Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1887123_0001.png
April 2018
Økonomiske perspektiver ved investering
i IGU på integråtionsområdet
Beregningseksempler for en gennemsnitskommune
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0002.png
Investering i integråtionsindsåtsen
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har i 2017 bedt mploy om at udarbejde en række business cases,
der er målrettet enkelt-kommuner og kan give inspiration til, hvilke gevinster der kan opnås gennem investering i
integrationsindsatsen, herunder investering i integrationsgrunduddannelse (IGU).
Business casene er målrettet hver kommune og skal vise hvilke økonomiske perspektiver, der er ved at investere i at få
flere af de flygtninge og familiesammenførte med ikke-vestlig baggrund, der er på offentlig forsørgelse, i beskæftigelse.
Især efter refusionsreformen er det blevet vigtigt for kommunernes budget at skabe gode resultater. Det skyldes, at
kommunerne fra 1. januar 2016 afholder en større del af udgifterne til forsørgelse end tidligere. Derfor er det blevet
endnu mere væsentligt at sikre udslusning af borgere på offentlig forsørgelse hurtigst muligt.
Mploy har udarbejdet fem business cases, der viser de økonomiske perspektiver ved at investere i forskellige dele af
integrationsindsatsen. Eksemplerne bygger på investering i følgende 5 målgrupper.:
1.
2.
3.
4.
5.
Nytilkomne voksne over 30 år (jobparate)
Nytilkomne voksne over 30 år (aktivitetsparate)
Nytilkomne unge under 30 år
Jobparate voksne over 30 år på kontanthjælp med ikke-vestlig baggrund, der har været i Danmark i mere end 3 år.
Aktivitetsparate voksne over 30 år på kontanthjælp med ikke-vestlig baggrund, der har været i Danmark i mere end
3 år.
Business casene er udarbejdet for alle landets kommuner enkeltvis ved brug af kommunernes egne tal for antallet af
borgere i de berørte målgrupper. Beregningseksemplerne inkluderer derudover en række forskellige kommunale udgifter
og indtægter, som er hentet fra to kommuner, der har indgået i et særligt samarbejde om at afdække udgifter forbundet
med målgruppen, jf. tabel 1.
Tabel 1: Indtægter og udgifter der er inkluderet i beregningerne
Antal borgere i målgruppen
Udgifter til forsørgelsesydelser
Beregnes for hver kommune pba. beskæftigelsesministeriets
forløbsdatabase (DREAM)
Baseres på data fra jobindsats.dk og beskæftigelsesministeriets
forløbsdatabase (DREAM)
Statsrefusionen beregnes for hver kommune pba. beskæftigelses-
ministeriets forløbsdatabase (DREAM).
Resultattilskuddet baseres på aktuelle takster.
Ens udgifter for alle kommuner. Baseres på enhedspriser afdækket
hos samarbejdskommuner
Ens udgifter for alle kommuner. Baseres på enhedspriser afdækket
hos samarbejdskommuner
Beregnes for hver kommune pba. kommunens egen skatteprocent
Baseres på antagelser fastlagt i samarbejde med arbejdsgruppen, fx
ud fra DUT-priser eller enhedsomkostninger afdækket hos
samarbejdskommuner
Statsrefusion / resultattilskud
Udgifter til beskæftigelsesindsats
Udgifter til tværfaglig indsats og andre områder
Skatteindtægter
Priser for investeringer i indsatsen
Dette notat rummer et eksempel på en business case for investering i IGU for gruppe 3 ovenfor
nytilkomne unge.
Bilag 2 beskriver de metoder og antagelser, der ligger til grund for beregningerne, herunder en række antagelser om
priser på indsatser, effekter mv. Metoder, antagelser mv. er fastlagt i samarbejde med en arbejdsgruppe med deltagere
fra 5 kommuner, KL og SIRI.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0003.png
Risici ift. realisering af de beregnede besparelser
Business casene rummer nogle risici i forhold til realisering af de beregnede besparelser og gevinster, der kan opnås ved
at investere i indsatsen.
En risikofaktor er den statslige regulering af budgetterne gennem budgetgarantien. Med budgetgarantien dækkes
kommunernes samlede reale udgifter til offentlig forsørgelse af staten. Hvis kommunernes udgifter til forsørgelse samlet
set bliver større/mindre end budgetteret, så træder budgetgarantien til og dækker det større/mindre forbrug.
Samlet set dækkes mer- og mindreforbrug derfor af staten. Det dækker dog ikke nødvendigvis mer- og mindre udgifter i
den enkelte kommune. Med beregningen af besparelser og gevinster i disse business cases er det forudsat, at eksempel
kommunen kan skabe bedre resultater end de almindelige effekter og gennemsnittet for resten af landet, og dermed kan
der også være potentiale for en reel besparelse for kommunen. Om det bliver en reel besparelse kan først opgøres efter
budgetåret, når budgetgarantien er opgjort.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0004.png
Business cåse for nytilkomne unge under 30 år
Investering i integrationsgrunduddannelse
Det er en gevinst for den kommunale økonomi, hvis nytilkomne flygtninge og familiesammenførte hurtigt finder
beskæftigelse i stedet for at modtage offentlig forsørgelse.
I dette beregningseksempel er der fokus på gruppen af nytilkomne unge under 30 år, der modtager integrationsydelse og
er omfattet af integrationsprogrammet. Beregningseksemplet viser de økonomiske gevinster ved at investere i en indsats,
der skaber bedre resultater hurtigere for de nytilkomne unge.
Business casen bygger på, at målgruppen beskrives som borgere, der i høj grad er motiverede for og har meget fokus på
at få en uddannelse samt er åbne over for forskellige muligheder i forhold til uddannelses- og arbejdsretning.
I eksemplet investeres i at en andel af de nytilkomne unge påbegynder og fastholdes i integrationsgrunduddannelse (IGU).
Nedenstående business case er baseret på et beregningseksempel for en kommune, der har et gennemsnitligt antal
fuldtidspersoner i målgruppen.
Kommunens udgangspunkt
Eksempelkommunen har i januar 2017 80 fuldtidspersoner i målgruppen, jf. figur 1. Det svarer til 1,7 pct. af de offentligt
forsørgede
1
. I hele landet fylder målgruppen 2,4 pct. af de offentligt forsørgede.
Der har i løbet af 2016 været en tilgang på 63 borgere. Det svarer til en tilgang til gruppen på 49 pct. af borgerne på ydelse.
På landsplan er der en tilgang til gruppen på 43 pct. af borgerne på ydelse.
Figur 1: Status i dag: Målgruppens volumen, afgang og tilgang
Målgruppen i 2016
80 fuldtidspersoner
63 personer
25 personer
Job: 4
Uddannelse: 9
Anden selvforsørgelse: 12
Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og mploys egne beregninger.
Anm.: Tilgang og afgang er opgjort for 2016. Afgang er personer der har haft en periode med min. 5 ugers selvforsørgelse. Tilgang er primært
personer der er nytilkomne, men kan også rumme en mindre gruppe, der vender tilbage til forsørgelse efter 5 uger uden offentlig forsørgelse.
Afgang til ”anden selvforsørgelse” dækker over personer der ikke modtager en forsørgelsesydelse –
det kan være ægtefælleforsørgede eller
sanktionerede. For opdeling på visitationskategori er ved afgang anvendt visitationskategorien for tidspunktet for afgang, mens der ved tilgang er
anvendt visitationskategorien seneste tidspunkt vedkommende er i målgruppen.
Afgangen fra målgruppen er på 25 personer i løbet af 2016
Kommunens samlede nettoudgifter til målgruppen
For at give et skøn over kommunens samlede udgifter og indtægter til målgruppen inkluderer dette beregningseksempel
udgifter til forsørgelse, social-, sundheds- og beskæftigelsesindsats samt skatteindtægter. Afdækningen af disse udgifter
og indtægter peger på, at nettoudgiften til en nytilkommen ung under 30 år udgør 126.000 kr. årligt. De inkluderede
udgifter og indtægter er vist i tabel 2 herunder.
1
Opgørelsen af offentligt forsørgede er alle forsørgelsesgrupper ekskl. SU, efterløn, førtidspension og fleksjob.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0005.png
Den største enkeltudgift til målgruppen er forsørgelsesydelsen, som kan opgøres til ca. 54.000 kr. netto for kommunen.
Forsørgelsesudgiften er beregnet med udgangspunkt i de seneste forsørgelsesoplysninger om, hvad gruppen koster efter
implementering af integrationsydelsen.
Ud over udgifter til forsørgelse har kommunen også andre udgifter til målgruppen. Disse inkluderer blandt andet udgifter
til indsatser inden for beskæftigelsesområdet, danskundervisning og andre kommunale områder fx i forbindelse med
sociale og sundhedsmæssige indsatser. På indtægtssiden modtager kommunen skatteindtægter.
Tabel 2: Kommunale udgifter til målgruppen
Kommunale bruttoudgifter
pr. fuldtidsperson
Forsørgelsesudgifter
Udgifter til beskæftigelsesindsats
80.423 kr.
33.314 kr.
42.822 kr.
5.654 kr.
4.302 kr.
37.363 kr.
15.811 kr.
-
216.057 kr.
Kommunale nettoudgifter
pr. fuldtidsperson
53.593 kr.
16.657 kr.
21.411 kr.
5.127 kr.
4.302 kr.
26.322 kr.
7.906 kr.
-9.104 kr.
126.215 kr.
Udgifter
Danskundervisning
Øvrige udgifter
Sundhedsudgifter
Administrative udgifter
Boligstøtte
Kommunale skatteindtægter
Samlede kommunale udgifter pr. fuldtidsperson
Kilde: Kommunale økonomidata, Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, Danmarks Statistik og mploys egne beregninger.
Anm.: Udgifter til beskæftigelsesindsats, danskuddannelse, social og sundhedsudgifter samt administrative udgifter er beregnet ud fra økonomidata for 1. halvår af 2016
fra 2 kommuner. De 2 kommuner har indgået i samarbejde om afdækning af udgifterne for målgruppen. Forsørgelsesudgifter er trukket fra Jobindsats.dk for januar 2017.
Øvrige udgifter omfatter primært sociale udgifter, herunder økonomiske fripladser på daginstitution og enkeltudgifter. Ved udregning af de kommunale nettoudgifter er
det forudsat, at kommunen ikke har overskredet driftsloftet.
Udgifterne omfatter udgifter knyttet til hele introduktionsforløbet
også modtagelsesaktiviteter. Det indeholder dog ikke
udgifter til etablering af midlertidige og permanente boliger.
Udgifterne til gruppen er delvist finansieret af grundtilskuddet. Kommunen kan hjemtage et månedligt grundtilskud i 3 år
for hver flygtning og familiesammenført, der er omfattet af et integrationsprogram. Grundtilskuddet udgør i 2017 knap
50.000 kr.
Investering i at finde og fastholde borgere i IGU-forløb
For gruppen af nytilkomne unge under 30 år er det vurderet særlig relevant at arbejde med at understøtte brugen af IGU
som vej til at få målgruppen integreret på arbejdsmarkedet.
2
Kommunerne understøtter i dette beregningseksempel, at
unge nytilkomne integreres på arbejdsmarkedet gennem en investering i både at finde IGU-pladser til en andel af de
nytilkomne unge og i at fastholde de unge i de påbegyndte IGU-forløb.
Kommunen investerer i beregningseksemplet i at understøtte de unge i at finde IGU-forløb. Det sker via en opsøgende
indsats for at finde virksomheder, der vil tilbyde en praktikstilling i forbindelse med IGU-forløbet. For at skabe de bedste
forudsætninger for et succesfuldt IGU-forløb, er det vigtigt at arbejde med at sikre et match mellem de unge og
virksomheden, fx i form af virksomhedens behov og den unges kvalifikationer. Kommunen kan desuden med fordel
bidrage til, at IGU-forløbene oprettes på områder med et godt jobperspektiv, hvor der er større sandsynlighed for, at
IGU’en anvendes som en reel rekrutteringskanal til efterfølgende beskæftigelse.
Målgruppen af nytilkomne unge er generelt meget motiverede for og har meget fokus på at få en uddannelse. Indsatsen
i denne investering kan med fordel målrettes de dele af målgruppen, der har ringe skoleforudsætninger og ikke
umiddelbart kan opnå beskæftigelse eller uddannelse på egen hånd.
2
Arbejdsgruppen der har fulgt arbejdet med business casen har bidraget til vurdering af relevante indsatser og hvilke typer indsatser der er relevante
at investere i.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0006.png
I business casen er det antaget, at en normal placering i virksomhedsrettet aktivering kan etableres for 1.700 kr., jf. bilag
1. Det er yderligere antaget, at prisen for at finde en virksomhedsplacering i IGU-forløb er en dobbelt så dyr, da det kræver
mere koordinering mellem virksomhed og uddannelsessted, herunder i forbindelse med udvikling af uddannelsesplaner.
Derfor er prisen for hver nyetablerede virksomhedsplacering i IGU-forløb 3.400 kr. Udgiften til opstart af IGU-forløb kan
på sigt blive mindre, når der er fastlagt procedurer og arbejdsgange ifm. opstart af IGU.
Den samlede pris for investering i at finde IGU-pladser til 25 pct. af målgruppen fremgår af tabel 3.
Tabel 3: Investering i at finde IGU-pladser
Hvor stor en andel af målgruppen forsøges det at finde IGU-pladser til?
Antal personer det forsøges at finde IGU-pladser til
25 pct.
20
Pris pr. person det forsøges at finde IGU-plads til
Samlet pris for investering i at finde IGU-pladser
3.400 kr.
68.000 kr.
Desuden investerer kommunen i beregningseksemplet i en fastholdende indsats med ekstra tæt opfølgning på, hvordan
det går den unge undervejs i IGU-forløbet. Den fastholdende indsats kan være med til at forebygge problemer i løbet af
IGU’en, fx mellem virksomheden
og borgeren. Derved kan indsatsen bidrage til at hindre frafald fra IGU og medføre større
sandsynlighed for, at forløbene fører til job eller uddannelse og dermed selvforsørgelse.
Her er det forudsat, at alle de unge, der er i gang med et IGU-forløb, modtager en fastholdende indsats i form af jævnlig
opfølgning fra en virksomhedskonsulent. Det er antaget, at en virksomhedskonsulent kan håndtere opfølgning for 70
borgere årligt. Ud af de borgere, der påbegynder et IGU-forløb, gennemfører 80 pct., mens resten frafalder forløbet efter
hhv. 5, 12 og 18 måneder. Se desuden tabel 6 i næste afsnit.
Den samlede pris for investering i at fastholde borgere i IGU-forløb fremgår af tabel 4.
Tabel 4: Investering i at fastholde borgere i IGU-forløb
Hvor stor en andel af målgruppen kommer i IGU-forløb?
Antal personer der kommer i IGU-forløb
Antal personer der er i IGU-forløb i 2 år
Antal personer der er i IGU-forløb i 5 mdr.
Antal personer der er i IGU-forløb i 12 mdr.
Antal personer der er i IGU-forløb i 18 mdr.
25 pct.
20
16
2
1
1
Antal borgere, som hver virksomhedskonsulent kan håndtere årligt
Antal ekstra virksomhedskonsulenter over en 2-årig periode
Pris pr. virksomhedskonsulent (årsværk)
Pris for investeringen i at fastholde borgere i IGU-forløb
70
0,5
527.000 kr.
266.010 kr.
De to indsatser for at finde IGU-pladser og fastholde borgerne i IGU-forløb indebærer en samlet investering på ca. 334.000
kr.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0007.png
Effekter og gevinster
Kommunen kan opnå besparelser i budgettet, hvis det gennem en øget investering i indsatsen lykkes at få en andel af
målgruppen i IGU.
Når en person påbegynder en IGU i stedet for at være på integrationsydelse, vil der være nogle ekstra kommunale udgifter
og indtægter forbundet med IGU-forløbet.
Mens en borger er i IGU, skal kommunen betale
uddannelsesgodtgørelse i de perioder, borgeren er
på skole og ikke får praktikløn. Disse udgifter
refunderes dog fuldt ud af staten, og netto har
kommunen ingen udgifter til uddannelses-
godtgørelse. Dog har kommunen udgifter til
befordringsgodtgørelse. Samtidig er der kommunale
skatteindtægter fra borgeren.
Tabel 5: Kommunal udgift for en person i IGU (2-årig periode)
Uddannelsesgodtgørelse i skoleperioder
(20 uger)
Befordringsgodtgørelse
Skatteindtægt
Samlet kommunal udgift
0 kr.
6.000 kr.
-41.209 kr.
-35.209 kr.
Anm.: Staten refunderer fuldt ud kommunernes udgifter til uddannelsesgodtgørelse. Derfor
er der ingen kommunale udgifter til uddannelsesgodtgørelse.
Samlet set har kommunen over en 2-årig periode en samlet indtægt på ca. 35.200 kr. for en borger i IGU-forløb, jf. tabel
5.
I tillæg til denne indtægt vil der være en besparelse ved at borgeren ikke længere er i offentlig forsørgelse. Denne
besparelse dækker over, at der både er nogle kommunale udgifter der bortfalder, og nogle udgifter der fastholdes.
Det er i beregningseksemplet forudsat, at det er forsørgelsesudgifter, beskæftigelsesindsats og økonomisk betingede
ydelser såsom enkeltudgifter og økonomiske fripladser i daginstitutioner, der reduceres. Derudover er det forudsat, at
der sker en nedbringelse af sundhedsudgifter som følge af beskæftigelse. Opgørelse af sundhedsudgifter mellem
indkomstgrupper peger på, at offentligt forsørgede har markant højere udgiftsniveau end beskæftigede på alle
indkomstniveauer.
Den samlede kommunale besparelse for en borger i IGU-forløb udgøres både af den kommunale indtægt ved, at en borger
er i IGU (jf. tabel 5) og de sparede udgifter ved, at borgeren ikke længere er i offentlig forsørgelse. Derudover indgår
resultattilskud
som en gevinst, for den del af borgerne, der forbliver i IGU’en i 6 måneder. Samlet set er der over en 2-årig
periode en besparelse for kommunen på ca. 278.000 kr. for de borgere, der fuldfører en IGU, jf. tabel 6.
Tabel 6: Besparelse pr. person i IGU over en 2-årig periode
Fuldfører IGU
Sparede udgifter ved at borgeren ikke
længere er i forsørgelse (over 2 år)
Kommunale nettoindtægter ved at borgeren
er i IGU (over 2 år)
Resultattilskud (engangsbeløb)
I alt
166.752 kr.
35.209 kr.
76.500 kr.
278.461 kr.
Frafalder efter
5 mdr.
34.740 kr.
7.335 kr.
-
42.075 kr.
Frafalder efter
12 mdr.
83.376 kr.
17.604 kr.
76.500 kr.
177.480 kr.
Frafalder efter
18 mdr.
125.064 kr.
26.406 kr.
76.500 kr.
227.971 kr.
Anm.: De kommunale nettoindtægter ved at borgeren er i IGU udgøres af skatteindtægter fratrukket uddannelsesgodtgørelse og befordringsgodtgørelse. Det er
antaget, at kommunerne i gennemsnit har 250 kr. i udgifter til befordringsgodtgørelse pr. måned, borgeren er i IGU.
Den kommunale besparelse over en 2-årig periode er større, jo længere borgeren fortsætter i IGU. For borgere der
frafalder efter 5 måneder, er den kommunale besparelse således på ca. 42.000 kr., mens der for de borgere, der frafalder
efter 18 måneder, er en besparelse på ca. 228.000 kr.
Den samlede besparelse for kommunen ved at investere i IGU-forløb afhænger blandt andet af, hvor mange af borgerne,
der påbegynder en IGU, samt hvor mange der fuldfører IGU’en. Hvis en stor del af nytilkomne unge kommer i IGU-forløb
og en stor andel gennemfører
vil det medføre et stort provenu i det kommunale budget. En mindre effekt betyder, at
provenuet mindskes.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0008.png
I beregningseksemplet er der investeret i at finde
IGU-forløb til 25 pct. af målgruppen og i virk-
somhedskonsulenter, der skal søge at fastholde
borgerne i IGU-forløbene.
Det antages, at investeringen medfører, at 25
pct. af målgruppen kommer i et IGU-forløb. Heraf
gennemfører 80 pct. af borgerne deres IGU-
forløb, mens resten frafalder forløbet efter hhv.
5, 12 og 18 måneder, jf. tabel 7.
Tabel 7: Antal personer i IGU
Antal
fuldtidspersoner
80
20
16
2
1
1
Antal fuldtidspersoner i målgruppen
Andel der kommer i IGU
Andel der fuldfører IGU’en
Andel der frafalder efter 5 mdr.
Andel der frafalder efter 12 mdr.
Andel der frafalder efter 18 mdr.
25 pct.
80 pct.
10 pct.
5 pct.
5 pct.
Med disse antagelser vil eksempelkommunen over en 2-årig periode i alt opnå en besparelse på ca. 4,9 mio. kr., jf. tabel
8.
Tabel 8: Samlet kommunal besparelse for borgere i IGU over en 2-årig periode
Kommunal besparelse for de borgere der fuldfører
Kommunal besparelse for de borgere der frafalder efter 5 mdr.
Kommunal besparelse for de borgere der frafalder efter 12 mdr.
Kommunal besparelse for de borgere der frafalder efter 18 mdr.
Samlet besparelse (over 2 år)
4.455.374 kr.
84.150 kr.
177.480 kr.
227.971 kr.
4.944.975 kr.
Beregning af kommunale gevinster
Den samlede økonomiske gevinst ved en investering
kan beregnes ved at sammenholde besparelsen med
den beregnede investering. Gevinsten i det første år
og de efterfølgende år ved varig tilknytning til arbejds-
markedet er opgjort i tabel 9.
Tabel 9: Samlet kommunal gevinst for borgere i IGU over en
2-årig periode
Samlet investering
Samlet besparelse
Samlet gevinst (over 2 år)
-334.010 kr.
4.944.975 kr.
4.610.966 kr.
Da investeringen i at finde IGU-pladser og fastholde
borgere i IGU-forløb koster ca. 334.000 kr., vil kommunen over en 2-årig periode have en samlet gevinst på ca. 4,6 mio.
kr.
Ud af de borgere, der fuldfører IGU’en er der i beregningseksemplet
50 pct., der efterfølgende kommer i beskæftigelse
og 20 pct., der kommer i uddannelse.
Resten vender tilbage til at modtage
integrationsydelse. Det giver en yderligere
kommunal besparelse efter de to første år,
hvor borgerne er i gang med en IGU.
3
Samlet set har kommunen en årlig gevinst på
1,3 mio. kr. for de borgere, der kommer i
ordinær beskæftigelse eller uddannelse efter at
have fuldført en IGU, jf. tabel 10.
Tabel 10: Årlig gevinst for de borgere der kommer i ordinær
beskæftigelse og uddannelse
Beskæftigelse
Sparede udgifter
(årligt, pr. helårsperson)
Øgede skatteindtægter
(årligt, pr. helårsperson)
Samlet gevinst (årligt, i alt)
93.683 kr.
32.088 kr.
1.006.163 kr.
Uddannelse
93.683 kr.
-2.347 kr.
292.275 kr.
3
I denne business case er det antaget, at borgerne først kommer i ordinær beskæftigelse eller uddannelse efter at have fuldført IGU-forløbet på to år.
Det er også muligt, at nogle borgere påbegynder ordinær beskæftigelse eller uddannelse, inden IGU-forløbet er færdigt. Det vil i så fald føre til yderligere
gevinster for kommunen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0009.png
Gevinster på længere sigt
I figur 2 fremgår de akkumulerede gevinster over tid af den
samlede investering i at iværksætte og fastholde borgere i IGU-
forløb. Der er tale om beregning af mereffekter ved en
investering.
Hvis det lykkes at finde IGU-pladser til 25 pct. af målgruppen og
fastholde borgerne i IGU svarende til ovenstående antagelser, vil
kommunen i løbet af de første to år have en gevinst på 4,6 mio.
kr. I år 5 efter investeringen er der et samlet overskud på 8,5 mio.
kr.
Figur 2: Kommunens samlede gevinst inden for
en 5-årig periode
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0010.png
Bilåg 1: Pris for etåblering åf virksomheds-
plåceringer
Mploy gennemførte i 2013 i samarbejde med 15 kommuner en opgørelse og benchmarking af
årsværksanvendelse på borger- og virksomhedsrettede driftsopgaver på beskæftigelsesområdet
herunder årsværksanvendelsen til udplaceringer i løntilskud og virksomhedspraktik. De 15 deltagende
kommuner var:
Kommuner
1. Aabenraa
6. Lyngby-Taarbæk
11. Ikast-Brande
2. Varde
7. Jammerbugt
12. Haderslev
3. Sønderborg
8. Odsherred
13. Furesø
4. Stevns
9. Middelfart
14. Egedal
5. Rebild
10. Mariagerfjord
15. Assens
Med udgangspunkt i opgørelsen over kommunernes årsværksanvendelse på udplaceringer, udtræk af
antallet af udplaceringer og en estimeret lønudgift på 527.000 kr. årligt, har mploy estimeret den
gennemsnitlige pris pr. udplacering.
4
Årsværksforbrug
Opgørelsen viste, at de 15 kommuner havde følgende årsværksanvendelse til udplacering af borgere i
virksomhedspraktik og løntilskud:
Årsværk
13,2
60,8
74
Årsværksforbrug
dagpenge
Årsværksforbrug
øvrige målgrupper
Årsværksforbrug i alt
Formidling til ordinære job og arbejdsfastholdelse, er ikke inkluderet i dette årsværksforbrug.
Kommunernes opgørelse af deres årsværksforbrug er gennemført på baggrund af tidsestimater på
individniveau, dvs. en opgørelse af de enkelte medarbejderes tidsforbrug på de opgaveområder, der
indgik i analysen. Al kommunalt tidsforbrug på de pågældende opgaver er medtaget, uanset hvor den
enkelte medarbejder organisatorisk er placeret, og uanset hvordan vedkommende er finansieret.
Tidsestimaterne er udarbejdet med udgangspunkt i fælles opgavedefinitioner og afgrænsninger. Mploy
har gennemført valideringsmøder i hver af de deltagende kommuner for at sikre ensartethed i
opgaveforståelse og tidsestimering på tværs af kommuner.
Antal udplaceringer
De 15 kommuner havde i 2013 29.169 påbegyndte udplaceringer i løntilskud og virksomhedspraktik
5
:
Forløb
10.653
18.516
29.169
Forløb ADP
Forløb ekskl. ADP
Forløb i alt
4
Kommunernes årsværksanvendelse på udplaceringer og udtræk af antallet af udplaceringer er opgjort for 2013. Den estimerede
lønudgift er opgjort pba. løndata fra 2015 fremskrevet til 2017 p/l.
5
Jobindsats.dk
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0011.png
Priser pr. udplacering
Med udgangspunkt i en gennemsnitlig årsløn på 527.000 kr. er der følgende gennemsnitspriser pr. forløb:
Pris
650
1.730
1.320
Pris pr. forløb ADP
Pris pr. forløb ekskl. ADP
Pris pr. forløb inkl. ADP
*
Pris er beregnet som: ((årsværksforbrug / antal forløb) x årsløn)
Det skal bemærkes, at de gennemsnitlige priser pr. udplacering dækker over store variationer på tværs af
kommunerne. Den gennemsnitlige pris på 1.320 kr. pr. placering dækker således over en pris på 361 kr. i
den billigste kommune og 3.182 kr. i den dyreste kommune.
Der er endvidere markante prisforskelle på tværs af målgrupper. Prisen pr. udplacering er eksempelvis
markant lavere for dagpengemodtagere (650 kr.) end for øvrige målgrupper (1.730 kr.). Det hænger
formentlig sammen med, at offentligt løntilskud, som især har været anvendt til dagpengemodtagere, er
billigere at etablere. De offentlige arbejdspladser har været forpligtet til at stille pladser til rådighed.
I beregningen af business cases er det anvendt som forudsætning, at en ”normal”
virksomhedsplacering
kan etableres for 1.700 kr.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0012.png
Bilåg 2: Beregningsmetode og åntågelser for
business cåsen
I dette bilag beskrives de metoder og antagelser, der ligger til grund for beregningerne i business case 3:
Nytilkomne unge under 30 år.
Målgruppen for dette beregningseksempel er nytilkomne unge under 30 år, der modtager
integrationsydelse og er omfattet af integrationsprogrammet.
Beregningselement
Antal fuldtidspersoner
Datakilde, antagelser og forudsætninger bag beregninger
Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase (DREAM).
Beregnet på baggrund af tal for januar 2017.
Udgifter til forsørgelsesydelser
Kilde: Jobindsats.dk og beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase
(DREAM)
Baseret på kommunens egne tal trukket fra Jobindsats.dk for januar
2017.
Kommunens gennemsnitlige refusionsprocent for målgruppen er
beregnet pba. data fra beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase
(DREAM). Refusionsprocenten anvendes til at udregne de kommunale
nettoudgifter til forsørgelse.
Udgifter til beskæftigelsesindsats,
tværfaglig indsats og andre områder
Kilde: Kommunale økonomidata fra to samarbejdskommuner.
Der er angivet et skøn for de kommunale nettoudgifter for målgruppen
på baggrund af økonomidata fra to samarbejdskommuner. Der regnes
med ens udgifter for alle kommuner.
Skatteindtægter
Kilde: SKATs skatteberegner på tastselv.dk.
De kommunale skatteindtægter er beregnet pba. den kommunale
skatteprocent for 2017. Skatteindtægterne er således tilpasset hver
kommune. Skatteindtægterne er beregnet med de gældende fradrag
for hhv. modtagere af offentlig forsørgelse og beskæftigede i 2017.
Skatteindtægterne for målgruppen på offentlig forsørgelse er beregnet
pba. den gennemsnitlige offentlige forsørgelsesydelse for målgruppen.
Ved udregning af skatteindtægter ved ansættelse i småjob (der
anvendes til at beregne de kommunale besparelser) antages det, at
personer i IGU er ansat på praktikplads i 37 timer pr. uge. Det er
antaget, at 50 pct. får erhvervsgrunduddannelseslønsats til
overenskomst, mens 50 pct. får elevsats.
Effekt: Årlig kommunal besparelse
pba. investering
Den kommunale besparelse
i de første 2 år
inkluderer både de sparede
udgifter ved at borgerne er i IGU i stedet for offentlig forsørgelse samt
de kommunale udgifter til borgeren i løbet af IGU-forløbet og ændrede
skatteindtægter. Desuden indregnes resultattilskud.
De sparede udgifter ved at borgeren er i IGU i stedet for i offentlig
forsørgelse inkluderer en reduktion i forsørgelsesudgifter,
beskæftigelsesindsats og økonomisk betingede ydelser såsom
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0013.png
Beregningselement
Datakilde, antagelser og forudsætninger bag beregninger
enkeltudgifter og økonomiske fripladser i daginstitutioner. Social- og
sundhedsudgifter reduceres med en tredjedel.
De kommunale udgifter i løbet af IGU-forløbet består af uddannelses-
godtgørelse i skoleperioder samt befordringsgodtgørelse. Uddannelses-
godtgørelsen svarer til den kommunale udgift for integrationsydelse.
Det er antaget, at kommunerne i gennemsnit har 250 kr. i udgifter til
befordringsgodtgørelse pr. måned, borgeren er i IGU.
Resultattilskuddet er baseret på gældende takster for 2017.
De ændrede skatteindtægter beregnes som skatteindtægterne ved at
borgeren er i IGU fratrukket skatteindtægterne ved offentlig
forsørgelse.
Den kommunale besparelse
efter de første to år,
hvor en vis andel af de
borgere, der fuldfører deres IGU kommer i beskæftigelse eller
uddannelse, udgøres af både de sparede udgifter ved færre personer på
offentlig forsørgelse samt de øgede skatteindtægter ved flere personer
i beskæftigelse eller uddannelse.
De sparede udgifter ved færre personer i forsørgelse inkluderer en
reduktion i forsørgelsesudgifter, beskæftigelsesindsats og økonomisk
betingede ydelser såsom enkeltudgifter og økonomiske fripladser i
daginstitutioner. Social- og sundhedsudgifter reduceres med en
tredjedel.
De øgede skatteindtægter beregnes som skatteindtægterne ved
beskæftigelse eller uddannelse fratrukket skatteindtægterne ved
offentlig forsørgelse.
Ved udregning af skatteindtægter ved beskæftigelse antages det, at
personer i beskæftigelse er ansat til en timeløn på 120 kr. og betaler
5.400 kr. om året til en a-kasse.
Ved udregning af skatteindtægter ved uddannelse anvendes SU-satsen
for 2017.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm., om det er korrekt, at det ifølge Mploy's tal giver en besparelse for kommunerne, når flygtninge er i IGU-forløb m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1887123_0014.png
MPLOY A/S
GOTHERSGADE 103, STUEN
1123 KØBENHAVN K
TEL. +45 32 97 97 87
[email protected]
WWW.MPLOY.DK