Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1898784_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 533 (Alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 533:
Vil i istere ko
e tere artikle ”So ialar ejdere: Ma ku e i pri ippet lave
underretninger om mistrivsel for alle
asyl ør ” og forholde sig til, hve der har
ansvaret for situationen, samt hvad ministeren agter at gøre for at rette op på
forholde e (jf. ” So ialar ejdere: Ma ku e i pri ippet lave u derret i ger o
istrivsel for alle asyl ør ”, I for atio .dk de 10.
april 2018)?
Svar:
1.
For regeringen er det vigtigt, at børn i asyl- og indkvarteringssystemet
behandles ordentligt og sikres de rettigheder, som de har krav på.
Når der opstår behov for at iværksætte sociale foranstaltninger over for børn, der
opholder sig her i landet som asylansøgere eller har ulovligt ophold, sker det i et
samspil mellem lov om social service og udlændingeloven.
2.
Efter Udlændingelovens § 42 a, stk. 1-4, har Udlændingestyrelsen
forsørgelsespligten over for udlændinge, herunder mindreårige, der opholder sig
her i landet som asylansøgere, eller som ikke har lovligt ophold. Det vil sige, at
børn og unge i asylsystemet får udgifter til underhold og nødvendige
sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen. Forsørgelsespligten
omfatter også iværksættelse af sociale foranstaltninger, hjælp eller støtte.
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarteringssteder
for asylansøgere og andre udlændinge, som er under styrelsens forsørgelse, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I praksis indgår Udlændingestyrelsen årligt
kontrakt med et antal indkvarteringsoperatører om driften af asylcentrene i
Danmark, hvori ydelserne i forbindelse med driften og indkvarteringsopgaven er
fastlagt. Operatørkontrakterne er offentligt tilgængelige på www.nyidanmark.dk.
4. maj 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 6185
411108
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm., om det er lovligt, hvis indkvarteringsoperatører, kommuner og Udlændingestyrelsen anvender andre kriterier for indgreb i sager om børns mistrivsel i sager om asylsøgende børn end de kriterier, der gælder i andre børnesager m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst
følgende:
”Det fre går l.a. af operatørkontrakterne,
at operatørerne skal
være opmærksomme på alle indkvarterede børns legemlige og
psykiske helbredstilstand, og at der påhviler operatørerne en skærpet
underretningspligt i medfør af servicelovens bestemmelser herom.
Det fremgår endvidere af operatørkontrakterne, at operatørerne skal
sikre, at der i overensstemmelse med servicelovens §§ 153 og 154
sker identifikation af særligt omsorgstruede børn med henblik på
iværksættelse af nødvendige foranstaltninger i samarbejde med den
lokale kommune og/eller Udlændingestyrelsen.
Der er løbende en tæt dialog mellem operatørernes personale på
asylcentrene, kommunerne og Udlændingestyrelsen omkring
håndteringen af sociale sager, der vedrører asylansøgerbørn og børn
uden lovligt ophold.
Udlændingestyrelsen bemærker i den forbindelse, at afgørelser om,
hvorvidt der skal iværksættes sociale foranstaltninger, træffes af de
kommunale myndigheder, mens styrelsen alene behandler
ansøgninger om styrelsens betaling af udgifterne til sådanne sociale
foranstaltninger. Det er dog ikke en betingelse for, at
Udlændingestyrelsen afholder udgifterne til sociale foranstaltninger,
at kommunen har foretaget en vurdering af sagen, men som oftest vil
kommunen have foretaget en sådan vurdering.
Det bemærkes, at alle sociale foranstaltninger, hjælp eller støtte, der
iværksættes af kommunerne, skal være tilpasset den midlertidige
status, udlændingen har som asylansøger eller som udlænding uden
lovligt ophold i Danmark.
Den kommune, som et asylcenter er beliggende i
den såkaldte
værtskommune
har desuden tilsynspligt med alle børn og unge
under 18 år, der opholder sig i kommunen. Denne forpligtigelse
gælder, uanset om de mindreårige har et opholdsgrundlag eller har
lovligt ophold eller ej.”
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse
fra Børne- og Socialministeriet, der har oplyst følgende:
”Personer,
der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal
underrette kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af
tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, at et
barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte, jf.
servicelovens § 153.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm., om det er lovligt, hvis indkvarteringsoperatører, kommuner og Udlændingestyrelsen anvender andre kriterier for indgreb i sager om børns mistrivsel i sager om asylsøgende børn end de kriterier, der gælder i andre børnesager m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
I de tilfælde, hvor indkvarteringsoperatøren (asylcentret) finder, at
der er grundlag for at foretage en underretning på grund af
bekymring for et barn eller ung, skal dette ske til den kommune, hvor
centret ligger.
Indkvarteringsoperatøren
skal
samtidig
underrette
Udlændingestyrelsen. Asylansøgere og udlændinge uden lovligt
ophold, herunder børn, unge og deres familier, er således som
udgangspunkt omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt.
Forsørgelsespligten indebærer, at Udlændingestyrelsen dækker
udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser.
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt omfatter også nødvendige
sociale foranstaltninger, hjælp eller støtte.
I det omfang, der er behov for sociale foranstaltninger, hjælp eller
støtte, som ikke kan imødekommes af udlændingemyndighederne
inden for asylsystemet, kan kommunen iværksætte støtte efter
servicelovens regler over for asylansøgere med processuelt ophold.
Udlændinge uden lovligt ophold er ikke omfattet af serviceloven. I
særlige tilfælde
å det dog, u der he sy til l.a. FN’s
Børnekonvention, antages, at kommunen med henvisning til
principperne i serviceloven kan iværksætte sociale foranstaltninger,
hjælp eller støtte over for børn, unge og familier uden lovligt ophold.
Før kommunen kan iværksætte støtteforanstaltninger overfor
asylansøgere eller udlændinge uden lovligt ophold, skal sagen
forelægges for Udlændingestyrelsen, som godkender betalingen.”
5.
Der har i længere tid været fokus på navnlig børns forhold i asylsystemet,
herunder har bl.a. Folketingets Ombudsmand rejst spørgsmål om, hvorvidt
retsgrundlaget for at iværksætte sociale foranstaltninger over for børn i
asylsystemet er tilstrækkeligt.
Der arbejdes således allerede på at sikre, at regler og ressourcer anvendes bedst
muligt, og at der er det fornødne samarbejde mellem aktørerne i forhold til at yde
støtte og hjælp til børn i asylsystemet.
Jeg har noteret mig Dansk Flygtningehjælps rapport, og den vil blive inddraget i
udlændingemyndighedernes videre arbejde på området.
Inger Støjberg
/
Jeppe Kirkeskov Winkel
Side
3/3