Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1888252_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 321
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6909
Doknr.
555898
Dato
20-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 7. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 321 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 321:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/2-18
fra Louise og John Moloney
og ægteskabsturisme, jf. SOU alm. del -bilag 184.”
Svar:
Henvendelsen af 27. februar 2018 fra Louise og John Moloney om ægteskabsturisme
indeholder en række forslag og bemærkninger vedrørende proformaægteskaber. Der
er tale om en række forskellige input, der giver anledning til følgende mere overordne-
de bemærkninger:
Det er vigtigt for mig at slå fast, at mit udgangspunkt i drøftelserne er, at ægteskabs-
lovgivningen ikke skal kunne misbruges til at indgå proformaægteskaber med henblik
på at snyde sig til ophold i EU.
Den gældende lovgivning giver desværre mulighed for dette misbrug, og det udnyttes
af kriminelle netværk.
Jeg ønsker derfor at indføre et forbud mod proformaægteskaber, der indgås med
henblik på at skaffe sig ophold i Danmark eller i en anden EU-medlemsstat. Det er
samtidigt mit klare mål, at vi får indført et forbud, der er effektivt i hele landet. Det er
derfor vigtigt at gøre sig klart, hvad forbuddet skal være effektivt over for.
Ret til ophold i EU er en eftertragtet vare, og de kriminelle netværk er derfor professi-
onelle i deres organisering af proformaægteskaber, og de er villige til at anvende fal-
ske dokumenter, menneskesmugling og menneskehandel for at få gennemført ægte-
skaber, der kan give opholdsret i EU.
Der er heller ikke tvivl om, at de, der vil snyde sig til ophold i EU, til stadighed vil for-
søge at finde den lettest mulige vej ind, og herunder have fokus på, hvordan og hvor i
Danmark et ægteskab lettest kan indgås.
Når vi overvejer stramninger for at dæmme op for proformaægteskaber, er det derfor
vigtigt, at det bliver effektivt. Et forbud mod proformaægteskaber kan derfor ikke stå
alene. Det skal støttes op af et effektivt system, der med de fornødne kompetencer og
udstyr rent faktisk kan håndhæve forbuddet i hele Danmark, bl.a. ved at afsløre falske
udenlandske dokumenter.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/3-18 fra Ærø Kommune vedrørende stop af proformaægteskaber, til børne- og socialministeren
På den baggrund er det en del af mine overvejelser, om vi når bedst i mål ved at sam-
le og specialisere prøvelsen af ægteskabsbetingelserne i sager, hvor der er risiko for
proformaægteskab. Det er i den forbindelse vigtigt at bemærke, at langt hovedparten
af de 98 kommuner har endog meget få sager, hvor udlændinge ønsker at blive gift i
Danmark.
En samling af prøvelsen skal selvfølgelig ikke betyde unødigt bureaukrati. Det er vig-
tigt for mig, at det kan tilrettelægges sådan, at langt størstedelen af de udenlandske
par ikke oplever en mere besværlig prøvelse af ægteskabsbetingelserne, end det er
tilfældet i dag, så de fortsat relativt hurtigt kan blive gift i lige netop den kommune, de
har valgt til deres bryllup.
Men samtidig er det vigtigt, at de sager, der giver anledning til tvivl, bliver fanget effek-
tivt op og undersøgt nærmere. Formålet er at bremse misbrug af ægteskabslovgiv-
ningen.
Jeg er samtidig opmærksom på, at bryllupsturismen skaber værdi, vækst og arbejds-
pladser i en håndfuld kommuner, og at der derfor også skal være tale om en balance-
ret løsning. Jeg hæfter mig i den forbindelse især ved, at vielserne og den omsætning
hos erhvervslivet, der knytter sig til vielserne, fortsat vil foregå i den enkelte kommune.
Jeg er fra flere sider blevet opfordret til at anvende samme måde til bekæmpelse af
proformaægteskaber som i Irland
den såkaldte irske model. Denne model beskrives
også i henvendelsen. De irske erfaringer er interessante, og jeg er inspireret af dem
bl.a. med hensyn til at forbyde proformaægteskaber.
Det står dog også klart for mig, at vi ikke bare kan kopiere den irske model, da Irland
har en helt anden myndighedsstruktur, hvor både prøvelsen af ægteskabsbetingelser-
ne og vielsen varetages af en statslig myndighed med regionale kontorer. Derudover
stiller Irland bl.a. krav om, at parterne skal møde op hos myndigheden nogle dage
inden vielsen. Jeg tror, at vi kan klare os uden sådanne krav, som uden tvivl vil ramme
bryllupsturismen negativt.
Vi skal finde løsninger, der i en dansk kontekst balancerer effektiv bekæmpelse af
proformaægteskaber og hensynet til de kommuner, hvor bryllupsturismen spiller en
vigtig rolle. Jeg ser frem til drøftelserne om det.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2