Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1836485_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. oktober 2017 (omtrykt den 25.
oktober 2017) stillet følgende spørgsmål nr. 9 (alm. del) efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Hvad kan ministeren oplyse om sagsbehandlingstiden for permanent opholdstilla-
delse, opholdstilladelse efter reglerne om familiesammenføring, opholds- og ar-
bejdstilladelse for at bo og arbejde i Danmark, hvis man er tredjelandsstatsborger,
opholdstilladelse i forbindelse med asyl, humanitær opholdstilladelse, opholdstil-
ladelse for at bo og studere i Danmark, hvis man er tredjelandsstatsborger, op-
holdstilladelse for at deltage som ph.d.-studerende i Danmark, opholdstilladelse
for at være au pair hos en værtsfamilie i Danmark og opholds- og arbejdstilladelse
for at være praktikant i Danmark inden for visse fagområder for hver type af de
nævnte opholdstilladelser? I den forbindelse ønskes oplyst status for udviklingen i
sagsbehandlingstiden, hvor mange sager ankes, og hvor lang sagsbehandlingsti-
den er for en endelig afgørelse for hver af de nævnte typer opholdstilladelser.
Derudover ønskes oplyst, i hvor mange tilfælde anken har opsættende virkning,
og hvilke sager der får opsættende virkning.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration, Flygtningenævnet og Udlændingenævnet.
2.
Sager vedrørende opholdstilladelser på baggrund af erhverv og studie behand-
les i første instans i Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI).
Til brug for besvarelsen har SIRI oplyst følgende:
”De ge e s itlige sagsbeha dli gstider for afgørelser fordelt på
sagstype er oplyst for 2016 og 2017 (1. januar
30. oktober), jf. tabel
1. Samtidig er det oplyst, hvad styrelsens servicemål er for, hvor hur-
tigt en sag bør afgøres målt fra sagen er fuldt oplyst til afgørelsesda-
toen, jf. tabel 1. SIRI har en målsætning om, at 90 procent af sagerne
18. december 2017
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 14376
302878
Side
1/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1836485_0002.png
overholder det fastsatte servicemål. Denne servicemålsoverholdelse
er ligeledes oplyst, jf. tabel 1.
Tabel 1. Sagsbehandlingstid
2016
2017*
Gennemsnitslig sagsbehandlingstid
i dage
Erhverv
Beløbsordning og Positivlisten
Fast-track
Forskere og gæsteforskere
Øvrigt erhverv (Autorisationsophold)
Landbrug
Lønarbejde
Start-up**
Etableringskort
Studie
Uddannelse
Ph.D.
Praktikant
Au pair
Working holiday og volontører
Familiemæssig tilknytning
Familiemæssig tilknytning til person
med opholdstilladelse på erhvervs-
og studieområdet
42
27
79
73
46
36
25
63
58
36
44
22
31
51
61
37
41
38
49
25
32
68
51
49
113
25
74
71
* Tallene for 2017 er foreløbige og omfatter peroden 1. januar
30. oktober
** Start-up ordningen er en kvoteordning med et relativt lavt ansøgningstal. Enkeltsager,
hvor det trækker ud med at få ansøgningen fuldt oplyst, kan derfor medføre store udsving i
den realiserede gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Sagsbehandlingstiden er beregnet som tiden fra ansøgningens indgi-
velse til sagens afgørelse i SIRI. For genoptagede og hjemviste sager
er tiden beregnet fra tidspunktet for genoptagelsen/hjemvisningen.
Opgørelserne vedrører førstegangssager, herunder afgørelser i gen-
optagelses- og hjemvisningssager.
Opgørelserne vedrører førstegangssager om familiemæssig tilknyt-
ning til person med opholdstilladelse på erhvervs- og studieområdet,
men omfatter ikke sager vedrørende Færøerne/Grønland.
Opgørelsen for 2016 er endelig, mens opgørelsen for 2017 er forelø-
big.
Side
2/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1836485_0003.png
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med
usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journalise-
rings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksyste-
er.”
3.
Sager vedr. asyl, familiesammenføring og permanent ophold behandles i første
instans i Udlændingestyrelsen. Til brug for besvarelsen har Udlændingestyrelsen
oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
har haft følgende gennemsnitlige sagsbehand-
lingstider for afgørelser, der er truffet vedrørende følgende hoved-
sagstyper:
Gennemsnitlig sags-
behandlingstid i
dage for sager af-
gjort i perioden
1. januar-26. okto-
ber 2017
Gennemsnitlig sags-
behandlingstid i
dage for sager af-
gjort i 2016
Hovedsagstype
Asyl
Samlet asylsagsbehandling (alle
sager uanset indgivelsesdato),
førstegangssager
Familiesammenføring
Samlet sagsbehandling på
familiesammenføringsområdet
mv., førstegangssager
Permanent ophold
Samlet sagsbehandling, sager
om permanent opholdstilladel-
se
194
317
289
339
213
250
*) Det bemærkes, at det følger af Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2017, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for asylsager fra indgivelse af ansøgning til afslutning af
sagen i styrelsen højst må udgøre 210 dage (7 måneder) for sager, der er indgivet efter 1. ja-
nuar 2016.
Sagsbehandlingstiden er beregnet som tiden fra ansøgningens indgi-
velse til sagens afgørelse i Udlændingestyrelsen. For genoptagede og
hjemviste sager er tiden beregnet fra tidspunktet for genoptagel-
sen/hjemvisningen.
Opgørelsen vedrørende førstegangssager om asyl omfatter afgørelser
efter udlændingelovens § 7, som er truffet af Udlændingestyrelsen,
herunder afgørelser i genoptagelses- og hjemvisningssager. Opgørel-
sen vedrørende førstegangssager om familiesammenføring omfatter
ikke sager vedrørende Færøerne/Grønland samt EU-sager.
Opgørelsen for 2016 er endelig, mens opgørelsen for 2017 er forelø-
big, opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndigheder-
nes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 26. oktober 2017. Gene-
relt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usik-
Side
3/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
kerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som
et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt sta-
tistiksystem.”
4.
Afgørelser i sager vedr. permanent ophold, familiesammenføring, studie og
erhverv kan påklages til Udlændingenævnet. Til brug for besvarelsen har Udlæn-
dingenævnet oplyst følgende:
”Udlæ di ge æv et ka oplyse, at
i de nævnte sagstyper i spørgsmål
nr. 9 kan en ansøger klage til Udlændingenævnet over følgende afgø-
relser: Afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse (permanent op-
holdstilladelse), afslag på familiesammenføring, afslag på opholdstil-
ladelse på baggrund af studie, herunder som ph.d.-studerende, afslag
på opholdstilladelse som au pair, afslag på opholdstilladelse som
praktikant, afslag på opholdstilladelse på baggrund af erhverv, og
som medfølgende familie til en person, der er meddelt opholdstilla-
delse på baggrund af erhverv, studie eller som praktikant. Klagead-
gangen omfatter således både afgørelser, der er truffet af Udlændin-
gestyrelsen og af Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion som førsteinstans.
Udlændingenævnet har anmodet Udlændingestyrelsens Statistiken-
hed om at foretage et træk vedrørende antallet af sager, som Ud-
lændingenævnet har modtaget i 2017, fordelt på sagstyperne nævnt i
spørgsmål nr. 9, en angivelse af hvor mange sager, der bliver tillagt
opsættende virkning, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
sagstyperne nævnt i spørgsmål 9 i henholdsvis 2016 og 2017.
Udlændingenævnet skal indledningsvis bemærke, at Udlændinge-
nævnet af tidsmæssige årsager og henset til omfanget af de opgjorte
tal ikke har haft mulighed for at validere de angivne statistiktal.
Udlændingenævnet skal samtidig henvise til, at statistiktallene for
2017 er foreløbige, og at det generelt bemærkes, at de statistiske op-
lysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er
opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som
egentlige statistiksystemer.
Udlændingenævnet skal endvidere bemærke, at Udlændingenævnet i
forhold til familiesammenføringssager har anmodet om et træk alene
vedrørende førstegangsansøgninger og dermed ikke forlængelsessa-
ger. Trækket ”Fa iliesa
e føri g v., Klage over afgørelse,
1.
ga g” vedrører e dvidere både klager over afslag på opholdstilladel-
se til ægtefæller, voksne og mindreårige børn og øvrige slægtninge
uden for EU-retten, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, og § 9 c, stk. 1.
Side
4/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1836485_0005.png
Udlændingenævnet skal derudover bemærke, at Udlændingenævnet
i forhold til erhvervssager har anmodet om et træk alene vedrørende
førstegangsansøgninger og dermed ikke forlængelsessager. Trækket
”Erhverv, klage over afgørelse, . ga g” vedrører de opholds-
tilladelser som kan meddeles efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, og
kan eksempelvis være opholdstilladelser som meddeles på baggrund
af beløbsordningen, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, eller på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer, jf. udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 6.
Udlændingenævnet kan herefter oplyse følgende til brug for besva-
relse af udvalgsspørgsmålet:
Tilgang til Udlændingenævnet af klagesager på de af spørgsmål nr. 9
omfattede sagsområder
2017
1
Permanent ophold, Klage over afgørelse
Familiesammenføring mv., Klage over afgørelse, 1. gang
2
Studie, Klage over afgørelse, 1. gang
- heraf ph.d.-studerende
Au pair, Klage over afgørelse, 1. gang
Praktikanter, Klage over afgørelse, 1. gang
Erhverv, klage over afgørelse, 1. gang
3
Medfølgende familie til personer med erhvervstilladelse, klage over
afgørelse, 1. gang
4
Medfølgende familie til studerende, herunder ph.d.-studerende,
klage over afgørelse, 1. gang
Medfølgende familie til praktikanter, klage over afgørelse, 1. gang
0
12
145
1.220
63
0
33
7
119
21
Udlændingenævnet kan oplyse, at tallene
udover tallet for perma-
nent ophold
alene vedrører førstegangsansøgninger og dermed ik-
ke forlængelsessager.
1
2
Vedrører perioden fra den 1. januar til den 29. oktober 2017.
Talle e fra ”Fa iliesa
e føri g v., Klage over afgørelse, . ga g” vedrører både klager over afslag på
opholdstilladelse til for eksempel ægtefæller, voksne og mindreårige børn samt til øvrige slægtninge uden for EU-
retten, men indeholder ikke tal for medfølgende familiemedlemmer til en person med opholdstilladelse i Dan-
mark på baggrund af eksempelvis erhverv eller studie.
3
Vedrører opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-12. Bemærk at eventuelle klager over
afslag på opholdstilladelse efter den nu ophævede greencardordningen, jf. dagældende udlændingelovs § 9 a stk.
2, nr. 1, også kan være omfattet.
4
Det bemærkes, at eventuelle klager over afslag på opholdstilladelse til medfølgende familie til personer, der er
meddelt opholdstilladelse på baggrund af den tidligere greencardordning indgår.
Side
5/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1836485_0006.png
Antallet af sager, hvor Udlændingenævnet har meddelt opsættende
virkning på de af spørgsmål nr. 9 omfattede sagsområder
2017
5
Permanent ophold, Klage over afgørelse
6
Familiesammenføring mv., Klage over afgørelse, 1. gang
7
Studie, Klage over afgørelse, 1. gang
- heraf ph.d.-studerende
Au pair, Klage over afgørelse, 1. gang
Praktikanter, Klage over afgørelse, 1. gang
Erhverv, klage over afgørelse, 1. gang
8
Medfølgende familie til personer med erhvervstilladelse, klage over
afgørelse, 1. gang
9
Medfølgende familie til studerende, herunder ph.d.-studerende, klage
over afgørelse, 1. gang
Medfølgende familie til praktikanter, klage over afgørelse, 1. gang
0
0
0
157
3
0
3
0
6
3
Udlændingenævnet kan oplyse, at Udlændingenævnet ved modtagel-
se af en klage som udgangspunkt altid vurderer om der er grundlag
for at tillægge en klage opsættende virkning med hensyn til en even-
tuel udrejsefrist enten efter loven eller efter et konkret skøn, jf. ud-
lændingelovens § 33, stk. 3. Såfremt der skal foretages en skønsmæs-
sig vurdering, beror det på en konkret og individuel vurdering af de
oplysninger, som foreligger ved modtagelsen af klagen, om opsæt-
tende virkning meddeles. Det er dog samtidig en forudsætning for, at
Udlændingenævnet kan meddele opsættende virkning med hensyn
til udrejsefristen i forbindelse med en klage, at ansøgeren samtidig
opholder sig i Danmark. Udlændingenævnet skal hertil bemærke, at
der i mange tilfælde således ikke tages stilling til opsættende virk-
ning, allerede fordi ansøgeren eller ansøgerne ikke opholder sig i
Danmark. Dette gælder også i f.eks. familiesammenføringssager, er-
hvervssager og sager vedrørende medfølgende familie, hvor der kan
søges opholdstilladelse fra udlandet.
5
6
Vedrører perioden fra den 1. januar til den 29. oktober 2017.
Udlændingenævnet kan oplyse, at der ikke tages stilling til opsættende virkning i klager over afslag på tidsube-
grænset opholdstilladelse, idet det blandt andet er en forudsætning for at blive meddelt tidsubegrænset op-
holdstilladelse, at ansøgeren har et lovligt ophold med opholdstilladelse i Danmark for at kunne blive meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse.
7
Talle e fra ”Fa iliesa
e føri g v., Klage over afgørelse, . ga g” vedrører både klager over afslag på
opholdstilladelse til for eksempel ægtefæller, voksne og mindreårige børn samt til øvrige slægtninge uden for EU-
retten, men indeholder ikke tal for medfølgende familiemedlemmer til en person med opholdstilladelse i Dan-
mark på baggrund af eksempelvis erhverv eller studie.
8
Vedrører opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-12. Bemærk, at eventuelle klager over
opholdstilladelse efter den nu ophævede greencardordningen, jf. dagældende udlændingelovs § 9 a stk. 2, nr. 1,
også kan være omfattet.
9
Det bemærkes, at eventuelle klager over afslag på opholdstilladelse til medfølgende familie til personer, der er
meddelt opholdstilladelse på baggrund af den tidligere greencardordning indgår
.
Side
6/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1836485_0007.png
Sagsbehandlingstiden i forhold til klagesager i Udlændingenævnet i
2016 og 2017 for de af spørgsmål nr. 9 omfattede sagsområder (an-
tal dage)
2016
Permanent ophold, Klage over afgørelse
Familiesammenføring mv., Klage over afgørelse, 1. gang
12
Studie, Klage over afgørelse, 1. gang
- heraf ph.d.-studerende
Au pair, Klage over afgørelse, 1. gang
Praktikanter, Klage over afgørelse, 1. gang
Erhverv, klage over afgørelse, 1. gang
13
Medfølgende familie til personer med erhvervstilladelse,
klage over afgørelse, 1. gang
14
Medfølgende familie til studerende, herunder ph.d.-
studerende, klage over afgørelse, 1. gang
Medfølgende familie til praktikanter, klage over afgørelse,
1. gang
-
-
125
190
215
183
167
77
141
238
209
134
2017
10
11
267
206
203
0
211
344
255
228
5.
Afgørelser i sager vedrørende asyl truffet i Udlændingestyrelsen påklages til
Flygtningenævnet. Til brug for besvarelsen har Flygtningenævnet oplyst følgende:
”Flygt i ge æv et har pr. . oktober
7 odtaget .959 spo ta-
ne asylsager fra Udlændingestyrelsen. Til sammenligning modtog
nævnet i 2016 2.537 sager og i 2015 1.397 sager.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for spontansager i 2016 var
101 dage. Pr. 30. oktober 2017 er den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid 166 dage for sager afgjort i 2017. Den stigende sagsbehand-
lingstid skyldes det meget store antal sager, nævnet har modtaget fra
Udlændingestyrelsen i 2017. Sagsbehandlingstiden forventes ned-
bragt i løbet af 2018.
Udviklingen i antallet af nye sager til nævnet og den midlertidigt læn-
gere sagsbehandlingstid er forudsat i mål- og resultatplanen for
Vedrører perioden fra den 1. januar til den 29. oktober 2017.
Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden i klagesager afgjort i 2017 også kan omfatte klager, der er påklaget i
2016.
12
Talle e fra ”Fa iliesa
e føri g v., Klage over afgørelse, . ga g” vedrører både klager over afslag på
opholdstilladelse til for eksempel ægtefæller, voksne og mindreårige børn samt til øvrige slægtninge uden for EU-
retten, men indeholder ikke tal for medfølgende familiemedlemmer til en person med opholdstilladelse i Dan-
mark på baggrund af eksempelvis erhverv eller studie.
13
Vedrører opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-12. Bemærk at eventuelle klager over
afslag på opholdstilladelse efter den nu ophævede greencardordningen, jf. dagældende udlændingelovs § 9 a stk.
2, nr. 1, også kan være omfattet.
14
Det bemærkes, at eventuelle klager over afslag på opholdstilladelse til medfølgende familie til personer, der er
meddelt opholdstilladelse på baggrund af den tidligere greencardordning kan indgå
.
11
10
Side
7/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Flygtningenævnet 2017, som er indgået mellem Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet og Flygtningenævnet, og som kan findes på
nævnets hjemmeside. Mål- og resultatplanen indeholder således en
målsætning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for spon-
tane asylsager afgjort i 2017 ikke overstiger 180 dage.
Det kan endvidere oplyses, at det fremgår af udlændingelovens § 53
a, stk. 2, at såfremt Udlændingestyrelsen afslår at give opholdstilla-
delse efter § 7 (asyl) til en udlænding, der opholder sig her i landet,
anses afgørelsen for påklaget til Flygtningenævnet.
Det fremgår videre af udlændingelovens § 53 a, stk. 2, at påklage af
en afgørelse som nævnt i stk. 1, herunder afgørelser om nægtelse af
opholdstilladelse til en udlænding, der påberåber sig at være omfat-
tet af § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, har opsættende virkning.”
6.
Afgørelser om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b træf-
fes af udlændinge- og integrationsministeren. Det er ikke muligt at indbringe et
afslag på humanitær opholdstilladelse for en højere administrativ myndighed. En
ansøger kan dog søge om genoptagelse af sagen, hvis der er kommet nye oplys-
ninger af så væsentlig betydning for sagen, at der er en vis sandsynlighed for, at
sagen ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget i forbin-
delse med myndighedens oprindelige stillingtagen til sagen. En ansøger kan end-
videre klage til Folketingets Ombudsmand og efter grundlovens § 63 indbringe
sagen for domstolene.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger om humanitær opholds-
tilladelse og genoptagede sager var i 2016 på 118 dage. Pr. 31. oktober var den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2017 på 193 dage. Det bemærkes, at behand-
lingen af ansøgninger om forlængelse af humanitær opholdstilladelse ikke indgår i
statistikken.
Efter udlændingelovens § 33, stk. 4, har en ansøgning om humanitær opholdstil-
ladelse ikke opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, medmindre gan-
ske særlige grunde taler derfor.
Ganske særlige grunde vil i den forbindelse foreligge, hvis der på baggrund af de
foreliggende oplysninger er konkret grund til at antage, at udlændingen vil blive
meddelt humanitær opholdstilladelse, for eksempel på baggrund af oplysninger
fra en læge om, at ansøgeren lider af en alvorlig sygdom, og hvor der ifølge Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets oplysninger ikke er behandlingsmuligheder i
den pågældendes hjemland. En ubegrundet ansøgning om humanitær opholdstil-
ladelse vil således ikke blive tillagt opsættende virkning med hensyn til udrejsefri-
sten.
Der blev i 2016 givet opsættende virkning i 7 sager, mens der i 2017 er blevet
givet opsættende virkning i 12 sager.
Side
8/9
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om sagsbehandlingstiden for opholdstilladelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journaliserings- og
sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
9/9