Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1930702_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 789 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 789:
Hvilken form for tilsyn og opfølgning el.lign. foretager ministeriet med udrejsecen-
tres operatører og øvrige parter involveret i centrenes drift?
Svar:
Det er Udlændingestyrelsen, der er ansvarlig for at tilvejebringe og drive asylcen-
tre i Danmark. I praksis drives centrene af en række indkvarteringsoperatører på
vegne af styrelsen. Det er således Udlændingestyrelsen, der varetager ministeriets
tilsyn med driften af centrene.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”1.
Udlændingestyrelsen henviser til styrelsens koncept fra maj 2017
for tilsyn med asylindkvarteringsoperatørernes opgavevaretagelse.
Konceptet blev den 11. maj 2017 oversendt til udvalget (UUI, alm.
del, 2016-2017, bilag 190).
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk.
5. I praksis driver en række indkvarteringsoperatører asylcentrene på
vegne af styrelsen. Driften er reguleret i årlige operatørkontrakter
mellem Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne, hvoraf
det fremgår, hvilke opgaver operatørerne skal udføre.
Operatørerne løser opgaven med at indkvartere asylansøgere m.fl. på
vegne af Udlændingestyrelsen. Derfor fører styrelsen tilsyn med ope-
ratørernes opgavevaretagelse. Formålet med styrelsens tilsyn er at
kontrollere og sikre, at der leveres de ydelser og varetages de opga-
ver, som følger af operatørkontrakterne. Tilsynene med operatørerne
27. august 2018
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 11717
466771
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 789: Spm. om, hvilken form for tilsyn og opfølgning el.lign. ministeriet foretager med udrejsecentres operatører og øvrige parter involveret i centrenes drift, til udlændinge- og integrationsministeren
omfatter faglige tilsyn, økonomiske tilsyn, bygnings- og brandtilsyn,
inventartilsyn og informationssikkerhedstilsyn. På bygningsområdet
gennemføres endvidere såkaldte cirkulæretilsyn.
Udlændingestyrelsens tilsyn er hovedsageligt baseret på en vurdering
af risiko og væsentlighed. Tilsynene tilrettelægges således ud fra en
samlet vurdering af de forhold, som kan have betydning for, om op-
gavevaretagelsen er forbundet med en større eller mindre risiko,
og/eller hvor væsentlig betydning det pågældende forhold har for
driften af indkvarteringsområdet.
Erfaringer fra gennemførte tilsyn indgår også i Udlændingestyrelsens
overvejelser i forbindelse med fastlæggelsen af fremtidige tilsyn. Hvis
styrelsen eksempelvis måtte have konkrete grunde til at antage, at
der på ledelsesniveau på et indkvarteringssted eller hos en operatør
er sådanne alvorlige uregelmæssigheder, at det generelt har betyd-
ning for udførslen af indkvarteringsopgaven, kan styrelsen beslutte at
have et særligt fokus på indkvarteringsstedet eller operatøren og i
den forbindelse bl.a. iværksætte tilsyn med en højere intensitet og
hyppighed.
Samarbejdet mellem Udlændingestyrelsen og operatørerne, herun-
der i forhold til styrelsens tilsyn, er dialogbaseret. Styrelsens tilsyn
udføres således i dialog med operatørerne, og resultaterne fra samt-
lige gennemførte tilsyn indgår i den generelle dialog med operatø-
rerne om driften af indkvarteringsstederne.
De enkelte tilsyn kan afsluttes med
anbefalinger
til operatørerne.
Anbefalinger anvendes, når der ikke er konstateret uregelmæssighe-
der, som vurderes at være en misligholdelse af operatørkontrakten
eller af retningslinjer m.v., men hvor opgavevaretagelsen alligevel
vurderes at kunne løses mere hensigtsmæssigt. Hvis Udlændingesty-
relsen i forbindelse med et tilsyn konstaterer forhold, som styrelsen
vurderer ikke er i overensstemmelse med operatørkontraktens
grundlag, ordlyd eller hensigt, kan styrelsen
indskærpe
overholdelsen
af kontrakten, gældende regler og retningslinjer over for operatører-
ne.
2.
Udlændingestyrelsen har indgået kontrakter med Kriminalforsor-
gen om driften af Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter
Sjælsmark samt kontrakt med Røde Kors om levering af ydelser til
børn på Udrejsecenter Sjælsmark.
Udlændingestyrelsen fører som udgangspunkt årlige faglige tilsyn
med både Udrejsecenter Sjælsmark og med Udrejsecenter Kærsho-
vedgård. Disse tilsyn foregår ved besøg på udrejsecentrene, hvor Ud-
lændingestyrelsen afholder samtaler med Kriminalforsorgens og Rø-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 789: Spm. om, hvilken form for tilsyn og opfølgning el.lign. ministeriet foretager med udrejsecentres operatører og øvrige parter involveret i centrenes drift, til udlændinge- og integrationsministeren
de Kors’ ledelse og edar ejdere
på centrene samt med de beboere,
som ønsker at tale med Udlændingestyrelsen om forholdene på cen-
trene. Dette med henblik på at få et så bredt kendskab til centrenes
opgavevaretagelse som muligt.
Udlændingestyrelsens økonomiske tilsyn, bygnings- og brandtilsyn,
inventartilsyn og informationssikkerhedstilsyn med udrejsecentrene
gennemføres efter en konkret vurdering af risiko og væsentlighed.
3.
Også andre myndigheder og internationale organisationer fører til-
syn eller såkaldte monitoreringsbesøg på indkvarteringsstederne,
herunder udrejsecentrene. Det drejer sig bl.a. om Folketingets Om-
uds a d, Ar ejdstilsy et, det lokale eredska og FN’s Flygt i ge-
højkommissariat (UNHCR).
Resultaterne af disse besøg indgår i Udlændingestyrelsens tilsyn. Sty-
relsen vurderer fra gang til gang, i hvilken udstrækning styrelsen skal
følge konkret op på resultaterne, og om resultaterne giver anledning
til at ændre i styrelsens tilsynsplan. Det er især på Udlændingestyrel-
sens faglige besøgstilsyn, at styrelsen fører tilsyn med, om operatø-
rerne har foretaget den nødvendige opfølgning på styrelsens, andre
myndigheders eller internationale organisationers tidligere tilsyn eller
monitoreringsbesøg.
4.
Udlændingestyrelsens tilsyn med operatørerne er kun et element i
styrelsens samlede, løbende monitorering af driften af indkvarte-
ringsstederne.
For så vidt angår udrejsecentrene afholdes der eksempelvis løbende
driftsmøder på begge centre med deltagelse af relevante parter, dvs.
Udlændingestyrelsen, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Kriminal-
forsorgen på udrejsecentrene, Rigspolitiet, det stedlige politi, Røde
Kors og Dansk Flygtningehjælp. Møderne afholdes på de respektive
udrejsecentre typisk med 2-3 måneders mellemrum. Der afholdes
endvidere løbende møder på udrejsecentrene om bl.a. konkrete byg-
nings- og indretningsmæssige justeringer i forhold til målgrupperne
på centrene.
Herudover deltager Direktoratet for Kriminalforsorgen i Udlændinge-
styrelsens jævnlige operatørmøder med samtlige indkvarteringsope-
ratører. På operatørmøderne sikres det bl.a., at operatørerne er ori-
enteret om indkvarteringssituationen og eventuelle ændringer i vilkå-
rene for asylcenterdriften, ligesom driftsforhold af mere generel ka-
rakter og resultaterne af styrelsens forskellige tilsyn drøftes med
operatørkredsen.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 789: Spm. om, hvilken form for tilsyn og opfølgning el.lign. ministeriet foretager med udrejsecentres operatører og øvrige parter involveret i centrenes drift, til udlændinge- og integrationsministeren
Endelig har Udlændingestyrelsen en tæt, daglig mundtlig og skriftlig
kontakt og dialog med Kriminalforsorgen om konkrete forhold, som
vedrører drifte af udrejse e tre e.”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
4/4