Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1876104_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 417
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 417 (alm. del) efter ønske fra Dan Jørgensen (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 417:
Vil ministeren oplyse, om der fra statens side har været økonomiske besparelser
forbundet med at vælge Langelands Kommune som indkvarteringsoperatør frem
for f.eks. Røde Kors, og herunder oplyse om de forskellige økonomiske udgifter og
overvejelser som knytter sig til valg af indkvarteringsoperatør?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarte-
ringssteder for asylansøgere og for at afholde udgifterne hertil. I praksis
tilvejebringer styrelsen egnede adresser til asylindkvartering, mens en
række indkvarteringsoperatører driver asylcentrene på vegne af styrel-
sen. Udlændingestyrelsen indgår årligt operatørkontrakter med indkvar-
teringsoperatørerne, hvori ydelserne i forbindelse med driften og ind-
kvarteringsopgaven er fastlagt.
Kontrakterne mellem Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatø-
rerne er tilgængelige på
www.nyidanmark.dk
via følgende link:
www.nyidanmark.dk/da-
dk/publikationer/SearchPublications.htm?SearchType=publications&Sub
Type=Kontrakt&Subject=Asyl
Operatørkontrakterne tager udgangspunkt i en bestiller-udfører-model,
hvor styrelsen bestiller operatøren til at udføre den opgave, som styrel-
sen har ansvaret for. I operatørkontrakterne fastlægges det således,
hvilke ydelser operatøren skal levere (fx undervisning, aktivering og
sundhedsydelser), formålet med leveringen af disse ydelser og Udlæn-
dingestyrelsens krav til operatørernes levering af ydelserne.
22. februar 2017
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 1968
188151
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om der er asylcentre, hvor der er omkring 50 procent ledig kapacitet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsens betaling til operatørerne er direkte koblet op på
de kontraktfastsatte ydelser. Operatørerne honoreres således med tak-
ster pr. indkvarteret årsperson i målgruppen for hver enkelt ydelse. Tak-
sterne for de enkelte ydelser er differentierede i forhold til fx centertype
og aldersklasse.
Taksterne er fastlagt på finansloven og er ens for alle operatører. Opera-
tørerne honoreres dermed efter de samme takster. Det betyder, at der
ikke er økonomiske besparelser for staten forbundet med at vælge den
ene operatør frem for den anden.
Når det gælder valget af konkrete adresser til brug for asylindkvartering,
indgår rentabilitet og egnethed i Udlændingestyrelsens overvejelser.
Styrelsen vurderer således adresser ud fra tre overordnede kriterier, når
det er nødvendigt at tilpasse indkvarteringskapaciteten i såvel opadgå-
ende som nedadgående retning:
1.
2.
Planforhold (herunder om det vil være i overensstemmelse med
planloven at etablere et asylcenter på de omhandlede adresser).
Rentabilitet (driftsudgifter for et center af en given størrelse på
en given adresse, herunder bl.a. lejeforhold, indkvarteringska-
pacitet, udgifter til transport til ydelser (fx undervisning) og
sammenhæng til de øvrige asylcentre).
Etableringsudgifter (klargøring af adresser til asylcentre, herun-
der tidshorisont, økonomi, istandsættelse, ombygning, indret-
ning mv.).
3.
I forbindelse med det ekstraordinære pres på indkvarteringssystemet i
navnlig andet halvår af 2015, hvor der var behov for at tilvejebringe ad-
skillige tusind indkvarteringspladser i løbet af få måneder, var Udlæn-
dingestyrelsen nødsaget til at bruge fx midlertidige indkvarteringsadres-
ser, der ikke nødvendigvis ville være de mest oplagte ud fra de nævnte
tre kriterier.
Udlændingestyrelsen er selv ansvarlig for at afholde udgifterne til driften
af indkvarteringsadresserne. Ved Udlændingestyrelsens valg af én adres-
se frem for en anden tilfalder eventuelle besparelser ikke operatørerne,
men staten.
Som nævnt er rentabilitet, herunder sammenhæng til de øvrige asylcen-
tre, et af de kriterier, som Udlændingestyrelsen vælger adresser til asyl-
centre ud fra. Det er således konkrete geografiske hensyn, der tilsiger,
hvilken operatør der er oplagt til at drive et nyt asylcenter på en given
adresse. Af samme årsag valgte Udlændingestyrelsen i november 2016 i
forbindelse med et udbud af indkvarteringsopgaven at udbyde driften af
de enkelte asylcentre i geografiske grupper.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om der er asylcentre, hvor der er omkring 50 procent ledig kapacitet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen kan afslutningsvis tilføje, at den nuværende model
med flere operatører på indkvarteringsområdet er etableret for at imø-
dekomme et grundlæggende behov for et fleksibelt indkvarteringssy-
stem, som kan håndtere udsving i indkvarteringsbehovet, og som har
placeret asylcentrene med en vis geografisk spredning samt i forskellige
kommuner, herunder i kommuner, der selv driver asylcentre.
Da indkvarteringsopgaven er kompleks, er det nødvendigt, at den enkel-
te operatør har en vis volumen med hensyn til antallet af indkvarte-
ringspladser, der drives. Derudover muliggør den nuværende model
med flere operatører på indkvarteringsområdet erfaringsudveksling og
udvikling af bedste praksis på tværs af operatørerne, idet operatørerne
har en vis frihed til at løse opgaverne forskelligt inden for rammerne af
operatørkontrakterne.”
Inger Støjberg
/
Søren Larsen
Side
3/3