville være »rettest – og mest loyalt – at komiteen blev orienteret om«, at nævnet ikke vil ændre praksis på baggrund af FN’s kritik, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 923 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Hvad er årsagen til, at ministeriet valgte at fjerne den passage
fra svaret til FN, hvor Flygtningenævnet tilføjede, at nævnet
ikke har tænkt sig at ændre praksis på baggrund af FN’s kritik
(jf. »Regeringen fjernede oplysninger i svar til FN i sag om
kvindelig omskæring«, Information, den 23. august 2018, s.
3)?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet bi-
drag fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har oplyst følgende:
”FN’s Børnekomité har i en udtalelse dateret den 25. januar
2018 udtalt kritik af Flygtningenævnets afgørelse vedrørende
udsendelse af en kvindelig asylansøger og hendes mindreårige
datter til Somalia.
Den kvindelige asylansøger og hendes mindreårig datter (klage-
ren), der er født i Danmark i 2016, havde som asylmotiv blandt
andet henvist til, at hun frygtede, at hendes datter (klageren)
ville blive udsat for kvindelig omskæring.
Flygtningenævnet stadfæstede Udlændingestyrelsens afslag på
asyl med henvisning til de foreliggende baggrundsoplysninger,
herunder særligt oplysningerne om, at det i Puntland i Somalia
vil være muligt for mødre at undgå, at deres døtre bliver omskå-
ret mod mødrenes vilje.
Sagen blev herefter indbragt for FN’s Børnekomité.
Af FN’s Børnekomités udtalelse fremgår det blandt andet, at i
lyset af de argumenter og den information, der var forelagt for
komitéen, fandt komitéen, at Danmark ikke i tilstrækkelig grad
havde taget hensyn til barnets tarv ved vurderingen af den på-
beråbte risiko for omskæring af datteren ved en tilbagevenden
til Puntland i Somalia, ligesom Komitéen fandt, at der ikke var
passende beskyttelsesforanstaltninger for at sikre barnets velbe-
findende ved en tilbagevenden. På den baggrund fandt Ko-
mitéen, at der forelå en krænkelse af Børnekonventionens arti-
kel 3 og 19.
Det fremgår endvidere af Komitéens udtalelse, pkt. 12, at den
kontraherende stat, dvs. Danmark, på den baggrund er forplig-
tet til at afholde sig fra at udsende klageren til Puntland i Soma-
lia, ligesom Danmark er forpligtet til at sikre, at tilsvarende
krænkelser ikke finder sted.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 924: Spm. om, hvordan begrunder ministeriet, at man har set bort fra Flygtningenævnets sekretariatschefs vurdering om, at det ville være »rettest – og mest loyalt – at komiteen blev orienteret om«, at nævnet ikke vil ændre praksis på baggrund af FN’s kritik, til justitsministeren
Komitéen anmodede herefter Danmark om at fremkomme med
information om, hvilke foranstaltninger der er truffet i anledning
af Komitéens udtalelse. Endelig bad Komitéen om, at Ko-
mitéens udtalelse blev offentliggjort, jf. udtalelsens pkt. 14.
På den baggrund anmodede Justitsministeriet den 26. juni 2018
i overensstemmelse med sædvanlig praksis Flygtningenævnet
om eventuelle bemærkninger til ministeriets udkast til opfølg-
ning på udtalelsen. Til besvarelsen af udtalelsens pkt. 12 og 14
blev der i udkastet til opfølgning henvist til, at Flygtningenæv-
net sædvanligvis genoptager sager, i hvilke en FN-komité har
udtalt, at nævnets afgørelse er i strid med en international kon-
vention, men at Flygtningenævnet i den konkrete sag ikke havde
fundet grundlag for genoptagelse henset til, at klageren måtte
anses for udrejst, og da de danske myndigheder ikke var bekendt
med klagerens opholdssted. Flygtningenævnet fremkom i øvrigt
med forslag til et afsnit, hvori det bl.a. blev anført, at Flygtnin-
genævnets koordinationsudvalg den 15. februar 2018 havde be-
sluttet at fastholde nævnets hidtidige praksis uanset kritikken.
Som det fremgår af det materiale, der er fremsendt til udvalget,
jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 928 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg, blev nogle – men ikke alle
af Flygtningenævnets bemærkninger – medtaget i den endelige
opfølgning. Således blev nævnets forslag til et selvstændigt af-
snit ikke medtaget. Baggrunden herfor var, at Flygtningenævnet
som nævnt af andre grunde ikke genoptog den konkrete klage-
sag.
Det var således Udlændinge- og Integrationsministeriets opfat-
telse, at det ikke var nødvendigt at fremkomme med Flygtnin-
genævnets generelle bemærkninger i regeringens opfølgning
vedrørende den konkrete klagesag.”
Det bemærkes, at Flygtningenævnet selvsagt også i fremtiden skal foretage
en konkret vurdering af de faktiske omstændigheder i hver enkelt sag, der
bliver indbragt for nævnet, og på den baggrund konkret skal vurdere, om
betingelserne for at få asyl er opfyldt. Nævnet skal i den forbindelse bl.a.
inddrage Danmarks internationale menneskeretlige forpligtelser i sine vur-
deringer. Derfor vurderede Justitsministeriet, at Flygtningenævnets bidrag
om den generelle praksis kunne give FN’s Børnekomite et forkert billede i
forhold til opfølgning på den konkrete sag, og at afsnittet derfor skulle udgå.
3