Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. juni 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 659 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 659:
Hvad kan ministeren oplyse om de juridiske overvejelser og problemstillinger, der
vil være forbundet med indførelsen af loft over familiesammenføring for flygtnin-
ge med midlertidig beskyttelsesstatus i Danmark efter tysk forbillede?
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 658 (UUI
–
Alm.
del), vil det tyske lovforslag indebære, at der indføres et loft på 1.000 familie-
sammenføringer pr. måned til personer bosiddende i Tyskland med subsidiær
beskyttelse. Det vil navnlig være Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
ons (EMRK) artikel 8, der har betydning for eventuelle overvejelser om at indføre
et lignende loft i Danmark.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit privatliv og fami-
lieliv. Det følger endvidere af artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed må
gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i overensstemmelse
med en medlemsstats nationale lovgivning, og et sådan indgreb er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryg-
hed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for
at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder
og friheder.
Retten til familieliv omfatter efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
(EMD) praksis bl.a. retten til at opretholde et eksisterende familieliv, f.eks. ved at
en medlemsstat undlader at udvise et familiemedlem, ligesom der i visse situatio-
ner pålægges medlemsstaterne en positiv forpligtelse til at tilvejebringe de nød-
vendige forudsætninger for at udøve et familieliv, f.eks. ved at staten giver et
familiemedlem opholdstilladelse. Medlemsstaterne har imidlertid en relativt bred
skønsmargin, når det kommer til at gøre indgreb omfattet af EMRK artikel 8. I den
forbindelse lægger EMD i sin praksis bl.a. vægt på følgende:
28. juni 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 10012
448478
Side
1/2