Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1874299_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1501
Doknr.
525033
Dato
29-03-2018
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 14. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 490 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 490:
”Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at en dansk statsborger, der har været
bo-
siddende i udlandet i 20 år, og som nu vender tilbage til Danmark for at drive virk-
somhed i Guldborgsund kommune, ikke kan blive registreret med en dansk adresse
hos folkeregisteret før registeret har modtaget dokumentation for, at han blev skilt for
15 år siden i England, og i fald det er korrekt, hvad er da begrundelse for at stille det
nævnte dokumentationskrav?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det er kommunerne, der efter reglerne i CPR-loven, jf. lovbekendt-
gørelse af 646 af 2. juni 2017, træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for, at en
person kan registreres som indrejst i CPR, er opfyldt.
Spørgsmålet vedrører en konkret sag om registrering af indrejse i CPR i Guldborgsund
Kommune.
Kommunens afgørelse herom kan påklages til Økonomi- og Indenrigsministeriet efter
CPR-lovens § 56. Derfor kan jeg ikke forholde mig til den konkrete sag.
Jeg kan dog generelt oplyse, at betingelserne for registrering af indrejse i CPR af en
person, der er dansk statsborger og derfor uden videre har ret til at opholde sig i Dan-
mark, følger af CPR-lovens § 16, stk. 1 og 5. Registrering af indrejse kan ske, når op-
holdet skal vare mere end 3 måneder, og den pågældende har en bopæl eller et fast
opholdssted.
Ved anmeldelse af en indrejse skal der gives oplysning om en række grundlæggende
personoplysninger, herunder civilstand, jf. CPR-lovens § 20, stk. 1. Efter CPR-lovens §
21, stk. 1, skal der over for kommunen også forevises den nødvendige dokumentation
for oplysningerne.
Baggrunden for oplysningspligten og dokumentationskravet er hensynet til at sikre
datakvaliteten i CPR, så registret indeholder korrekte og fyldestgørende oplysninger.
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at forevisning af dokumentation
for en oplyst civilstand i forbindelse med anmeldelse af en indrejse ikke kan betragtes
som en betingelse for registreringen af selve indrejsen i CPR.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om en dansk statsborger, der har været bosiddende i udlandet i 20 år, og som nu vender tilbage til Danmark, ikke kan blive registreret med en dansk adresse hos folkeregisteret m.v., til økonomi- og indenrigsministeren
1874299_0002.png
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2