MINISTEREN
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. oktober 2018
2018-4360
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udlændinge- og Integrationsudvalget har i brev af 22. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 909:
Vil ministeren redegøre for anvendelsen af asylansøgeres id-kort til transport?
Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, i hvilket omfang asylansøgere
kører gratis med DSB og oplyse om det er korrekt, at asylansøgere, der f.eks.
stjæler vand m.v. på toget eller på anden måde opfører sig forstyrrende, ikke
kan sættes af toget af togpersonalet, hvilket togpersonalet angiveligt tidligere
har haft lov til at gøre. Ministeren bedes tillige redegøre for problemets om-
fang, herunder om der er overblik over, hvor mange bøder DSB udsteder til
asylansøgere, som ikke bliver betalt.
Svar:
DSB har for så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører anvendelsen af
asylansøgeres id-kort
–
det såkaldte asylkort
–
til transport oplyst, at asylkort
ikke kan anvendes som gyldig rejsehjemmel til rejser med DSB, men at asylkort
alene anvendes som identifikationsmiddel på linje med enhver anden form for
id-kort.
I forhold til den del af spørgsmålet, der vedrører omfanget af asylansøgere, som
kører gratis med DSB, har DSB oplyst, at det ikke er muligt for DSB at foretage
denne opgørelse.
Hvis man ser samlet på antallet af kontrolafgifter, der udstedes til personer
uden verificerbare adresseoplysninger, herunder udenlandske turister eller
arbejdstagere, hjemløse og asylansøgere, udgør disse 25 % af alle udstedte kon-
trolafgifter. DSB registrerer ikke hvor stor en andel deraf, der udgør asylansø-
gere.
DSB har oplyst, at en af årsagerne til, at DSB ikke har verificerbare adresseop-
lysninger på alle passagerer, der får udstedt en kontrolafgift, er, at det ikke er
alle passagerer, som er i besiddelse af et CPR-nummer, herunder de nævnte
passagergrupper. DSB har ikke mulighed for at kontrollere passagerernes op-
lysninger i CPR-registeret, når der er tale om
en passager uden et CPR-