Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1899064_0001.png
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Christiansborg
23. maj 2018
Svar på Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalgets spørgsmål
nr. 514 (Alm. del) af 21. marts 2018 stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad nettobidraget er for de børn af efterkommere, der har
herkomst som person med dansk oprindelse, og for hvilke forældrene er af ikke-
vestlig oprindelse, jf.
’Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015’?
Svar
Danmarks Statistiks herkomstgrupper opdeler befolkningen i fem befolknings-
grupper:
Personer af dansk oprindelse
Indvandrere fra ikke-vestlige lande
Indvandrere fra vestlige lande
Efterkommere fra ikke-vestlige lande
Efterkommere fra vestlige lande
En person er per definition af dansk oprindelse, hvis personen mindst har en for-
ælder, der både er dansk statsborger og født i Danmark.
Da efterkommere per definition er født i Danmark, vil børn af efterkommere, i de
tilfælde, hvor efterkommeren har opnået dansk statsborgerskab, defineres som en
person af dansk oprindelse.
1
På baggrund af et særudtræk fra Danmarks Statistik er det muligt at afgrænse børn
af ikke-vestlige efterkommere, der defineres som personer af dansk oprindelse.
Børn af ikke-vestlige efterkommere, der ifølge Danmarks Statistiks definition er
personer af dansk oprindelse, udgjorde i 2015 ca. 16.000 helårspersoner. Da grup-
pen stort set udgøres af børn under 18 år (95 pct.) indebærer gruppen en nettoud-
gift på 2,4 mia. kr. for de offentlige finanser svarende til 150.000 kr. per person.
Til sammenligning vil børn af ikke-vestlige efterkommere ligeledes have udgjort
en nettoudgift på 2,4 mia. kr., hvis gruppen i gennemsnit i samme omfang som
1
For yderligere dokumentation af Danmarks Statistiks definition af de fem herkomstgrupper og afgrænsningen af børn af
efterkommere henvises til Danmarks Statistiks publikaiton
Indvandrere i Danmark 2017
fra december 2017.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvad nettobidraget er for de børn af efterkommere, der har herkomst som person med dansk oprindelse m.v., til finansministeren
1899064_0002.png
Side 2 af 2
jævnaldrende øvrige personer af dansk oprindelse havde bidraget til de offentlige
finanser,
jf. tabel 1.
Det skal ses i lyset af, at for de yngre aldersgrupper er der en relativt lille forskel i
de enkelte personers nettobidrag. Det afspejler især, at jævnaldrende børn
modtager de samme offentlige serviceydelser i form af fx pasning og uddannelse.
Tabel 1
Nettobidraget i 2015 for børn af efterkommere, der defineres som personer af dansk oprindelse
Nettobidrag
Mia. kr.
Børn af ikke-vestlige efterkommere
Børn af ikke-vestlige efterkommere, hvis det gnst. nettobidrag
svarer til jævnaldrende personer af dansk oprindelse
-2,4
-2,4
Helårspersoner
1.000 personer
16
Gnst. nettobidrag
pr. helårsperson
1.000 kr.
-150
Anm.: Befolkningsgruppernes nettobidrag er opgjort i årets priser. Nettobidraget for
børn af ikke-vestlige efterkommere
hvis samme gnst. nettobidrag som jævnaldrende personer af dansk oprindelse
er beregnet ved at sammenveje de
aldersfordelte gennemsnitlige nettobidrag for øvrige personer af dansk oprindelse med antallet af børn af
ikke-vestlige efterkommere fordelt aldersgrupper.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens 33 pct. stikprøve og registergrundlaget til Finansministeriets
analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015
fra februar 2018.
Velfærdssamfundets indretning medfører, at personers bidrag til de offentlige
finanser varierer over livet. Børn og ældre indebærer typisk en nettoudgift, mens
personer i den erhvervsaktive alder typisk indebærer en nettoindtægt, hvis de er i
beskæftigelse. En befolkningsgruppes nettobidrag afspejler derfor bl.a. gruppens
alderssammensætning.
Variationen i de enkelte nettobidrag blandt personer i de erhvervsaktive
aldersgrupper er relativt stor i forhold til de yngre aldersgrupper. Det afspejler, at
den enkeltes nettobidrag i høj grad afhænger af den enkeltes indkomst og
tilknytning til arbejdsmarkedet, da de offentlige indkomstoverførsler er målrettet
personer uden beskæftigelse og lave indkomster, mens skattesystemet medfører, at
skatte- og afgiftsbetalingerne er voksende med indkomsten.
Det er derfor ikke givet, at børn af ikke-vestlige efterkommere fremadrettet vil
bidrage i samme omfang til de offentlige finanser som jævnaldrende øvrige
personer af dansk oprindelse. Det vil afhænge af, hvor godt gruppen klarer sig på
arbejdsmarkedet, når gruppen i højere grad bliver repræsenteret i den
erhvervsaktive alder.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister