Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1941371_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0032/40-0115
769775
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 637 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
28. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om det er justitsministerens vurdering, at straffelovens § 260, stk. 2 er til hinder for, at unge mennesker med anden etnisk baggrund bliver sendt til udlandet for at blive gift imod deres vilje, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 637 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Er det justitsministerens vurdering, at straffelovens § 260, stk.
2 er til hinder for, at unge mennesker med anden etnisk bag-
grund bliver sendt til udlandet for at blive gift imod deres vilje?”
Svar:
1.
Det er min opfattelse, at straffelovens § 260, stk. 2, sender et klart signal
om, at vi i det danske samfund ikke tolererer, at nogen tvinges til at indgå et
ægteskab. Det gælder, uanset om tvangsægteskabet indgås i Danmark eller
i udlandet.
Derfor er det vigtigt, at myndighederne reagerer hurtigt, hvis de bliver op-
mærksomme på et forestående tvangsægteskab, der skal foregå i udlandet,
med henblik på at forhindre udlandsrejsen.
Jeg har i den forbindelse indhentet et bidrag fra Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet, som har oplyst følgende:
”For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke redskaber der er til rådig-
hed for at forhindre udlandsrejser med henblik på tvangsægteskab,
skal det indledningsvist bemærkes, at udlændingelovens regler om
ægtefællesammenføring indeholder krav, der bl.a. skal medvirke til at
forebygge tvangsægteskaber. Det gælder kravet om, at ægteskabet
skal være indgået frivilligt, dvs. at der ikke må være tvivl om, at æg-
teskabet er indgået efter begge parters eget ønske, og 24-årskravet.
I forhold til den generelle indsats mod ufrivillige længerevarende ud-
landsrejser henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets be-
svarelse af UUI (alm.del) spørgsmål 633 af 20. juni 2018”.
Jeg kan i øvrigt henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 636
(Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2.
Jeg kan mere generelt oplyse, at der i straffelovens kapitel 2 bl.a. er fast-
sat regler om, hvornår danske domstole kan pådømme en straffesag (dansk
straffemyndighed).
Efter straffelovens § 6, nr. 1, er der som udgangspunkt dansk straffemyn-
dighed for handlinger, som foretages i den danske stat.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om det er justitsministerens vurdering, at straffelovens § 260, stk. 2 er til hinder for, at unge mennesker med anden etnisk baggrund bliver sendt til udlandet for at blive gift imod deres vilje, til justitsministeren
En gerningsmand, som i Danmark helt eller delvist udøver ulovlig tvang i
forbindelse med indgåelse af ægteskab, vil således kunne straffes i Danmark
for overtrædelse af straffelovens § 260, stk. 2, selv om ægteskabet måtte
være indgået i udlandet.
Efter straffelovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, er der endvidere dansk straffemyn-
dighed for handlinger, som foretages inden for et fremmed myndighedsom-
råde af en person, der på tidspunktet for sigtelsen har dansk indfødsret, er
bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her i landet, hvis hand-
lingen også er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet (dobbelt straf-
barhed), eller hvis både gerningsmanden og forurettede på gerningstids-
punktet har den nævnte tilknytning til Danmark.
En gerningsmand med dansk statsborgerskab eller bopæl i Danmark mv.,
som i udlandet ved ulovlig tvang formår at få en anden person med dansk
statsborgerskab mv. til at indgå ægteskab, vil således kunne straffes for det
pågældende forhold i Danmark.
Efter straffelovens § 7 a, stk. 1 og 2, er der derudover dansk straffemyndig-
hed for handlinger, som – uafhængigt af gerningsmandens tilknytning til
Danmark – foretages inden for et fremmed myndighedsområde, og som er
rettet mod nogen, der på gerningstidspunktet har dansk indfødsret, er bosat
i den danske stat eller har lignende fast ophold her i landet, hvis handlingen
også er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet (dobbelt strafbarhed),
og efter dansk lovgivning kan medføre straf af fængsel i mindst 6 år. Dansk
straffemyndighed efter straffelovens § 7 a, stk. 1 og 2, er endvidere betinget
af, at handlingen omfatter seksualforbrydelser eller personfarlig kriminali-
tet.
Der vil således være dansk straffemyndighed i forhold til en udenlandsk ger-
ningsmand, som i udlandet f.eks. anvender grov vold, langvarig frihedsbe-
røvelse eller fangenskab som tvangsmidler til at tvinge en dansk statsborger
eller en herboende person til at indgå ægteskab, hvis forholdet også er straf-
bart efter lovgivningen i det pågældende fremmede land.
3