Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1877044_0001.png
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Christiansborg
9. april 2018
Svar på Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalgets spørgsmål
nr. 485 (Alm. del) af 13. marts 2018 stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF)
Spørgsmål
Finansministeriet har for 2014 og 2015 opgjort udgiften i forbindelse med den
ikke-vestlige tilstedeværelse i Danmark. Vil ministeren i forlængelse heraf, under
iagttagelse af udgifterne til diverse hjemsendelsestilskud- og bonusser kontra ud-
gifterne i forbindelse med permanent ophold i Danmark, redegøre for den øko-
nomiske gevinst ved hjemsendelse?
Svar
Det ligger til grund for besvarelsen, at der spørges til betydningen for de offentlige
finanser ved genudvandring af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
med permanent ophold i landet.
Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er et eksempel på en befolknings-
gruppe med generel lav tilknytning til arbejdsmarkedet, og gruppen indebærer
derfor over livet i gennemsnit et negativt nettobidrag til de offentlige finanser, da
gruppens skatte- og afgiftsbetalinger mv. i gennemsnit ikke kan dække gruppens
træk på de offentlige overførsler og serviceydelser.
Beregninger af besparelserne ved genudvandring af flygtninge og familiesammen-
førte til flygtninge kræver, at der foretages beregninger af den pågældende befolk-
ningsgruppes nettobidrag over restlevetiden, da alle fremtidige offentlige indtægter
og udgifter bør medregnes. Finansministeriet råder dog ikke på nuværende tids-
punkt over metoder til opgørelser af nettobidraget til de offentlige finanser fra
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge fremadrettet. Finansministeriets
fremskrivning af de offentlige finanser bygger på Danmarks Statistiks befolk-
ningsprognose, der alene opdeler indvandrere i personer fra vestlige og ikke-
vestlige lande. Det er således muligt at foretage disse livsforløbsberegninger for
gennemsnittet af gruppen af ikke-vestlige indvandrere.
Ikke-vestlige indvandrere er en sammensat gruppe, der bl.a. består af flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, men også fx personer, der kommer til landet på
beløbsordningen, og som derfor har en relativt høj tilknytning til arbejdsmarkedet.
Overordnet set har gruppen dog lavere tilknytning til arbejdsmarkedet end perso-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om bonusser kontra udgifterne i forbindelse med permanent ophold i Danmark og den økonomiske gevinst ved hjemsendelse m.v., til finansministeren
1877044_0002.png
Side 2 af 3
ner af dansk oprindelse, og højere tilknytning end flygtninge og familiesammen-
førte til flygtninge.
Ved at lægge livsforløbsberegningerne af ikke-vestlige indvandrere til grund for
beregningen af besparelsen ved genudvandring af flygtninge og familiesammen-
førte til flygtninge undervurderes besparelsen derfor.
Nedenstående beregninger af besparelsen for de offentlige finanser ved genud-
vandring af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge bygger på en række
gennemsnitbetragtninger for indvandrere fra ikke-vestlige lande med hensyn til fx
beskæftigelsesomfang og løn. Endvidere er Udlændinge- og Integrationsministeri-
ets skønnede gennemsnitlige udgift til repatriering
1
lagt til grund for de beregnede
besparelser, der udgør 153.000 kr. pr. udlænding i 2018.
Da der spørges til indvandrere med permanent ophold i landet, er der ved bereg-
ningerne antaget, at indvandreren opholder sig i landet hele livet, hvis ikke perso-
nen genudvandrer i 2018.
Den beregnede gennemsnitlige besparelse for de offentlige finanser varierer over
forskellige aldersgrupper, bl.a. som følge af forskelle i den forventede restlevetid
og folkepensionsalder. Hvis de gennemsnitlige omkostninger til repatriering hol-
des op mod omkostningerne ved permanent ophold i Danmark vil det i gennem-
snit indebære en besparelse for de offentlige finanser på 2,5 mio. kr., at en flygt-
ning eller en familiesammenført til flygtninge genudvandrer som 20-årig (målt ved
nutidsværdien af nettobidraget til de offentlige finanser over restlevetiden).
Besparelsen udgør 2,2 mio. kr. ved, at en tilsvarende person, der alene adskiller sig
ved at være 25 år i 2018, genudvandrer.
For personer over 25 år begynder den gennemsnitlige besparelse for de offentlige
finanser ved genudvandring at stige,
jf. tabel 1.
Det skyldes især, at de
gennemsnitlige nettoudgifter efter pensionsalderen vejer relativt mere i
beregningen.
Det bemærkes, at de beregnede besparelser først og fremmest er illustrative ek-
sempler på besparelsen for de offentlige finanser ved genudvandring af grupper af
indvandrere med lav tilknytning til arbejdsmarkedet.
1
Udlændinge, der er omfattet af repatrieringsloven
herunder flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
kan ved
tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på varig bopæl modtage repatrieringsstøtte. Hjæl-
pen ydes kun, hvis udlændingen ikke selv har midler til repatriering.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om bonusser kontra udgifterne i forbindelse med permanent ophold i Danmark og den økonomiske gevinst ved hjemsendelse m.v., til finansministeren
1877044_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Gennemsnitlig besparelse for de offentlige finanser ved genudvandring af flygtninge og familiesammenførte
til flygtninge, der opholder sig i landet i 2018, fordelt på alderen ved genudvandring i 2018, mio kr. i 2018-
niveau.
Alder i 2018
20 år
25 år
30 år
35 år
40 år
45 år
50 år
55 år
60 år
Mio. kr.
2,5
2,2
2,2
2,3
2,5
2,7
2,9
3,1
3,3
Anm.: Besparelsen for de offentlige finanser ved genudvandringen af flygtninge eller familiesammenførte til flygt-
ninge er givet ved aldersgruppens forventet nettobidrag over restlevetiden fratrukket de offentlige udgifter til
genudvandring. Til grund for de offentlige udgifter til genudvandring er Udlændinge- og Integrationsministe-
riets skønnede gennemsnitlige udgift til repatriering anvendt, mens aldersgruppens forventet nettobidrag er
beregnet som en vægtet sum af de betingede overlevelsessandsynligheder og de diskonterede aldersfordelte
gennemsnitlige nettobidrag over restlevetiden for ikke-vestlige indvandrere. Det bemærkes, at de beregnede
besparelser alene kan ses som illustrative regneeksempler.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registergrundlaget fra Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de
offentlige finanser i 2015
fra februar 2018 samt Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning af
dansk økonomi,
jf. Et opdateret 2025-forløb
fra august 2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister