Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1927876_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 831
HMC
15. august 2018
UUI alm. del
svar på spørgsmål 877 fra Martin Henriksen
stillet den 23. juli 2018 til ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Hvad kan ministeren oplyse om indholdet af ”Global Compact on
Safe,
Orderly and Regular Migration”, der forventes vedtaget af FN-landene
til
december 2018? Hvad er betydningen for Danmark, hvad er regeringens
stilling hertil, og hvordan er den parlamentariske proces i Danmark forud
for en evt. dansk tilslutning?
Svar
Af New York-erklæringen om flygtninge og migranter fra september 2016
fremgår det,
at FN’s medlemslande i 2018 blandt andet
skal vedtage en
global aftale om sikker, ordnet og regulær migration i form af en såkaldt
Global Compact for Migration (GCM). I juli opnåedes enighed om en
aftaletekst efter seks måneders forhandlinger. Der er tale om den første
globale aftale, der adresserer migration som en fælles udfordring, hvor FN
spiller en central rolle. Aftalen lanceres formelt under en FN-konference i
Marrakesh til december.
Aftalen (GCM) er et 35 sider langt dokument bygget op omkring 23
målsætninger, der kommer omkring centrale aspekter af migration på
globalt plan. De 23 målsætninger indeholder hver en politisk forpligtelse
og herunder en række relevante instrumenter og eksempler på bedste
praksis, som stater kan vælge at gøre brug af for at gennemføre de politiske
forpligtelser.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 877: Spm. om at oplyse om indholdet af Global Compact on Safe, Orderly and Regular Migration, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
Aftaleteksten er ikke juridisk bindende og forfægter ikke staters
grundlæggende ret til suverænt at bestemme, hvem der kan rejse ind i
landet. Dette har igennem forhandlingsforløbet været afgørende for
Danmark. De politiske forpligtelser indeholdt i dokumentet er alle på linje
med eksisterende dansk lov og praksis. Efterlevelse af aftalen vil derfor
ikke kræve danske tiltag, der ikke flugter med den eksisterende danske
politiske linje i forhold til migrationsspørgsmål nationalt og internationalt.
Til gengæld er det forventningen, at aftalen på en række punkter vil kunne
bidrage til at fremme danske prioriteter på migrationsdagsordenen. Det
gælder særligt bestræbelserne på at fremme hjemsendelse af personer i
udsendelsesposition i Danmark, idet aftalen meget entydigt fastslår, at
lande har en forpligtelse i henhold til international ret til at tilbagetage egne
statsborgere. Herudover er det forventningen, at aftalen, som den første
fælles, globale referenceramme for internationale bestræbelser på at bringe
den irregulære migration under kontrol, på sigt vil kunne bidrage til at
inddæmme presset fra irregulære migranter på Europa og Danmark. Det
er på den baggrund regeringens vurdering, at aftalen er et fremskridt for
den globale håndtering af migration, og at aftalen
og dens fremtidige
implementering - samlet set er i Europas og Danmarks interesse.
Samtidig gælder naturligvis, at aftalen er udtryk for et internationalt
kompromis, der skulle rumme de meget forskellige politiske situationer og
tilgange til
migration, som eksisterer mellem FN’s medlemslande. Derfor
vil Danmark også, når aftalen formelt vedtages sammen med EU eller i
national kapacitet pointere hvilke dele af teksten man gerne havde set
forbedret og præcisere dansk læsning af aftalen på relevante punkter. Det
forventes at andre lande eller grupper af lande vil gøre det samme.
Udlændinge- og integrationsministeren og jeg orienterer gerne
Udlændinge- og Integrationsudvalget og evt. Udenrigsudvalget om aftalen,
såfremt der skulle være ønske herom.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs