Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1875599_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 486 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 486:
Vil ministeren oplyse, hvor mange gange årligt kommunerne har brugt
forældrepålæg for at forhindre genopdragelsesrejser siden indførelsen af
forældrepålæg og frem til i dag? Hvad er erfaringerne med forældrepålæg til at
forhindre genopdragelsesrejser, og vurderes det at være et effektivt redskab?
Svar:
So det fre går af regeri ge s ghettoudspil ” Èt Da ark ude parallelsamfund
– i ge ghettoer i 0 0” ø sker regeri ge at fore kle a ve delse af
forældrepålægget, så pålægget kan anvendes mere konsekvent.
Det er min klare vurdering, at økonomiske sanktioner overfor forældre, der ikke
lever op til deres forældreforpligtelser, sender et klart signal til forældrene om, at
det forventes af dem, at de sikrer deres børns deltagelse i det danske samfund.
Sender man som forældre sit barn på et længerevarende udlandsophold,
modvirker man i sagens natur barnets integration i det danske samfund. Jeg
ønsker at bekæmpe genopdragelsesrejser med alle tænkelige midler, da disse
udenlandsophold skader både det enkelte barn og integrationen i Danmark. På
den baggrund foreslår regeringen også, at der gennemføres en kriminalisering af
genopdragelsesrejser, som udsætter et barns sundhed og udvikling for alvorlig
fare.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet modtaget bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
"Udlændinge- og Integrationsministeriet har bedt Ankestyrelsen bidrage til
besvarelse af UUI alm. del spørgsmål 486, baseret på Ankestyrelsens undersøgelse
4. april 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 4804
393779
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvor mange gange årligt kommunerne har brugt forældrepålæg for at forhindre genopdragelsesrejser siden indførelsen af forældrepålæg m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
om længerevarende udlandsophold blandt børn og unge med ikke-vestlig
baggrund, som blev offentliggjort i februar 2018.
Undersøgelsen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 95 kommuner;
en gennemgang af 15 sager om længerevarende udlandsophold fra tre kommuner
og interview med sagsbehandlere, faglige ledere, faglige konsulenter og
skoleledere i fire kommuner.
Ankestyrelsen kan bidrage til besvarelse af spørgsmålet for så vidt angår
erfaringer med forældrepålæg som redskab til at forhindre eller afbryde
længerevarende udlandsophold. Ankestyrelsen kan desuden bidrage til besvarelse
af, om kommunerne vurderer, at forældrepålæg er et effektivt redskab i forhold
til at forhindre eller afbryde længerevarende udlandsophold.
Ankestyrelsen kan ikke bidrage til besvarelse af, i hvilket omfang kommunerne har
brugt forældrepålæg til at forhindre genopdragelsesrejser.
Med det udgangspunkt kan Ankestyrelsen oplyse følgende:
I spørgeskemaundersøgelsen har vi spurgt kommunerne, om de har meddelt et
forældrepålæg i relation til eller ved mistanke om, at et barn eller en ung er/har
været på et længerevarende udlandsophold. Det kan både være før og under et
ophold.
Blandt de 34 kommuner, der har svaret, at de har kendskab til længerevarende
udlandsophold siden 1. august 2015, oplyser en enkelt kommune, at de har
meddelt et forældrepålæg. Kommunen kan dog ikke oplyse et skøn over, hvor
mange gange det er sket.
Hovedparten, 28 af de 34 kommuner, svarer, at de ikke har meddelt et
forældrepålæg. Det fremgår dog af interviewet med medarbejdere fra
socialforvaltningen i Aarhus Kommune, at der her er sagsbehandlere, der har
brugt forældrepålæg i relation til længerevarende udlandsophold, som ikke er
blevet registreret og derfor ikke er talt med i kommunens besvarelse af
spørgeskemaet.
Fem af de 34 kommuner svarer, at de ikke ved, om de har meddelt et
forældrepålæg. Kommunerne uddyber ikke, hvad det manglende kendskab kan
skyldes.
De kommuner, der oplyser, at de ikke har meddelt et forældrepålæg i relation til
eller ved mistanke om et længerevarende udlandsophold, har vi spurgt, hvad
årsagen hertil er.
Af de 28 kommuner, der ikke har meddelt forældrepålæg, svarer 15 kommuner, at
det skyldes, at der ikke har været anledning til eller grundlag for at rejse sager.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvor mange gange årligt kommunerne har brugt forældrepålæg for at forhindre genopdragelsesrejser siden indførelsen af forældrepålæg m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Fire af de 28 kommuner svarer, at det skyldes, at sager, der er blevet rejst, ikke
blev gennemført pga. usikkerhed om, hvorvidt sagen var omfattet af lovgivningen.
Syv af de 28 kommuner oplyser, at det skyldes andre forhold. Kommunerne
uddyber, at det for eksempel skyldes, at forældrene også er udrejst. Det kan også
skyldes, at der allerede var stoppet for børne- ungeydelsen.
Der er blandt de interviewede sagsbehandlere og faglige ledere blandede
erfaringer med effekten af forældrepålæg
både generelt og i sager om
længerevarende udlandsophold. Derudover giver flere sagsbehandlere udtryk for
usikkerhed i forhold til, hvordan og hvornår et forældrepålæg kan anvendes.
Generelt er sagsbehandlerne derfor tøvende i forhold til at tage forældrepålæg i
brug.
Flere sagsbehandlere peger på, at det er en overvejelse af, om det opleves som en
trussel, der kan skade samarbejdet med forældrene, hver gang de overvejer at
give et forældrepålæg. Sagsbehandlerne oplever, at forældrene føler, at
ko
u e ’slår de ove i hovedet’,
hvis de stiller meget kontante krav, og at
dette kan påvirke samarbejdet negativt. Nogle stiller desuden spørgsmålstegn
ved, om forældrepålæg har den ønskede effekt
at få forældrene til at
samarbejde.
En sagsbehandler mener dog, at det kan være et relevant tiltag i nogle tilfælde.
Det handler ifølge ham om at trække en streg i sandet. Det kan nogle gange være
nødvendigt for at hjælpe forældrene til at understøtte deres barns trivsel. I
forlængelse af den opfattelse kan det, ifølge en faglig konsulent fra Københavns
Kommune, være en måde at vise forældrene, at det ikke er til diskussion, om
deres barn skal gå i skole, fordi deres faglige niveau og uddannelsesmuligheder
risikerer at tage skade.
En del af sagsbehandlerne oplever, at et forældrepålæg kan være et virkningsfuldt
redskab over for nogle familier, og at det kan have en præventiv effekt, så
pålægget ikke ender med at blive effektueret. En faglig konsulent fra Københavns
Kommune har en oplevelse af, at der særligt er to aspekter af forældrepålæggene,
der fungerer. Dels, at der er tale om meget konkrete aftaler, hvor det er klart for
forældrene, hvad der forventes af dem. Dels, og i forlængelse heraf, at
kommunikationen i forældrepålæggene er noget mere klar end i for eksempel
handleplaner."
Desuden har jeg til brug for besvarelsen af spørgsmålet modtaget nedenstående
bidrag fra Børne- og Socialministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Bør e-
og Socialministeriet har ikke en samlet opgørelse af, hvor mange gange
årligt kommunerne har brugt forældrepålæg for at forhindre
genopdragelsesrejser siden indførelsen af forældrepålæg og frem til i dag.
Ligeledes har ministeriet ikke konkret viden om kommunernes erfaringer med
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvor mange gange årligt kommunerne har brugt forældrepålæg for at forhindre genopdragelsesrejser siden indførelsen af forældrepålæg m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
forældrepålæg til at forhindre genopdagelsesrejser, men henholder sig i den
forbindelse til Ankestyrelsens rapport, jf. ovenfor.
Meddelelse om forældrepålæg efter servicelovens § 57 a kan opgøres på
baggrund af kommunernes indberetninger til Danmarks Statistik. Kommunerne
har indberettet forældrepålæg på personniveau siden 2014. I 2016, der er det
seneste år, der findes data for, blev der registreret 44 pålæg på landsplan til
forældre til børn og unge. Danmarks Statistik bemærker imidlertid, at antallet af
forældrepålæg er underestimeret, da forældrepålæggets karakter gør, at alle
sagsbehandlere ikke er opmærksomme på, at de skal indberette pålægget som en
social indsats til Danmarks Statistik på lige fod med andre forebyggende
fora stalt i ger.”
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
4/4