Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1932127_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. juli 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 827 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 827:
Vil ministeren redegøre for indholdet og konsekvensen af det løfte statsministe-
ren har givet den tyske Bundeskansler, Angela Merkel, om at stramme op for pro-
cedurerne for, at Danmark tilbagetager asylansøgere fra Tyskland, herunder hvor
mange asylansøgere regeringen forventer, at Danmark skal tage imod, og om afta-
len også omfatter asylansøgere, som Danmark tidligere har afvist, jf. artikel i Bør-
se de
. ju i
”Løkke ed lille livli e til Merkels igra tkrise”?
Svar:
Hvis en asylansøger indrejser i Danmark fra f.eks. Tyskland, skal udlændingemyn-
dighederne tage stilling til, om ansøgeren på baggrund af reglerne i Dublinforord-
ningen kan overføres til en anden medlemsstat
men ikke nødvendigvis Tyskland
eller om vedkommende skal have sin asylansøgning behandlet i Danmark.
Dublinforordningens artikel 36 indeholder en hjemmel til, at medlemsstater inden
for forordningens rammer kan indgå bilaterale aftaler om administrativt samar-
bejde for at lette forordningens gennemførelse og gøre den mere effektiv.
En aftale under Dublinforordningen vil typisk indeholde en forpligtelse til at sende
og besvare anmodninger om overtagelse og tilbagetagelse inden for kortere fri-
ster end det, der følger direkte af Dublinforordningen, ligesom en bilateral aftale
kan indeholde praktiske foranstaltninger, som skal gøre det mere smidigt at effek-
tuere de konkrete overførsler og tilbagetagelser.
Der er ikke hjemmel i Dublinforordningen til at fravige de allerede fastsatte krite-
rier for ansvarsfastlæggelsen eller til at forlænge svarfristerne medlemsstaterne
imellem.
En bilateral aftale med Tyskland efter Dublinforordningens artikel 36 vil således
ikke i sig selv have betydning for antallet af personer, der kan blive overført eller
30. august 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 12188
478381
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 827: Spm. om indholdet og konsekvensen af det løfte statsministeren har givet den tyske Bundeskansler, Angela Merkel, om at stramme op for procedurerne for, at Danmark tilbagetager asylansøgere fra Tyskland m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
tilbageført mellem Danmark og Tyskland i henhold til Dublinforordningen. Dan-
mark vil således fortsat
uanset om der indgås en bilateral aftale med Tyskland
eller ej
kun skulle overtage eller tilbagetage ansvaret for de udlændinge, som vi
er forpligtet til efter kriterierne fastsat i Dublinforordningen.
Fra et dansk perspektiv er det vigtigt at sikre, at Dublinsystemet fungerer effek-
tivt, og at der ikke er fordele ved at bevæge sig rundt i Europa.
Danmark er derfor som udgangspunkt positiv over for at indgå en bilateral aftale
med Tyskland om administrativt samarbejde under Dublinforordningen.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
2/2