Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1947515_0001.png
MINISTEREN
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. oktober 2018
2018-4360
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udlændinge- og Integrationsudvalget har i brev af 22. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 909:
Vil ministeren redegøre for anvendelsen af asylansøgeres id-kort til transport?
Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, i hvilket omfang asylansøgere
kører gratis med DSB og oplyse om det er korrekt, at asylansøgere, der f.eks.
stjæler vand m.v. på toget eller på anden måde opfører sig forstyrrende, ikke
kan sættes af toget af togpersonalet, hvilket togpersonalet angiveligt tidligere
har haft lov til at gøre. Ministeren bedes tillige redegøre for problemets om-
fang, herunder om der er overblik over, hvor mange bøder DSB udsteder til
asylansøgere, som ikke bliver betalt.
Svar:
DSB har for så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører anvendelsen af
asylansøgeres id-kort
det såkaldte asylkort
til transport oplyst, at asylkort
ikke kan anvendes som gyldig rejsehjemmel til rejser med DSB, men at asylkort
alene anvendes som identifikationsmiddel på linje med enhver anden form for
id-kort.
I forhold til den del af spørgsmålet, der vedrører omfanget af asylansøgere, som
kører gratis med DSB, har DSB oplyst, at det ikke er muligt for DSB at foretage
denne opgørelse.
Hvis man ser samlet på antallet af kontrolafgifter, der udstedes til personer
uden verificerbare adresseoplysninger, herunder udenlandske turister eller
arbejdstagere, hjemløse og asylansøgere, udgør disse 25 % af alle udstedte kon-
trolafgifter. DSB registrerer ikke hvor stor en andel deraf, der udgør asylansø-
gere.
DSB har oplyst, at en af årsagerne til, at DSB ikke har verificerbare adresseop-
lysninger på alle passagerer, der får udstedt en kontrolafgift, er, at det ikke er
alle passagerer, som er i besiddelse af et CPR-nummer, herunder de nævnte
passagergrupper. DSB har ikke mulighed for at kontrollere passagerernes op-
lysninger i CPR-registeret, når der er tale om
en passager uden et CPR-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 909: Spm. om ministeren vil redegøre for anvendelsen af asylansøgeres id-kort til transport, til transport-, bygnings- og boligministeren
1947515_0002.png
nummer.
Når DSB ikke er i besiddelse af verificerbare adresseoplysninger, er
det i realiteten ikke muligt for DSB at foretage opkrævning af ikke-betalte kon-
trolafgifter, da dette i sagens natur kræver, at DSB har mulighed for at finde
frem til den rette person for at rykke for eventuel manglende betaling.
For så vidt angår udvalgets spørgsmål om adgangen til at sætte passagerer af
toget, har DSB oplyst, at DSB har mulighed for at sætte passagerer, som ikke
har gyldig billet, af toget, såfremt den pågældende passager nægter at identifi-
cere sig og/eller modtage en kontrolafgift. DSB er generelt tilbageholdende
med at benytte muligheden for at sætte passagerer af toget af hensyn til perso-
nalets sikkerhed, afviklingen af toggangen og de gener, det kan skabe for de
øvrige passagerer. Når en passager sættes af toget, sker det ifølge DSB normalt
med politiets bistand.
Jeg henviser til min besvarelse af TRU alm. del, samling 2017-18, spørgsmål
212, 213 og 214 for så vidt angår udvalgets anmodning om en redegørelse for,
hvor mange bøder DSB udsteder til asylansøgere.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen