Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1880801_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
16. april 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Martin Bank Nutzhorn
Jensen
Sagsnr.: 2018-0032/40-0087
Dok.:
693094
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 500 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
19. marts 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen
(EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm., om der kan være situationer, hvor – stort set – uafbrudt tvangsfiksering i ni døgn er den mest hensigtsmæssige forholdsregel over for frihedsberøvede personer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Det fremgår af artiklen ”Ung mand lå bæltefikseret i 9 døgn og
døde få dage senere i
dansk fængsel” (radio24syv.dk den 14.
marts 2018), at tvangsfiksering i kriminalforsorgens institutio-
ner kun helt undtagelsesvis må ske i over 24 timer. I den be-
skrevne sag er tvangsfikseringen foregået stort set uafbrudt i ni
døgn. Mener ministeren, at der kan være situationer, hvor
stort
set
uafbrudt tvangsfiksering i ni døgn er den mest hensigts-
mæssige forholdsregel over for frihedsberøvede personer?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen kan oplyse, at efter reglerne
i straffuldbyrdelsesloven kan en indsat anbringes i sikringscelle
og herunder tvangsfikseres ved anvendelse af bælte, hånd- og
fodremme samt handsker, hvis det er nødvendigt for at afværge
truende vold eller overvinde voldsom modstand, eller for at for-
hindre selvmord eller anden selvbeskadigelse.
Ifølge reglerne skal anbringelse og tvangsfiksering ske i over-
ensstemmelse med proportionalitets- og skånsomhedsprincip-
pet. Ved anbringelse i sikringscelle skal det således nøje over-
vejes, i hvilket omfang det er nødvendigt med hel eller delvis
tvangsfiksering, og det skal løbende overvejes, om anbringelsen
i sikringscelle kan bringes til ophør, samt om brugen af fikse-
ringsmidler kan lempes eller bringes til ophør. Tvangsfiksering
må kun helt undtagelsesvist ske i over ét døgn.
Ved tvangsfiksering af en indsat i sikringscelle skal institutionen
straks anmode en læge om at foretage tilsyn med den indsatte.
Lægen skal tilse den pågældende, medmindre lægen vurderer et
sådant tilsyn åbenbart unødvendigt.
Tvangsfiksering i sikringscelle er et meget voldsomt indgreb,
som kun tages i brug, når andre mindre indgribende tiltag skøn-
nes utilstrækkelige. Der kan dog helt undtagelsesvist fore-
komme tilfælde, hvor længerevarende tvangsfiksering ud over
ét døgn er nødvendigt.”
Justitsministeriet finder ikke at burde udtale sig om den konkrete sag, da den
verserer ved Folketingets Ombudsmand.
2