Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1880811_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
16. april 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Nina Hjelm Ellinghaus
Sagsnr.: 2018-0032/40-0091
Dok.:
693496
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 502 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
19. marts 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen
(EL).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm., om der er grund til at antage, at den tvangsfiksering i januar 2016, der beskrives i artiklen, kan beskrives som tortur, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 502 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Det fremgår af artiklen ”Ung mand lå bæltefikseret i 9 døgn og
døde få
dage senere i dansk fængsel” (radio24syv.dk den 14.
marts 2018), at unødigt langvarig tvangsfiksering efter dansk
retspraksis kan anses for tortur. Er der grund til at antage, at den
tvangsfiksering i januar 2016, der beskrives i artiklen, kan be-
skrives som tortur og dermed udgør en krænkelse af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3?”
Svar:
Justitsministeriet kan, for så vidt angår forløbet i den konkrete sag, der er
omtalt i artiklen fra Radio24syv, henvise til den samtidige fortrolige besva-
relse af spørgsmål nr. 496 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Inte-
grationsudvalg. Ministeriet finder ikke at burde udtale sig nærmere om den
konkrete sag, da den verserer ved Folketingets Ombudsmand.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse følgende, for så vidt angår
spørgsmålet om, under hvilke omstændigheder tvangsfiksering af indsatte i
fængsler kan udgøre en krænkelse af artikel 3 i Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention (EMRK):
Det følger af EMRK artikel 3, at ingen må underkastes tortur eller umenne-
skelig eller nedværdigende behandling eller straf. Bestemmelsen er absolut
og tillader ikke nogen undtagelser.
I bl.a. dom af 29. september 2005 i sagen
Mathew mod Nederlandene
har
Menneskerettighedsdomstolen udtalt sig om de generelle principper, der
gælder ved Domstolens bedømmelse efter artikel 3. Det følger af dommen,
at alvoren af en mishandling skal overstige en vis minimumsgrænse for at
falde inden for anvendelsesområdet af EMRK artikel 3. Ved vurderingen af,
om minimumsgrænsen er overskredet i en konkret sag, indgår alle sagens
omstændigheder, herunder varigheden af behandlingen, dens fysiske og
mentale følger samt i nogle tilfælde ofrets køn, alder og helbredstilstand.
Ved
vurderingen af, om der foreligger en ”umenneskelig” behandling
i strid
med EMRK artikel 3, indgår det, om behandlingen var overlagt, varede flere
timer i træk og medførte enten legemlig skade eller intens fysisk og psykisk
lidelse.
Der foreligger en ”nedværdigende” behandling, når behandlingen
fremkalder en følelse af frygt, ubehag og underlegenhed, som er egnet til at
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm., om der er grund til at antage, at den tvangsfiksering i januar 2016, der beskrives i artiklen, kan beskrives som tortur, til justitsministeren
ydmyge og nedværdige ofret.
For at en behandling anses som ”umenneske-
lig” eller ”nedværdigende”, må den involverede lidelse eller ydmygelse un-
der alle omstændigheder overstige det uundgåelige element af lidelse og yd-
mygelse forbundet med en berettiget behandling eller afstraffelse.
Menneskerettighedsdomstolen har i bl.a. dom af 29. maj 2012 i sagen
Julin
mod Estland,
som vedrørte afsoning i et fængsel, accepteret, at bæltefikse-
ring eller anden fastspænding kan være et berettiget magtmiddel. Bæltefik-
sering eller anden form for fastspænding må ikke bruges som straf, men skal
være nødvendig for at forhindre den pågældende i at forvolde skade på sig
selv eller andre. Bæltefikseringen skal desuden være proportional, hvilket
indebærer, at det skal være den mindst indgribende foranstaltning, ligesom
det ikke må udstrække sig længere tid end nødvendigt. En fiksering, som
ikke er begrundet i helbredsmæssige hensyn, men i hensynet til at undgå, at
den fikserede forvolder skade på sig selv eller andre, vil sjældent være nød-
vendig i videre udstrækning end et par timer. Der skal desuden tages hensyn
til den fikseredes helbred, og den fikserede skal løbende tilses af en læge.
Hvis disse betingelser ikke er opfyldt, må fikseringen anses for at være i
strid med EMRK artikel 3.
3