Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 704 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 704:
Er der eksempler på, at børn på udrejsecenter Sjælsmark ikke har kunne komme
til læge, f.eks. fordi ikke-sundhedsuddannet personale på centret har ment, at det
ikke var nødvendigt?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmål 704 indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kri i alforsorge :”
”Direktoratet for Kri i alforsorge har til rug for esvarelse i d-
hentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen Hovedstaden, som Udrej-
secenter Sjælsmark hører under, og direktoratet kan på den bag-
grund oplyse følgende:
Ikke-sundhedsuddannet personale på Udrejsecenter Sjælsmark træf-
fer ikke beslutninger om sundhedstilbud og behandlinger ud over ud-
levering af plaster eller lignende.
Det forekommer lejlighedsvist, at ikke-sundhedsuddannet personale
formidler kontakt mellem beboere og akuttelefonen 1813 og formid-
ler informationer mellem disse. Dette kan i sin yderste konsekvens af
beboeren opfattes som om udrejsecenterets personale er en del af
e su dhedsfagligt egru det eslut i g fra akuttelefo e
’s
side.
Følgende fremgår at udrejsecenterets husorden:
6. juli 2018
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 10700
469751
Side
1/2