Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1935600_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 892 (Alm. del):
I brev af 13. august 2018 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 892:
”Vil ministeren være behjælpelig med at indhente oplysninger fra Frank-
rig, så spørgeren kan blive gjort bekendt med, hvordan det franske for-
bud mod at bære markante religiøse symboler i skolesystemet præcist er
indrettet?”
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet er indhentet bidrag fra Danmarks ambassa-
de i Paris, som har oplyst det følgende:
”Den
franske lov om sekularitet og markante religiøse symboler på of-
fentlige franske skoler trådte i kraft den 2. september 2004. Loven for-
byder alle typer af religiøse symboler.
Den franske verdslighedslov fra 1905 slår fast, at adskillelse af kirke og
stat er et af Frankrigs grundprincipper. Det betyder, at staten er neutral
over for og respekterer alle religioner, men at den agerer uafhængigt af
religion. Religion er en privatsag for hvert enkelt individ, og staten må
aldrig diktere eller pålægge den enkelte at bekende sig til en bestemt tros-
retning. Samtidig betyder det, at staten beskytter religionsfriheden, og at
hver enkel er fri til at tro eller ikke at tro og til at konvertere til en anden
trosretning.
I den såkaldte
Code de l’Education
rammeloven på uddannelsesområdet
indgår der således bestemmelser om, hvordan det i forfatningen grund-
fæstede princip om en gratis og verdslig offentlig uddannelse bør udfor-
mes i det offentlige og private skolesystem (dog ikke på universitetsni-
veau).
Loven bestemmer, at der ikke må undervises i religion i de offentlige
skoler, hvorimod religionsundervisning er valgfri i private skoler. Ligele-
7. september 2018
Sagsnr.:18/07841
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 892: Spm. om ministeren vil være behjælpelig med at indhente oplysninger fra Frankrig, så spørgeren kan blive gjort bekendt med, hvordan det franske forbud mod at bære markante religiøse symboler i skolesystemet præcist er indrettet, til undervisningsministeren
des er
det udelukkende ”verdsligt personale” der må undervise i offentli-
ge skoler. Endelig fastslår loven i art. L141-5-1, at det i alle skoler er for-
budt for eleverne at bære symboler eller påklædning, der på ostentativ vis
tilkendegiver et religiøst tilhørsforhold.
Der er udarbejdet et charter for verdslighed i skolen baseret på princip-
pet om, at det er skolens mission at lære eleverne den franske republiks
værdier, herunder verdslighed. Chartret skal være hængt op i alle klasse-
værelser.
Ambassadens uofficielle oversættelse af chartrets 15 punkter:
1. Frankrig er en udelelig, verdslig, demokratisk og social republik.
Republikken garanterer, at alle borgere overalt i Frankrig er lige
for loven. Republikken respekterer alle trosretninger.
2. Den verdslige republik holder religionerne og staten adskilte. Sta-
ten er neutral ift. religiøse og åndelige overbevisninger. Der er in-
gen statsreligion.
3. Verdsligheden garanterer trosfrihed. Hver enkel er fri til at tro el-
ler til ikke at tro. Verdsligheden tillader at give udtryk for sine
overbevisninger inden for rammerne af den offentlige orden og
respekt for alle omkring sig.
4. Verdsligheden giver hver enkel mulighed for at udøve sit med-
borgerskab ved at forene den enkeltes frihed med alles lighed og
broderskab til fordel for den offentlige interesse.
5. Republikken garanterer overholdelsen af hvert enkelt af disse
principper i skolerne.
6. Verdslighed i skolen giver eleverne mulighed for at danne deres
egen personlighed, foretage deres egne vurderinger og lære om
medborgerskab. Verdslighed i skolen beskytter eleverne mod
proselytisme og ethvert pres, der ville kunne forhindre dem i at
træffe deres egne valg.
7. Verdsligheden garanterer eleverne adgang til en fælles kultur.
8. Verdsligheden giver eleverne mulighed for at gøre brug af deres
ytringsfrihed inden for grænserne af en velfungerende skole og
respekten for de republikanske værdier og pluralismen af overbe-
visninger.
9. Verdsligheden indebærer en afvisning af alle former for vold og
diskrimination, garanterer ligestilling mellem drenge og piger og
beror på respekt og forståelse for andre mennesker.
10. Skolepersonalet er forpligtet til at videregive den franske repu-
bliks centrale værdier og principper, såsom verdslighed, til ele-
verne, og sikre sig at værdierne indgår i undervisningen. De er
også ansvarlige for at elevernes forældre stifter bekendtskab med
dette charter.
11. Skolepersonalet skal være neutralt: De ansatte må ikke give ud-
tryk for deres politiske eller religiøse overbevisninger i forbindel-
se med deres arbejde.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 892: Spm. om ministeren vil være behjælpelig med at indhente oplysninger fra Frankrig, så spørgeren kan blive gjort bekendt med, hvordan det franske forbud mod at bære markante religiøse symboler i skolesystemet præcist er indrettet, til undervisningsministeren
12. Fagindholdet skal være verdsligt. Med henblik på at sikre elever-
ne en så objektiv tilgang til forskellige verdensbilleder og viden-
skaber, er der ikke emner, som ikke må gennemgås fagligt. Ingen
elev kan bede en lærer om ikke at gennemgå et emne på bag-
grund af sine religiøse eller politiske overbevisninger.
13. Ingen kan nægte at overholde de regler, som er gældende i alle
republikkens skoler, på baggrund af sine religiøse overbevisnin-
ger.
14. Det er forbudt at bære symboler eller påklædning, som på osten-
tativ vis tilkendegiver et religiøst tilhørsforhold.
15. Eleverne bidrager til at beskytte verdslighedsprincippet i skolerne
gennem deres refleksioner og aktiviteter.”
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3