Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1886073_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 532 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 532:
Hvad er årsagen til, at handlinger udført for at styrke et asylmotiv efter ansøgeren
er kommet her til landet, skal indgå i asylsagen? Spørgeren ønsker en retstilstand,
hvor det ikke skal indgå i sagsbehandlingen, hvis ansøgeren eksempelvis efter
ankomst konvertere til kristendommen.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Efter udlæ di gelo e s § 7, stk. 1, gi es der efter a søg i g opholdstilladelse
til en udlænding, der er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951.
Flygtningekonventionen omfatter ifølge artikel 1 A personer, der befinder sig
uden for deres hjemland. Konventionen skelner ikke mellem personer, der er
flygtet på grund af forfølgelse, og personer, der er udrejst af andre årsager,
men hvor frygten for forfølgelse opstår efter udrejsen af hjemlandet, såkaldte
flygtninge sur place. Flygtningekonventionens bestemmelser beskytter således
flygtninge sur place på lige fod med øvrige konventionsflygtninge, se blandt
a det UNHCR’s Hå d og o pro edurer og kriterier for fastlæggelse af flygt-
ningestatus, punkterne 94-96.
Sur place-motiver kan opstå på grund af grundlæggende ændringer, system-
skifte eller magtovertagelse i asylansøgerens hjemland, mens asylansøgeren
opholder sig i Danmark. Et sur place-motiv kan også skyldes asylansøgerens
egne handlinger. Som eksempler kan nævnes seksuelle forhold uden for ægte-
skab, samlivsophævelse, politiske aktiviteter, religiøse forhold, herunder kon-
version fra islam til kristendommen.
UNHCR har i Guidelines on International Protection: Religion-Based Refugee
Claims under Article 1 A(2) of the 1951 Convention blandt andet udtalt, at:
25. april 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 6024
408004
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvad årsagen er til, at handlinger udført for at styrke et asylmotiv efter ansøgeren er kommet her til landet, skal indgå i asylsagen, til udlændinge- og integrationsministeren
”So- alled ”self-ser i g” a ti ities do ot reate a ell-founded
fear of per-
se utio o a Co e tio grou d i the lai a t’s ou try of origi , if the
opportunistic nature of such activities will be apparent to all, including the
authorities there, and serious adverse consequences would not result if the
person were returned. Under all circumstances, however, consideration
must be given as to the consequences of return to the country of origin and
any potential harm that might justify refugee status or a complementary
form of protection. In the event that the claim is found to be self-serving
but the claimant nonetheless has a wellfounded fear of persecution on re-
turn, international protection is required. Where the opportunistic nature
of the action is clearly apparent, however, this could weigh heavily in the
balance when considering potential durable solutions that may be available
in such cases, as well as, for example, the
type of reside y status.”
Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der efter ansøgning opholdstilladelse
til en udlænding, der ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf
eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende be-
handling eller straf.
I bemærkningerne til § 7, stk. 2, er blandt andet anført følgende (lovforslag nr.
L 152 af 28. februar 2002, side 44 f.):
”Det er he sigte
ed de foreslåede este
else, at der ale e skal gi es
opholdstilladelse til de udlændinge, der
når bortses fra Flygtningekonven-
tionen af 1951, jf. ovenfor
har krav på beskyttelse efter de internationale
konventioner, som Danmark har tiltrådt.
Den foreslåede bestemmelse er derfor udformet i overensstemmelse med
de relevante konventioner, herunder navnlig Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions artikel 3 og tillægsprotokol nr. 6 til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention samt artikel 3 i FN´s Konvention mod tortur
og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf….
Det forudsættes, at udlændingemyndighederne ved anvendelsen af den fo-
reslåede bestemmelse efterlever Den Europæiske Menneskerettigheds-
do stols praksis på o rådet. ”
Det bemærkes herved, at beskyttelsen i Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 3 er absolut. Det afspejles i udlændingelovens § 31, stk. 1,
hvoraf det fremgår, at en udlænding ikke må udsendes til et land, hvor den på-
gældende risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneske-
lig eller nedværdigende behandling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvad årsagen er til, at handlinger udført for at styrke et asylmotiv efter ansøgeren er kommet her til landet, skal indgå i asylsagen, til udlændinge- og integrationsministeren
beskyttet mod videresendelse til et sådant land. Bestemmelsen gælder for en-
hver udlænding, og forbuddet mod udsendelse er absolut.
I relation til sur place-motiver bemærkes, at Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols Stor-kammer i sagen Chahal mod Storbritannien af 11. no-
vember 1996 (Application no. 70/1995/576/662), udtalte at, vurderingen af en
asylansøgers risiko ved en tilbagevenden til sit hjemland foretages på tidspunk-
tet for asylansøgningens behandling og omfatter således også den risiko, der
måtte være afledt af asylansøgerens handlinger i opholdslandet.
Der kan endvidere henvises til Storkammerets dom af 23. marts 2016 i sagen
F.G. mod Sverige (Application no. 43611/11), hvor Domstolen udtalte kritik af
Sverige, fordi de svenske udlændinge-myndigheder ikke af egen drift havde fo-
retaget en vurdering af, om ansøgeren risikerede forfølgelse i sit hjemland som
følge af, at han under sit ophold i Sverige var konverteret til kristendommen.
Lovbestemmelserne skal således, i overensstemmelse med de nævnte konven-
tioner, beskytte ansøgere mod forfølgelse eller overgreb ved en eventuel tilba-
gevenden til hjemlandet, uanset om de handlinger, der medfører forfølgelse
eller overgreb, er udført i hjemlandet eller i andre lande.
En udlænding, der under sit ophold i Danmark konverterer fra islam til kristen-
dommen, hvor Flygtningenævnet vurderer, at konversionen er reel, og at ved-
kommende af den grund risikerer forfølgelse eller overgreb mv. ved en tilbage-
venden til sit hjemland, vil således efter udlændingeloven have krav på op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, medmindre der er grund til at ude-
lukke vedkommende fra en opholdstilladelse.
For en nærmere gennemgang af Flygtningenævnets praksis i sager om sur pla-
ce-flygtninge kan henvises til Formandskabets 25. beretning 2016, side 409 ff.
og æ ets hje
eside
.fl .dk.”
Inger Støjberg
/
Jeppe Kirkeskov Winkel
Side
3/3