Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1933512_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 816 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 816
Er det ministerens opfattelse, at den nye EU aftale samlet set vil reducere
tilstrømningen til Europa? Kan ministeren oplyse, hvad tidsplanen er, og hvornår
de enkelte elementer forventes at træde i kraft, herunder bedes ministeren ud fra
de enkelte elementer redegøre for, hvordan de efter regeringens opfattelse vil
påvirke Danmark?
Svar:
Det lægges til grund
for esvarelse , at spørgere
Det Europæiske Råds konklusioner af 28. juni 2018.
ed ”EU-aftale ” refererer til
30. august 2018
Internationalt
udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 12934
479150
Konklusionerne udgør en omfattende pakke af initiativer på migrationsområdet,
der ko i erer ere effektiv ko trol ved EU’s ydre græ ser ed
øgede initiativer
udadtil og de interne aspekter. Formålet med pakken er at fortsætte og styrke
den hidtidige politik, der indtil nu har nedbragt antallet af opdagede ulovlige
grænsepassager ind i EU med 95 procent fra sit højeste niveau i oktober 2015, og
for at forhindre en tilbagevenden til de ukontrollerede strømme i 2015.
Blandt initiativerne kan bl.a. følgende fremhæves:
1) På den centrale Middelhavsrute skal bestræbelserne på at standse
smuglerne, der opererer ud fra Libyen eller andre lande, intensiveres
gennem øget samarbejde med Italien såvel som gennem støtte til
Sahelregionen, Libyens kystvagt, herunder gennem kapacitetsopbygning,
kystsamfund og sydlige samfund, humane modtagelsesforhold, frivillige
humanitære tilbagesendelser, samarbejde med andre tredjelande samt
frivillig genbosætning. Det understreges endvidere, at fartøjer i
Middelhavet ikke må forhindre den libyske kystvagts operationer.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 820: Spm. om fordele og ulemper ved den nye EU aftale fra et dansk perspektiv, til udlændinge- og integrationsministeren
2) På den østlige Middelhavsrute øges indsatsen for at gennemføre EU-
Tyrkiet aftalen, herunder særligt i forhold til tilbagesendelser, og
samarbejdet med Vestbalkanregionen.
3)
På den vestlige Middelhavsrute vil EU finansielt og på anden vis styrke
støtten til relevante medlemsstater såvel som til tredjelande, herunder
særligt Marokko, for at forhindre ulovlig migration.
4) Pakken indebærer også, at EU vil iværksætte anden tranche af faciliteten
for flygtninge i Tyrkiet samt en opfordring til medlemsstaterne om at øge
idrag til EU’s trustfo d for Afrika. I forhold til særligt Afrika er der
enighed om at bringe omfanget og kvaliteten af samarbejdet med Afrika
op på et nyt niveau gennem bl.a. øget udviklingsfinansiering, øgede
private investeringer.
5) Frontex skal styrkes gennem øgede ressourcer og et styrket mandat for at
understøtte medlemsstaternes indsatser til at sikre en effektiv kontrol af
de ydre grænser og optrapning af effektive tilbagesendelser.
6) Med henblik på én gang for alle at ødelægge menneskesmuglernes
forretningsmodel er man enedes om at afsøge muligheden for at oprette
såkaldte regionale ilandsætningsplatforme uden for EU i tæt samarbejde
med relevante tredjelande , UNHCR og IOM. Ideen er i overensstemmelse
med folkeretten at sikre landgang for personer, der reddes i
eftersøgnings- og redningsaktioner uden at skabe en
’pull-faktor’.
7) Tilsvarende indgår det i pakken, at man vil gøre brug af såkaldte
kontrollerede centre til personer, der reddes. Disse centre skal på frivilligt
grundlag oprettes i medlemsstater, hvor hurtig og sikker behandling vil
gøre det muligt at skelne mellem irregulære migranter, der vil blive
tilbagesendt, og personer med behov for international beskyttelse. Alle
foranstaltninger i forbindelse med disse kontrollerede centre, herunder
omfordeling og genbosætning, vil være på frivillig basis, for så vidt andet
ikke fastsættes i Dublinreformen. Der foreligger på nuværende tidspunkt
ingen oplysningerne om, hvilke EU-lande der tilbyder at huse
kontrollerede centre.
8) Endeligt indgår det i pakken, at medlemsstaterne træffer alle nødvendige
lovgivningsmæssige og administrative foranstaltninger for at modvirke
sekundære bevægelser mellem medlemsstaterne samt at fortsætte
arbejdet med at nå til enighed om reformen af det fælles europæiske
asylsystem.
For så vidt angår punkterne 1)
5) og 8) er der generelt tale om en videreførelse
og styrkelse af hidtidige indsatser i forhold til styrket
ko trol ved EU’s ydre
grænser, øgede initiativer udadtil og de interne aspekter.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 820: Spm. om fordele og ulemper ved den nye EU aftale fra et dansk perspektiv, til udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår punkterne 6)-7) er der tale om nye initiativer. Der er en lang
række politiske, juridiske, økonomiske og praktiske udfordringer forbundet med
disse, som Kommissionen er ved at afdække. Det er forventningen, at der vil ske
løbende afklaring af udfordringerne henover efteråret 2018. Det er derfor også
for tidligt at sige noget i relation til det danske retsforbehold, ligesom det er for
tidligt at sige, hvilken effekt aftalen får for presset på
EU’s ydre græ ser og
dermed for Danmark. Alt andet lige er det dog vurderingen, at det vil bidrage til at
i dske presset på EU’s ydre græ ser.
For så vidt angår spørgsmål om
omfordeling og genbosætning vil der jf. konklusionerne være tale om frivillighed
uden dog at foregribe udfaldet om reformen af det fælles europæiske asylsystem.
Det er vurderingen, at gennemførelse af den samlede aftale vil kunne få en
arka t i dvirk i g på EU’s og edle sstater es ulighed for at redu ere
antallet af ankomster til EU og udgøre et vægtigt bidrag med henblik på at
modvirke fremtidige kriser som den i 2015.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
3/3