Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 845 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 845:
Vil ministeren oplyse, hvordan børn af ikke-vestlige indvandrere, hvor ingen af
forældrene har dansk oprindelse, klarer sig målt på karaktergennemsnit ved
grundskolens afgangsprøve, sammenlignet med børn hvor den ene af forældrene
har ikke-vestlig baggrund og den anden dansk oprindelse?
Svar:
I tabel 1 ses gennemsnitskarakteren for fire udvalgte fag fra grundskolens
afgangsprøve fordelt på tre grupper:
A:
Børn af ikke-vestlige indvandrere, hvor ingen af forældrene har dansk
oprindelse.
B:
Børn, hvor den ene af forældrene er ikke-vestlig indvandrer og den anden
har dansk oprindelse.
C:
Landsgennemsnit
30. august 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 13962
504459
Da ovenstående to definitioner (A og B) går på tværs af de sædvanlige opdelinger i
herkomst: indvandrere, efterkommere og danskere, kan resultaterne ikke
sammenlignes med andre opgørelser der bruger disse gængse
herkomstbeskrivelser.
Tabel 1:
Gennemsnitskarakterer for udvalgte prøvefag fordelt på grupper,
skoleåret 2016/2017.
Dansk skriftlig
Dansk mundtlig Matematiske
Matematik
færdigheder
problemløsning
A
5,6
7,1
5,5
4,9
B
6,4
7,7
6,6
6,2
C
6,4
8,0
7,0
6,7
Kilde: Egne beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Anm: For grupperne A og B er der taget udgangspunkt i grundskoleelever, der ikke er indvandret, der har aflagt
prøve på niveau med folkeskolens afgangsprøve for 9. klasse for skoleåret 2016/2017. Specialklasseelever og
privatister indgår ikke i opgørelsen. Der er taget udgangspunkt i befolkningsdata for 2017.
Side
1/2