Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1930714_0001.png
Kontoret for Indkvarteringsvilkår
Udrejsecenter Kærshovedgård
Kærshovedgård 17,
7430 Ikast
Afslutning af fagligt tilsynsbesøg på Udrejsecenter
Kærshovedgård den 28. og 29. november 2017
Den 28. og 29. november 2017 var Udlændingestyrelsen på fagligt tilsynsbesøg på
Udrejsecenter Kærshovedgård. Tilsynet var varslet og var anmeldt ved e-mail af 6.
oktober 2017 til institutionschef, Anne Marie Borggaard.
Til stede fra operatøren, Kriminalforsorgen, og fra Udrejsecenter Kærshovedgård
var institutionschef, Anne Marie Borggaard, og koordinerende fængselsbetjent,
Gert Mikkelsen.
Til stede fra underleverandøren, Røde Kors, var funktionsleder for Røde Kors på
Udrejsecenter Kærshovedgård, Jesper Hohwü Lodberg Tegewaldt, leder af sund-
hed i regionen, Karen Margrethe Bjørn, regionsleder og leder for socialkoordina-
torerne samt hjemrejserådgivningen på Udrejsecenter Kærshovedgård, Tina
Lundgaard Brock,
og leder af Røde Kors’ ko
u ikatio ssekretariat, Maja Katri e
Rettrup Mørch.
Til stede fra Udlændingestyrelsen var chefkonsulent Jeanett Jezewski, specialkon-
sulent Tanja Nordbirk, fuldmægtig Hannah Sværke, fuldmægtig Frederik Marker
Hansen og fuldmægtig Katja Haahkola Christensen.
På tidspunktet for tilsynet fulgte det af Kontrakt mellem Udlændingestyrelsen og
Kriminalforsorgen om indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl. af april
2017 (operatørkontrakten), afsnit 8.2., at Udlændingestyrelsen fører tilsyn med
operatørens opgavevaretagelse i form af anmeldte og uanmeldte tilsyn.
Formålet med tilsynet var at kontrollere, om driften af Udrejsecenter Kærshoved-
gård var i overensstemmelse med operatørkontrakten, retningslinjer og gældende
lovgivning.
Udlændingestyrelsen gennemførte tilsynet ved afholdelse af samtaler med ledel-
sen fra Udrejsecenter Kærshovedgård, samtaler med alle tilgængelige medarbej-
dere på udrejsecentret og samtaler med beboere.
Udlændingestyrelsen var desuden på en rundvisning på udrejsecentret.
19. april 2018
Udlændingestyrelsen
Ryesgade 53
2100 København Ø
Tlf.: 35 36 66 00
www.nyidanmark.dk
Sagsnummer
Sagsbehandler:
17/210414
kof
Side 1 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0002.png
Udlændingestyrelsen kom ved afslutningen af tilsynsbesøget med styrelsens fore-
løbige bemærkninger.
Udlændingestyrelsen kommer med
anbefalinger
til operatøren, hvis der ikke er
konstateret uregelmæssigheder, som vurderes at være en misligholdelse af ope-
ratørkontrakten eller af retningslinjer m.v., men hvor opgavevaretagelsen alligevel
vurderes at kunne løses mere hensigtsmæssigt.
Udlændingestyrelsen kommer med
indskærpelser
til overholdelsen af kontrakten
og gældende retningslinjer og myndighedsforskrifter til operatøren, hvis der kon-
stateres forhold, som styrelsen vurderer ikke er i overensstemmelse med gælden-
de lovgivning, retningslinjer eller operatørkontraktens grundlag, ordlyd eller hen-
sigt.
Udlændingestyrelsens bemærkninger
Indledningsvis skal Udlændingestyrelsen bemærke, at tilsynsbesøget gav styrelsen
anledning til en generel bekymring vedrørende det ledelsesmæssige fokus på
udrejsecentret. På den baggrund har Udlændingestyrelsen og Kriminalforsorgen
intensiveret dialogen om driften af udrejsecentret.
Samtaler med ledelse, medarbejdere og beboere på Udrejsecenter Kærshoved-
gård og en gennemgang af tilsendt materiale fra udrejsecentret har givet Udlæn-
dingestyrelsen anledning til at komme med følgende konkrete indskærpelser og
anbefalinger til udrejsecentret:
-
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal understøtte Udlændin-
gestyrelsens tilsyn med centret, herunder at centret skal overholde tids-
frister i forbindelse med fremsendelse af skriftligt materiale, orientere
beboerne om muligheden for at deltage i Udlændingestyrelsens tilsyn og i
øvrigt stå til rådighed for koordineringen af tilsynet i nødvendigt omfang.
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal foranstalte oversættelse
af husordenen til de angivne sprog i operatørkontrakten. Det bemærkes,
at Udlændingestyrelsen tillige anbefalede dette i afslutningsbrevet af 14.
december 2017 vedrørende skriftligt tilsyn med Kriminalforsorgen.
Udlændingestyrelsen indskærper, at husordenen skal udleveres til bebo-
erne ved indflytning, at husordenen skal hænge på centret eller på anden
vis være synligt tilgængelig på centret på et sprog, som beboerne forstår,
og at beboerne skal gøres bekendt med deres rettigheder og pligter, f.eks.
ved en modtagesamtale eller lignende.
Side 2 af 12
-
-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0003.png
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal indgå kontrakter om un-
dervisning og aktivering med beboerne inden for 7 dage efter beboernes
ankomst til centret.
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal overholde reglerne for
tilstedeværelseskontrol på centret, som de fremgår af operatørkontrak-
ten. Dette indebærer bl.a. at centret til en enhver tid og uden ugrundet
ophold skal registrere en beboer som udeblevet, hvis centret er bekendt
med, at den pågældende ikke reelt opholder sig på centret og løbende
gennemføre tilstedeværelseskontrol og dermed kontrollere, om en bebo-
er er udeblevet og skal registreres som sådan. Det bemærkes, at Udlæn-
dingestyrelsen tillige anbefalede dette i afslutningsbrevet af 14. december
2017 vedrørende skriftligt tilsyn med Kriminalforsorgen.
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal anmelde al kriminalitet
og mistanke om kriminelle forhold til det lokale politi, og at centret skal
indberette al kriminalitet og alvorlige hændelser på centret til Udlændin-
gestyrelsen. Det bemærkes, at Udlændingestyrelsen tillige anbefalede
dette i afslutningsbrevet af 14. december 2017 vedrørende skriftligt tilsyn
med Kriminalforsorgen.
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal udlevere tøjpakker til
beboere, der er berettiget hertil, jævnfør retningslinjerne herom.
Udlændingestyrelsen indskærper, at centret skal følge gældende lovgiv-
ning, herunder foretage tilstrækkelig anonymisering, i forbindelse med vi-
deregivelse af personfølsomme oplysninger i indberetninger, som sendes
til f.eks. Fængselsforbundet.
Udlændingestyrelsen anbefaler, at centret hænger flugtvejsplanerne for
centret op på centret, og at beboerne bliver gjort bekendt med flugtvejs-
planerne.
Udlændingestyrelsen anbefaler, at centret gør beboerne bekendt med,
hvem lederen af centret er.
Udlændingestyrelsen anbefaler, at centret indeholder husordenen for
omsorgsbeboerne i den generelle husorden for centret, og at centret for-
anstalter, at husordenens særlige punkter vedrørende omsorgsbeboere
som minimum ikke er i strid med den generelle husorden for centret.
Udlændingestyrelsen anbefaler, at centret udarbejder interne retningslin-
jer og procedurer til medarbejderne. Det bemærkes, at Udlændingestyrel-
Side 3 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0004.png
-
sen også anbefalede dette i afslutningsbrevet af 14. december 2017 ved-
rørende skriftligt tilsyn med Kriminalforsorgen.
Udlændingestyrelsen anbefaler, at centret gør medarbejderne bekendt
med Udlændingestyrelsens retningslinjer, operatørkontrakten og centrets
interne skriftlige procedurer.
Udlændingestyrelsen har den 13. februar 2018 hørt Kriminalforsorgen om styrel-
sen indskærpelser og anbefalinger.
Kriminalforsorgen har den 16. marts 2018 svaret på høringen.
Kriminalforsorgen har bl.a. konkret bemærket, at Udlændingestyrelsens koncept
for tilsyn på indkvarteringsområdet blev fremsendt direkte til udrejsecenterets
daværende og nu afgåede enhedschefs e-mail, og at materialet beklageligvis ikke
blev overleveret i forbindelse med den pågældendes fratrædelse, hvilket Kriminal-
forsorgen beklager. Kriminalforsorgen har i den forbindelse henvist til den kom-
munikationsplan Direktoratet for Kriminalforsorgen sendte til Udlændingestyrel-
sen i januar 2018, hvoraf det fremgår at eksempelvis varslinger om tilsynsbesøg
og lignende ønskes sendt til Direktoratet for Kriminalforsorgen, Koncern Ressour-
cers institutionspostkasse og med kopi til navngivne medarbejdere. Udlændinge-
styrelsen skal til dette bemærke, at Udlændingestyrelsen den 1. juni 2017 sendte
orientering om tilsynskonceptet til Kriminalforsorgen ved enhedslederen i Direk-
toratet for Kriminalforsorgen, Center for HR og Ressourcer, Koncern Ressourcer,
samt til daværende og nuværende institutionschef for Skjern Å.
Til Udlændingestyrelsens første indskærpelse, som vedrører Kriminalforsorgens
understøttelse af Udlændingestyrelsen tilsyn, har Kriminalforsorgen oplyst, at de
tager indskærpelsen til efterretning og beklager den utilstrækkelige forberedelse
af tilsynsbesøget. Kriminalforsorgen har oplyst, at det er Kriminalforsorgens opfat-
telse, at Kriminalforsorgen under tilsynsbesøgets gennemførelse gjorde, hvad der
i situationen var muligt bl.a. i forbindelse med tilskyndelse til, at beboere ville
indgå i samtaler Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse.
Til Udlændingestyrelsens anden indskærpelse, som vedrører oversættelse af hus-
ordenen, har Kriminalforsorgen oplyst, at Kriminalforsorgen, bl.a. på baggrund af
Udlændingestyrelsens afslutningsbrev af 14. december 2017 vedrørende et skrift-
Side 4 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0005.png
ligt tilsyn med bl.a. husordenen, har foretaget en revision af husordnerne for de
to udrejsecentre Kærshovedgård og Sjælsmark, og at Kriminalforsorgen hurtigst
muligt efter modtagelsen af Udlændingestyrelsens bemærkninger til de revidere-
de husordener, og når de endelige udgaver foreligger heraf, vil foranstalte over-
sættelse i overensstemmelse med den gældende kontrakt.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse, idet udrejsecentret på tidspunktet for tilsynsbesøget ikke havde over-
sat udrejsecentrets dagældende husorden til de sprog, som fremgik af operatør-
kontrakten.
Til Udlændingestyrelsens tredje indskærpelse, som vedrører udlevering af husor-
denen til beboerne ved indflytning, at husordenen skal hænge på centret eller på
anden vis være synligt tilgængelig på centret på et sprog, som beboerne forstår,
og sikring af at beboernes kendskab til deres rettigheder og pligter, har Kriminal-
forsorgen oplyst, at husordenen fremover vil blive udleveret og gennemgået ved
modtagelse af nye beboere. Kriminalforsorgen har videre oplyst, at husordenen
fremover vil være at finde i udrejsecentrets servicecenter på de sprog, der er an-
givet i operatørkontrakten, og at husordenen tillige efter anmodning fra beboerne
vil kunne udskrives løbende. Videre har Kriminalforsorgen oplyst, at den aktuelle
husorden findes på 3 sprog, at medarbejderne er instrueret i at udlevere denne til
alle beboere i forbindelse med ankomsten til udrejsecentret, og at husordenen
desuden udleveres på anmodning. Endelig har Kriminalforsorgen oplyst, at udrej-
secentret er blevet opmærksomt på, at det beklageligvis ikke er alle beboere, som
har fået udleveret husordenen ved ankomsten, og at udrejsecentret på denne
baggrund har udarbejdet et skema, som medarbejderne skal udfylde i forbindelse
med modtagelse af nye beboere for bl.a. at sikre, at udleveringen sker.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse, idet udrejsecentret på tidspunktet for tilsynsbesøget ikke administre-
rede efter reglerne vedrørende udlevering af husordenen, at husordenen ikke
hang på centret eller på anden vis var synligt tilgængelig på centret på et sprog,
som beboerne forstår, og ikke sikrede beboernes kendskab til deres rettigheder
og pligter.
Til Udlændingestyrelsens fjerde indskærpelse, som vedrører, at udrejsecentret
skal indgå kontrakter om undervisning og aktivering med beboerne inden for 7
dage efter beboernes ankomst til udrejsecentret, har Kriminalforsorgen oplyst, at
Side 5 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0006.png
Røde Kors ved tilsynsbesøget oplyste, at mange beboere ikke mødte op til de
samtaler, de blev indkaldt til, når de ankom til udrejsecentret, og at det derfor
ikke var alle beboere, som frem til tilsynsbesøget havde modtaget en kontrakt
inden 7 dage.
Kriminalforsorgen har videre oplyst, at proceduren straks efter tilsynsbesøget blev
ændret således, at i de tilfælde, hvor en beboer ikke fysisk fremmøder til en aftalt
samtale, tildeles beboeren en kontrakt.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse, idet udrejsecentret på tidspunktet for tilsynsbesøget ikke administre-
rede efter reglerne vedrørende indgåelse af kontrakter.
Til Udlændingestyrelsens femte indskærpelse, som vedrører, at udrejsecentret
skal overholde reglerne for tilstedeværelseskontrol på udrejsecentret, som de
fremgår af operatørkontrakten, har Kriminalforsorgen oplyst, at udrejsecentret
ved tilsynsbesøget oplyste, at udrejsecentret via Salto-adgangskontrolsystemet
dagligt laver indberetninger, når beboere ikke har aktiveret deres nøglekort i 72
timer, jf. kontraktkravene, og at en beboer herudover bliver registreret udeblevet,
såfremt medarbejderne positivt er vidende om, at beboeren har forladt udrejse-
centret. Kriminalforsorgen har videre oplyst, at beboere ofte forlader udrejsecen-
tret, uden det er tydeligt for medarbejderne, at beboeren ikke har påtænkt at
returnere samme dag, og at det via dagbogsnotater fremgår, at der dagligt laves
udeblivelseskontrol.
Herudover har Kriminalforsorgen oplyst, at Udlændingestyrelsen ved tilsynsbesø-
get konkret henviste til, at en beboer bør registreres som udeblevet efter 24 ti-
mer, hvilket Kriminalforsorgen ikke mener er i overensstemmelse med operatør-
kontrakten, hvilket Kriminalforsorgen gjorde Udlændingestyrelsen opmærksom på
i forbindelse med tilsynsbesøget.
Kriminalforsorgen har oplyst, at Kriminalforsorgen således er uforstående over for
indskærpelsen, idet Kriminalforsorgen er af den opfattelse, at de i kontrakten
fastsatte forpligtigelser i forhold til tilstedeværelseskontrol er efterlevet. Kriminal-
forsorgen har endvidere foreslået, at der snarest tages skridt til en nærmere dia-
log herom, således at kontraktkrav og forventninger kan efterleves.
Side 6 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse, idet udrejsecentret på tidspunktet for tilsynsbesøget ikke administre-
rede efter reglerne vedrørende tilstedeværelseskontrol.
Udlændingestyrelsen har i den forbindelse lagt vægt på, at udrejsecentret på til-
synsbesøget bl.a. oplyste, at beboere blev registreret udeblevet efter 72 timer, at
det nogle gange også skete tidligere, at udrejsecentret nogle gange havde regi-
streret beboere udeblevet, hvis de havde sagt, at de forlod udrejsecentret, men at
dette afhang af hvilke medarbejdere, der var på arbejde, og hvem der fik informa-
tionen, og at udrejsecentret estimerende, at 25-30 beboere på tilsynstidspunktet
ikke opholdte sig fast på udrejsecentret.
Udlændingestyrelsen skal bemærke, at udrejsecentret løbende skal gennemføre
tilstedeværelseskontrol, hvilket skal ske i flere konkrete situationer, som fremgår
af operatørkontraktens afsnit 5.9.4. Konstateres det, at en beboer ikke opholder
sig på udrejsecentret, skal udrejsecentret registrere beboeren udeblevet i Indkvar-
terings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS), som også danner baggrund for be-
regningen af antal indkvarterede personer på udrejsecentret og dermed afregnin-
gen mellem Udlændingestyrelsen og Kriminalforsorgen for indkvarteringsopga-
ven.
Udlændingestyrelsen skal således bemærke, at udrejsecentrets tilstedeværelses-
kontrol skal følge operatørkontraktens beskrivelse heraf, og at det ikke er til-
strækkeligt, at udrejsecentret dagligt laver indberetninger, når beboere ikke har
aktiveret deres nøglekort i 72 timer, og at udrejsecentret registrerer en beboer
udeblevet, såfremt udrejsecentret positivt er vidende om, at beboeren har forladt
udrejsecentret.
Videre skal Udlændingestyrelsen bemærke, at adgangskontrolsystemet registre-
rer, hvornår en beboer går ind eller ud af udrejsecentret, at der med en tidsfrist
på beboernes adgangskort på 72 timer udelukkende er tale om en sikkerhedsfor-
anstaltning, og at det ikke entydigt betyder, at beboeren ikke er til stede på udrej-
secentret, når dennes kort udløber. Udlændingestyrelsen vil på baggrund af tviv-
len hos operatøren nærmere beskrive registreringen af udeblivelser ved brug af
tilstedeværelseskontrol og adgangskontrol.
Udlændingestyrelsen skal endelig bemærke, at styrelsen på tilsynsbesøget har
forklaret udrejsecentret, at de ikke skal vente 72 timer med at registrere beboere
udeblevet, men at dette også skal ske efter eksempelvis 24 timer eller endnu før,
Side 7 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0008.png
idet udrejsecentret til enhver tid og uden ugrundet ophold, dvs. straks, skal regi-
strere en beboer som udeblevet, hvis udrejsecentret bliver bekendt med, at en
beboer ikke reelt bor og opholder sig på udrejsecentret.
Til Udlændingestyrelsens sjette indskærpelse, som vedrører at udrejsecentret skal
anmelde al kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold til det lokale politi, og
at udrejsecentret skal indberette al kriminalitet og alvorlige hændelser på udrej-
secentret til Udlændingestyrelsen, har Kriminalforsorgen oplyst, at udrejsecentret
forud for tilsynsbesøget fremsendte 61 indrapporteringer fra LetAsyl, som vedrør-
te hændelser på udrejsecentret til Udlændingestyrelsen.
Kriminalforsorgen har videre oplyst, at Kriminalforsorgen umiddelbart forud for
tilsynsbesøget fik oplyst, at Udlændingestyrelsen ønskede indberetning via ske-
maerne IN8 og IN9, hvilket var skemaer, som ikke fandtes i den version af LetAsyl,
som Kriminalforsorgen havde indkøbt, og at der umiddelbart efter tilsynsbesøget
blev iværksat en opdatering af LetAsyl, således at udrejsecentret fik adgang til
skemaerne, som herefter straks blev taget i anvendelse.
Kriminalforsorgen har herudover oplyst at med anvendelsen af skemaerne, vil det
direkte fremgå, om et forhold er politianmeldt, men at ved alle alvorlige hændel-
ser frem til tilsynsbesøget, har det lokale politi været tilkaldt, og det var derved
sikret, at relevante episoder efter Kriminalforsorgens opfattelse var politianmeldt.
Kriminalforsorgen har oplyst, at det er taget til efterretning, at proceduren skal
ændres, at dette er sket umiddelbart efter tilsynsbesøget, og at udrejsecentret
siden tilsynsbesøget har praktiseret nul-tolerance.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse, idet styrelsen har konstateret, at udrejsecentret ved 19 hændelser ikke
har indberettet og/eller politianmeldt korrekt, eller ikke har kunnet dokumentere
eller redegøre for, at relevante hændelser har ført til en politianmeldelse registre-
ret hos politiet.
Udlændingestyrelsen skal herudover bemærke, at styrelsen den 1. april 2016
fremsendte skemaet IN8 til Kriminalforsorgen ved institutionscheferne for Krimi-
nalforsorgens 2 udrejsecentre, og at styrelsen den 30. marts 2017 fremsendte
skemaet IN9 til Kriminalforsorgen ved institutionscheferne og enhedscheferne for
Kriminalforsorgens 2 udrejsecentre med besked om, at disse skemaer skulle bru-
ges til indberetninger til Udlændingestyrelsen, samt at ledelsen på Udrejsecenter
Kærshovedgård på tilsynet på trods heraf ikke kendte til skemaet IN9.
Side 8 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0009.png
Til Udlændingestyrelsens syvende indskærpelse, som vedrører udlevering af tøj-
pakker til berettigede beboere, har Kriminalforsorgen oplyst, at det ved tilsynsbe-
søget blev oplyst, at ansøgningsblanketter til tøjpakker var udleveret til alle bebo-
ere, og at kun ganske få var berettiget, jf. gældende retningslinjer, og at beboerne
i driftsperioden har haft mulighed for at søge om tøjpakker, men at proceduren i
efteråret 2017 blev formaliseret. Kriminalforsorgen har videre oplyst, at Kriminal-
forsorgen er af den opfattelse, at beboerne har haft mulighed for at søge tøjpak-
ker og er blevet tildelt disse, såfremt kriterierne har været opfyldt.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse, idet udrejsecentret på tilsynsbesøget oplyste, at der ikke var blevet
udleveret tøjpakker til berettigede beboere. Udrejsecenteret oplyste endvidere,
at man arbejdede på at udlevere tøjpakker, men at der udestod afklaring af nogle
praktiske forhold vedrørende indkøb af pakkerne. Dette understøttes desuden af,
at udrejsecentret ikke i 2017 har afregnet for indkøb af tøjpakker.
Udlændingestyrelsen skal i øvrigt bemærke, at styrelsen ikke anser udrejsecen-
trets opgave med at udlevere tøjpakker til beboerne løst ved, at beboerne alene
har haft mulighed for at søge om at modtage en tøjpakke.
Til Udlændingestyrelsens ottende indskærpelse, som vedrører at udrejsecentret
skal følge gældende lovgivning, herunder foretage tilstrækkelig anonymisering i
forbindelse med videregivelse af personfølsomme oplysninger i indberetninger,
har Kriminalforsorgen oplyst, at Kriminalforsorgen er enig heri og tager indskær-
pelsen til efterretning.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en ind-
skærpelse.
Til Udlændingestyrelsens første anbefaling, som vedrører, at udrejsecentret hæn-
ger flugtvejsplanerne for udrejsecentret op på udrejsecentret, og at beboerne
bliver gjort bekendt med flugtvejsplanerne, har Kriminalforsorgen oplyst, at der
ved udrejsecenterets åbning var ophængt flugtvejsplaner i alle beboelsesafsnit, at
flugtvejsplanerne løbende uretmæssigt er blevet fjernet, og at Kriminalforsorgen
hurtigst muligt vil sikre, at der igen ophænges flugtvejsplaner, ligesom beboerne
fremover i forbindelse med ankomsten til udrejsecentret vil få udleveret og gen-
nemgået flugtvejsplanerne. Kriminalforsorgen har videre oplyst, at Kriminalfor-
sorgen desuden vil foranledige, at der på udrejsecentrets informationsskærme vil
Side 9 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0010.png
komme information om formålet med flugtvejsplaner, og information om hvor
planerne findes på udrejsecentret.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en anbe-
faling.
Til Udlændingestyrelsens anden anbefaling, som vedrører, at udrejsecentret gør
beboerne bekendt med, hvem lederen af udrejsecentret er, har Kriminalforsorgen
oplyst, at Udrejsecenterets institutionschef og enhedschef nu er afbilledet på
informationsskærmene.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en anbe-
faling.
Til Udlændingestyrelsens tredje anbefaling, som vedrører, at udrejsecentret inde-
holder husordenen for omsorgsbeboerne i den generelle husorden for udrejse-
centret, og at udrejsecentret foranstalter, at husordenens særlige punkter vedrø-
rende omsorgsbeboere som minimum ikke er i strid med den generelle husorden
for udrejsecentret, har Kriminalforsorgen oplyst, at der naturligvis kun kan være
én husorden, og at denne er gældende for alle dele af udrejsecentret.
Kriminalforsorgen har videre oplyst, at udrejsecentret vil udarbejde en velkomst-
folder til brug for omsorgsafdelingen indeholdende orientering om de særlige
forhold, der gør sig gældende for afdelingen, som vil blive udleveret og gennem-
gået med beboerne, og at denne i indhold og layout vil blive tilpasset den kom-
mende reviderede husorden for udrejsecentret.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en anbe-
faling.
Til Udlændingestyrelsens fjerde anbefaling, som vedrører, at udrejsecentret udar-
bejder interne retningslinjer og procedurer til medarbejderne, har Kriminalforsor-
gen oplyst, at der på tidspunktet for tilsynsbesøget allerede lå beskrivelser af pro-
cedurer m.v. tilgængeligt for alle medarbejdere på udrejsecentrets intranet. Kri-
minalforsorgen har medsendt kopi af de 4 aktuelt gældende vagt/postbestemte
arbejdsbeskrivelser, som forefindes på udrejsecentrets intranet og oplyst, at der
herudover foreligger adskillige opgavebestemte vejledninger på udrejsecentrets
intranet.
Kriminalforsorgen har videre oplyst, at det er et fokuspunkt at få alle medarbejde-
re godt introduceret til de enkelte arbejdsopgaver, idet udrejsecentret i sidste
Side 10 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0011.png
halvår af 2017 har ansat mange nye medarbejdere, ligesom der arbejdes på, at få
tilrettelagt hverdagen således, at alle arbejdsopgaver er tilknyttet den enkelte
vagt/post.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en anbe-
faling.
Udlændingestyrelsen skal til dette bemærke, at udrejsecentret under tilsynsbesø-
get oplyste, at udrejsecentret på tilsynstidspunktet havde igangsat en proces om
udarbejdelse af arbejdsgange for alle arbejdsfunktioner på udrejsecentret, men at
dele af udrejsecentret forsat var under ombygning, hvorfor arbejdsfunktioner ville
blive flyttet fysisk til andre dele af udrejsecentret, og at beskrivelsen af arbejds-
gangene derfor afventede den endelige indretning af udrejsecentret.
Videre skal Udlændingestyrelsen bemærke, at styrelsen i anbefalingen henviste til
afslutningsbrev af 14. december 2017 vedrørende fagligt skriftligt tilsyn med Kri-
minalforsorgen. Anbefalingen i nærværende afslutningsbrev omfatter en beskri-
velse af konkrete arbejdsopgaver tilknyttet forskellige arbejdsstationer, og at der
udarbejdes interne procedurer eller retningslinjer til medarbejderne om, hvordan
de skal handle i konkrete situationer på eller i tilknytning til udrejsecentret. Det
kan eksempelvis dreje sig om episoder med euforiserende stoffer, vold, trusler og
chikane mod medarbejdere eller beboere, mistanke om seksuelle overgreb, mis-
tanke om radikalisering, kriminalitet, sultestrejke m.v.
Til Udlændingestyrelsens femte anbefaling, som vedrører, at udrejsecentret gør
medarbejderne bekendt med Udlændingestyrelsens retningslinjer, operatørkon-
trakten og udrejsecentrets interne skriftlige procedurer, har Kriminalforsorgen
oplyst, at operatørkontrakten m.v. er tilgængeligt for alle via intranettet, og at der
desuden er ved at blive udarbejdet en PIXI-udgave af operatørkontrakten, som vil
blive gennemgået på et kommende personalemøde. Kriminalforsorgen har oplyst,
at Kriminalforsorgen på denne måde vil sikre, at udrejsecentrets medarbejdere er
bekendt med hovedindholdet af kontrakten, opgavens formål og asylproceduren.
Udlændingestyrelsen har noteret sig dette. Punktet vil fortsat indgå som en anbe-
faling, idet medarbejderne på udrejsecentret på tidspunktet for tilsynet i høj grad
gav udtryk for, at de ikke kendte til Udlændingestyrelsens retningslinjer, opera-
tørkontrakten og udrejsecentrets interne skriftlige procedurer.
Side 11 af 12
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930714_0012.png
Udlændingestyrelsen skal bemærke, at Kriminalforsorgen som operatør skal ken-
de til operatørkontrakten, gældende retningslinjer og andre myndighedsforskrif-
ter, som er anført i bilag 4 til operatørkontrakten, men at det er medarbejdere og
ledelse på udrejsecentret, som på et konkret og praktisk niveau skal administrere
efter disse retningslinjer m.v., at de derfor skal kende til dem, og at det er opera-
tørens opgave at sikre dette.
Det faglige tilsyn med Udrejsecenter Kærshovedgård afsluttes med dette brev.
Resultaterne fra tilsynet indgår i Udlændingestyrelsens videre tilsyn med Kriminal-
forsorgen, herunder i vurderingen af behovet for et nyt tilsyn med udrejsecentret.
Såfremt udrejsecentret eller operatøren har spørgsmål til afslutningsbrevet kan
Tilsynsenheden kontaktes på [email protected].
Med venlig hilsen
Kristina Rosado
Side 12 af 12