Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1832025_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 77 (Alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 77:
I for i delse ed lovforslag 204 ”Lov o æ dring
af udlændingeloven, lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge og lov om so
ialtilsy ” (Ro og orde på
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige udlændinge m.v.) blev det efter
Udlændingeloven muligt at anbringe uledsagede asylansøgende børn og unge på
delvist lukkede, sikrede og særligt sikrede institutioner. Er det i forlængelse heraf
også muligt at anbringe uledsagede asylansøgende børn og unge med processuelt
ophold efter de øvrige anbringelsesmuligheder, som findes i Serviceloven
(herunder
for
eksempel
døgninstitutioner,
i
plejefamilier,
eller
netværksfamilieanbragt)?
Svar:
Ved lov nr. 702 af 8. juni 2017 om ændring af udlændingeloven (Ro og orden på
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige udlændinge m.v.) blev der
indført hjemmel i udlændingeloven til at anbringe uledsagede mindreårige
udlændinge på delvist lukkede, sikrede og særligt sikrede institutioner.
Hjemlen i udlændingeloven til tvangsmæssig anbringelse omfatter uledsagede
mindreårige udlændinge, som opholder sig her i landet som asylansøgere (dvs. på
processuelt ophold), eller som efter endeligt afslag på asyl
og på andet
opholdsgrundlag
opholder sig ulovligt her i landet. Det er en betingelse, at de
pågældende er undergivet Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt.
Den gennemførte lovændring indebærer, at anbringelse i de nævnte institutioner
vil skulle ske efter udlændingelovens regler. Bestemmelserne i udlændingeloven
træder således
for så vidt angår anbringelse af uledsagede mindreårige
udlændinge, som har processuelt ophold, på delvist lukkede, sikrede og særligt
sikrede institutioner
i stedet for bestemmelserne i serviceloven.
8. december 2017
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 15822
315759
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om det er muligt at anbringe uledsagede asylansøgende børn og unge efter Servicelovens principper og Børnekonventionen, når de er omfattet af at være afviste i forhold til deres asylsag, til udlændinge- og integrationsministeren
Uledsagede mindreårige udlændinge, der er omfattet af Udlændingestyrelsens
forsørgelsespligt, vil i øvrigt som udgangspunkt modtage den nødvendige omsorg
og støtte af indkvarteringsoperatøren inden for rammerne af udlændingeloven.
Opstår der under en uledsaget mindreårig udlændings ophold på et asylcenter
behov for at iværksætte sociale foranstaltninger, som ikke kan dækkes inden for
rammerne af udlændingeloven, vil dette som hidtil kunne ske efter serviceloven,
hvis der er tale om en udlænding med processuelt ophold, eller efter principperne
i serviceloven, hvis der er tale om en udlænding med ulovligt ophold.
Det bemærkes i den forbindelse, at serviceloven gælder for enhver, der opholder
sig lovligt her i landet, jf. servicelovens § 2, stk. 1.
Lovligt ophold efter serviceloven omfatter bl.a. udlændinge, der har processuelt
ophold her i landet. Det vil således fortsat være muligt efter serviceloven at
iværksætte sociale foranstaltninger over for uledsagede mindreårige udlændinge,
der har processuelt ophold her i landet, og hvor behovet for en social
foranstaltning ikke kan dækkes inden for rammerne af udlændingeloven og i regi
af indkvarteringsoperatøren. Der kan f.eks. være tale om anbringelse på en åben
døgninstitution efter servicelovens regler.
Er der tale om en uledsaget mindreårig udlænding, der har ulovligt ophold, vil den
pågældende ikke være omfattet af serviceloven.
Det antages dog, at en kommune med henvisning til principperne i serviceloven i
helt særlige tilfælde
herunder i tilfælde, hvor det følger af Danmarks
internationale forpligtelser
kan iværksætte sociale foranstaltninger over for en
udlænding, der på grund af sit ulovlige ophold ikke direkte er omfattet af
serviceloven.
Den gennemførte lovændring ændrer ikke herved. En kommune vil således fortsat
i helt særlige tilfælde kunne iværksætte sociale foranstaltninger over for
uledsagede mindreårige udlændinge med ulovligt ophold, i det omfang behovet
for en social foranstaltning ikke kan dækkes inden for rammerne af
udlændingeloven og i regi af indkvarteringsoperatøren. Der kan også her f.eks.
være tale om anbringelse på en åben døgninstitution.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2