Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1915929_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. juni 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 652 (alm. del) efter ønske fra Thomas Jensen (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 652:
Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingen i sager om familiesammenføring til
børn under 15 år jf. udlændingelovens § 9, stk. 2, herunder oplyse i hvor mange
sager ud af det samledes antal ansøgninger i årene 2015, 2016 og 2017, der er
meddelt opholdstilladelse til børn over 8 år, der har boet det meste af deres liv i
hjemlandet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Det fre går af udlæ di gelove s § 9, stk. , r. , at der ka gives
opholdstilladelse til et ugift mindreårigt barn under 15 år af en i
Danmark fastboende person eller dennes ægtefælle, når barnet bor
hos forældremyndighedens indehaver og ikke gennem fast samlivs-
forhold har stiftet selvstændig familie, og når den i Danmark fastbo-
ende person har dansk indfødsret, har statsborgerskab i et af de an-
dre nordiske lande, har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 1 eller 2, eller § 8, har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i
mere end de sidste 3 år, eller har permanent opholdstilladelse eller
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold.
Når en ansøgning om familiesammenføring til et barn under 15 år
behandles, vurderes det, om de grundlæggende betingelser i udlæn-
dingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, er opfyldt. Såfremt det er tilfældet, vur-
deres det herefter, hvorvidt sagen på baggrund af de konkrete om-
stændigheder falder inden for anvendelsesområdet for de supple-
rende krav til familiesammenføring til børn under 15 år i udlændinge-
lovens § 9, stk. 15-19. I bekræftende fald vurderes det samtidig, om
der i sagen er tale om ganske særlige grunde, der fører til, at en op-
25. juni 2018
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 9879
455395
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om sagsbehandlingen i sager om familiesammenføring til børn under 15 år m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
holdstilladelse til et barn under 15 år alligevel ikke skal betinges af, at
disse krav er opfyldt.
Det fremgår af udlændingelovens nugældende § 9, stk. 16, som blev
vedtaget ved lov nr. 664 af 8. juni 2016, at såfremt barnet og en af
barnets forældre er bosiddende i hjemlandet eller et andet land, og
barnet er over 8 år, kan opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 2, kun gives, hvis barnet har eller har mulighed for at opnå
en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket
integration her i landet. Ved denne vurdering skal der lægges vægt på
barnets og begge forældres forhold. Bestemmelsen gælder ikke, hvis
ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derimod.
Kravet om vellykket integration vil således alene blive stillet, såfremt
barnet og en af barnets forældre fortsat er bosiddende i hjemlandet
eller et andet land, og hvis barnet på ansøgningstidspunktet er fyldt 8
år. Hvis der ansøges om familiesammenføring til barnet til en herbo-
ende forælder, og barnets anden forælder også ansøger om familie-
sammenføring til den herboende ægtefælle, eller hvis barnet på an-
søgningstidspunktet er under 8 år, er barnet ikke omfattet af kravet
om vellykket integration.
Uanset om ansøgningen om familiesammenføring til barnet som ud-
gangspunkt er omfattet af kravet om vellykket integration, gælder
kravet ikke, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til famili-
ens enhed. Det vil fx være tilfældet, hvis den herboende forælder er
flygtning og risikerer asylrelevant forfølgelse ved en eventuel tilbage-
venden til hjemlandet eller det land, hvor barnet og barnets anden
forælder opholder sig, ellers hvis det på grund af alvorlig sygdom el-
ler alvorligt handicap vil være humanitært uforsvarligt at henvise den
herboende forælder til at tage ophold i et andet land, hvor den på-
gældende ikke kan tilbydes pasnings- eller behandlingsmuligheder.
Såfremt kravet om vellykket integration stilles, vurderes det, om bar-
net har eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Dan-
mark, at der er grundlag for en vellykket integration her i landet. Ved
afgørelsen af, om integrationskravet er opfyldt, lægges der vægt på
barnets og begge forældres forhold. Således lægges der bl.a. vægt på:
længden og karakteren af barnets ophold i hjemlandet og i
Danmark,
om barnet har opholdt sig her i landet tidligere,
i hvilket land barnet har haft hovedparten af sin opvækst,
hvor barnet har gået i skole,
om barnet taler dansk, og
om barnet taler det sprog, der tales i barnets hjemland.
Der lægges også vægt på forhold hos den af forældrene, der bor i
Danmark. Det drejer sig om dennes beskæftigelsesfor-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om sagsbehandlingen i sager om familiesammenføring til børn under 15 år m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1915929_0003.png
hold, danskkundskaber, uddannelsesmæssige aktiviteter og indsats
for egen integration m.v. samt kontakten med barnet, herunder om
der er bidraget økonomisk til barnets forsørgelse.
Forud for vedtagelse af lov nr. 664 af 8. juni 2016, fremgik det af § 9,
stk. 16, at kravet om vellykket integration ikke blev stillet, hvis bar-
nets ansøgning om familiesammenføring blev indgivet senest 2 år ef-
ter, den herboende forælder opfyldte betingelserne i udlændingelo-
vens § 9, stk. 1, nr. 2. Fristen på 2 år skulle regnes tidligst fra barnets
fyldte 6. år. EU-Domstolens dom af 12. april 2016 i Genc-sagen fast-
slog imidlertid, at kravet i udlændingelovens dagældende § 9, stk. 16,
udgjorde en restriktion, som var omfattet af stand still-klausulerne i
Associeringskomplekset med Tyrkiet. Kravet var dermed i strid her-
med, medmindre det var begrundet i et tvingende alment hensyn og
var egnet til at sikre virkeliggørelsen af det forfulgte lovlige formål og
ikke gik videre end, hvad der var nødvendigt for at nå formålet. EU-
Domstolen fastslog derefter, at hensynet til at sikre en vellykket inte-
gration af udlændinge kunne udgøre et tvingende alment hensyn.
Med henvisning til, at kravet kun fandt anvendelse for ansøgninger
om familiesammenføring, som var indgivet efter 2 års fristen, fandt
EU-Domstolen imidlertid, at proportionalitetskravet ikke var opfyldt,
idet kravet fører til
”usa
e hæ ge de resultater”.
-årsfristen
blev på den baggrund ophævet ved lov nr. 664 af 8. juni 2016. Af-
skaffelse af 2-årsfristen betød ikke en ændring i vurderingen af, hvor-
vidt der i en konkret sag var grundlag for en vellykket integration her
i landet, men alene spørgsmålet om, i hvilke sager grundlag for en
vellykket integration skulle vurderes.
Udlændingestyrelsen har i perioden 1. januar 2015-31. december
2017 modtaget følgende antal ansøgninger om opholdstilladelse ef-
ter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, fra mindreårige børn, der på
ansøgningstidspunktet var mellem 8 år og 14 år, der har indgivet an-
søgning om familiesammenføring til en herboende forælder, fordelt
på ansøgningsår:
2015
Antal
ansøgninger
2.441
2016
891
2017
582
I alt
3.914
Det bemærkes, at der kan være mindreårige børn, som har ansøgt
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, flere
gange i den anførte periode, og som derfor kan optræde flere gange i
opgørelsen.
Ovenstående 3.914 ansøgninger om opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, fra mindreårige børn, som på ansøg-
ningstidspunktet var 8-14 år, og som havde indgivet ansøgning om
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om sagsbehandlingen i sager om familiesammenføring til børn under 15 år m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1915929_0004.png
familiesammenføring til en herboende forælder, er resulteret i 3.042
opholdstilladelser efter § 9, stk. 1, nr. 2, heraf 40 opholdstilladelser,
hvor barnet forinden er blevet integrationsvurderet efter udlændin-
gelovens § 9, stk. 16.
De 3.042 meddelte opholdstilladelser, heraf de 40 opholdstilladelser
meddelt efter integrationsvurdering, fordeler sig således på ansøg-
ningsår:
2015
2016 2017 I alt
300
3.042
Antal afgørelser om førstegangsop-
2.125 617
holdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2
- heraf antal meddelte førstegangs-
opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 0
2, jf. udlændingelovens § 9, stk. 16
25
15
40
Det bemærkes, at oplysninger om, hvorvidt det pågældende barn
havde boet det meste af sit liv i hjemlandet, ikke registreres som me-
tadata i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssy-
stem, hvorfor det ikke er muligt for Udlændingestyrelsen at oplyse, i
hvor mange af tilfældene netop dette forhold gjorde sig gældende.
Det bemærkes endvidere, at den langt overvejende del af de tilladel-
ser, der meddeles til børn under 15 år, ikke er omfattet af § 9, stk. 16,
og derfor ikke bliver integrationsvurderet.
Opgørelsen af antallet af ansøgninger er opgjort på baggrund af en-
delige registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sags-
behandlingssystem og en efterfølgende manuel korrektion. Opgørel-
sen af antallet af afgørelser er foreløbig er opgjort på baggrund af re-
gistreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehand-
lingssystem pr. 5. juni 2018 og en efterfølgende manuel korrektion.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med
usikkerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget
som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egent-
ligt statistiksyste .”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
4/4