Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1924456_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
12. juli 2018
Besvarelse af spørgsmål 713 alm. del stillet af udvalget den 14. juni
2018 efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål:
Hvilke konsekvenser vil det have for danske handelsskibes og statsskibes
muligheder for og vilje til at foretage søredning, hvis flere lande følger
den italienske regerings eksempel og nægter redningsskibe adgang til at
sætte reddede skibbrudne i land i landets havne?
Svar:
Det gælder, at alle skibe - også danske - skal leve op til kravet om at
komme nødstedte til undsætning, som følger af internationale regler i
Søsikkerhedskonventionen (SOLAS) og SAR-konventionen (Search
And
Rescue)
samt af danske regler. Jeg forventer således ikke konsekvenser i
forhold til selve undsætningen af nødstedte, men det er naturligvis vigtigt,
at skibene efterfølgende kan komme til at sætte de nødstedte i land.
Ilandsætning er også reguleret i de ovennævnte konventioner. I 2006 blev
reglerne for ilandsætning tilpasset, så de implicerede lande
skibets flag-
stat, kyststater i nærområdet og mulige ilandsætningslande
gennem
samarbejde og koordination skal sikre ilandsætning af de skibbrudne.
Ilandsætning skal ske så hurtigt, som det er rimeligt muligt, og således at
skibet skal afvige mindst muligt fra den planlagte sejlrute. Det land, der
har ansvaret for redningsaktioner i det pågældende område, har et særligt
ansvar for at facilitere samarbejde og koordination mellem de implicerede
lande, således at de nødstedte kommer fra borde et sikkert sted under
hensyntagen til sagens nærmere omstændigheder.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov