Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1934077_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 865 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 865:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det indgår i Udlændingestyrelsens vurdering
af, om en opholdstilladelse efter udlændingeloven § 7, stk. 3, skal inddrages eller
nægtes forlænget, såfremt den pågældende flygtnings familie har været på ferie i
hjemlandet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, meddeles til en
udlænding, hvis den pågældende ved en tilbagevenden til hjemlandet
risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf, og hvis denne risiko har baggrund i
en særlig alvorlig situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og
overgreb på civile.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, kan inddrages eller
nægtes forlænget, hvis der er sket en forbedring af de generelle forhold i
hje la det. Dette ua set at de ge erelle forhold − trods forbedri ger e −
fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige.
Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne af de generelle forhold i
hjemlandet ikke må antages at være af helt midlertidig karakter.
2.
En tidsbegrænset eller permanent opholdstilladelse kan derudover altid
inddrages eller nægtes forlænget, når en udlænding, der har
opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelovens § 7, stk. 3, rejser på ferie
eller andet korterevarende ophold til det land, hvor den myndighed, der
har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer
forfølgelse omfattet af § 7, og forholdene, der har begrundet
opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke
3. september 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 13320
481752
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 868: Spm., om det skal have konsekvenser for herboende personer, der er familiesammenført med en flygtning, der har midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingeloven § 7, stk. 3, at de pågældende rejser på ferie i det land, som det familiemedlem, de er familiesammenført med, er flygtet fra, til udlændinge- og integrationsministeren
længere risikerer sådan forfølgelse, jf. § 7. Dette fremgår af
udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4.
Ved afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse efter
udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, skal det tillægges betydelig vægt, at
udlændingen ved frivilligt at rejse til det land, hvor den myndighed, der har
givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse
omfattet af § 7, selv har skabt en formodning om, at de forhold, der har
begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at
udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, jf. § 7. Dette fremgår af
udlændingelovens § 19, stk. 3, 2. pkt.
3.
Hvis en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
3, har herboende familie, og de pågældende har opholdstilladelse efter
familiesammenføringsreglerne,
kan
de
pågældende
rejse
korterevarende ferie i hjemlandet, uden at dette har indvirkning på deres
egne opholdstilladelser.
Det forhold, at en konkret udlændings herboende familie med
opholdstilladelse efter familiesammenføringsreglerne har været på
korterevarende ferie i hjemlandet, kan ikke i sig selv føre til, at det kan
lægges til grund, at der er sket en sådan forbedring af de generelle forhold i
hjemlandet, at udlændingens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3, kan inddrages eller nægtes forlænget.
Derimod vil oplysninger om, at herboende udlændinge med
opholdstilladelse på anden baggrund end asyl, har været på ferie i
hjemlandet, kunne indgå
som et element blandt flere
i vurderingen af,
om der er sket en sådan forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, at
der er grundlag for at inddrage eller nægte at forlænge opholdstilladelser
meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 3, til udlændinge fra det
pågældende land.
Det er en betingelse i udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, for inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af en udlændings opholdstilladelse efter bl.a.
§ 7, stk. 3, at det er udlændingen selv, der har været på ferie i hjemlandet.
Det forhold, at udlændingens herboende familie med opholdstilladelse
efter familiesammenføringsreglerne har været på ferie i hjemlandet, kan
dermed ikke føre til inddragelse eller nægtelse af forlængelse af
udlæ di ge s opholdstilladelse efter udlæ di gelove s § 9, stk. , r. 4.”
Inger Støjberg
/
Jeppe Kirkeskov Winkel
Side
2/2