Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1880414_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 475 (alm. del) efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 475:
Vil ministeren i lyset af, at det angiveligt har været kendt i forskellige ministerier
under forskellige regeringer siden april 2015, at udlændingelovens paragraf 9 a,
stk. 2, nr. 11, kan indebære ulovlig forskelsbehandling, fremlægge ministeriernes
skriftlige kommunikation herom med henblik på, at Folketinget kan få indblik i
problemets karakter og omfang (der henvises til svaret på spørgsmål nr. 286, UUI
alm. del, og bilag 96, UUI alm. del).
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i forbindelse med overvejelserne om
problematikken vedrørende ulovlig forskelsbehandling i relation til udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 11, været i kontakt med Justitsministeriet i forhold til vurde-
ringen af Danmarks internationale forpligtelser, herunder særligt Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til respekt for privat- og fami-
lieliv og artikel 14 om forbud mod diskrimination.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder af hensyn til ministeriets og rege-
ringens interne beslutningsproces og den politiske beslutningsproces ikke at bur-
de oversende ministeriernes korrespondance. Det bemærkes, at det er de samme
hensyn, der ligger til grund for offentlighedslovens §§ 20, 23 og 24 om lovgiv-
ningssager, interne dokumenter og ministerbetjeningsdokumenter.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan dog oplyse, jf. også de hensyn, der
ligger til grund for offentlighedslovens §§ 28 og 29 om ekstrahering, at bl.a. ne-
denstående afsnit fremgår af Justitsministeriets notat vedrørende udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 12 [nu nr. 11], og EMRK artikel 14, jf. artikel 8, af 3. marts
2015. Det bemærkes, at udlændingeområdet
bortset fra området international
rekruttering
på dette tidspunkt henhørte under Justitsministeriet.
15. april 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 4196
388353
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren vil fremlægge ministeriernes skriftlige kommunikation med henblik på, at Folketinget kan få indblik i problemets karakter og omfang (der henvises til svaret på spørgsmål nr. 286, UUI alm. del, og bilag 96, UUI alm. del) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
”Ord i ge [o arbejds arkedstilk yt ing]
er forligsbelagt ved Aftale om en
jobplan fra 2008 (regeringen, V, DF, LA og K). For så vidt angår international re-
kruttering er denne aftale dog blevet opsagt af Venstre til udgangen af indevæ-
re de valgperiode.”.
Af samme notat fremgår endvidere følgende:
”[Flygtninge
mv.]
c. Udlændinge, der gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2,
meddeles efter udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, denne opholdstilladelse
med mulighed for varigt ophold her i landet, medmindre udlændingen kun ansøger
om opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold. Det samme gælder for
opholdstilladelser, der gives på grund af familiemæssig tilknytning til en udlæn-
ding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2.
d. Ved lov nr. 153 af 18. februar 2015 blev der indført en ny ordning for udlændin-
ge, der er flygtet på grund af generelle forhold i hjemlandet uden at være indivi-
duelt forfulgt, jf. udlændingelovens § 7, stk. 3.
Udlændinge, der gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, medde-
les denne opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold her i landet. Op-
holdstilladelsen gives som udgangspunkt for 1 år og efter 1 år for 2 år ad gangen.
Opholdstilladelsen gives således ikke med mulighed for varigt ophold, og udlæn-
dingen vil derfor ikke ved nægtelse af forlængelse kunne anvende udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 12, for at opnå en ny opholdstilladelse.
Hvis en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, derimod inddrages,
inden den udløber, vil den pågældende udlænding kunne meddeles en ny opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12, om arbejdsmarkedstilknyt-
ning.
[Familiesammenførte til udlændinge med opholdstilladelse efter § 7, stk. 3]
e. Opholdstilladelser, der gives på grund af en familiemæssig tilknytning til en ud-
lænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, med-
deles tillige med henblik på midlertidigt ophold her i landet. Det betyder, at denne
gruppe tilsvarende kun i forbindelse med inddragelse kan meddeles en ny opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12, om arbejdsmarkedstilknyt-
ning.
[Udlændinge med humanitær opholdstilladelse]
f. Udlændinge, som gives humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
b, meddeles efter praksis som udgangspunkt opholdstilladelse i 2 år med henblik
på midlertidigt ophold her i landet. Når denne opholdstilladelse udløber, vil der
som udgangspunkt
hvis betingelserne i udlændingelovens § 9 b fortsat er opfyldt
blive meddelt en ny opholdstilladelse for 3 år med henblik på midlertidigt ophold
her i landet. Herefter (dvs. efter 5 år) vil opholdstilladelsen som udgangspunkt
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren vil fremlægge ministeriernes skriftlige kommunikation med henblik på, at Folketinget kan få indblik i problemets karakter og omfang (der henvises til svaret på spørgsmål nr. 286, UUI alm. del, og bilag 96, UUI alm. del) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
blive forlænget med 5 år, hvis betingelserne fortsat er opfyldt, og denne opholds-
tilladelse vil blive meddelt med mulighed for varigt ophold her i landet.
Hvis en humanitær opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold
inddrages, inden den udløber, vil den pågældende udlænding efter gældende ret
kunne meddeles en ny opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
12, om arbejdsmarkedstilknytning, når betingelserne herfor er opfyldt. Derimod vil
der ikke kunne meddeles en ny opholdstilladelse som følge af arbejdsmarkedstil-
knytning, hvis en humanitær opholdstilladelse, der er meddelt med henblik på
midlertidigt ophold her i landet, udløber, og der ikke længere er grundlag fro at
meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b.”
Af Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 19. februar 2018 om forslag
til ændring af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, om opholdstilladelse pba.
arbejdsmarkedstilknytning fremgår bl.a. følgende:
”Problematikken
om ulovlig forskelsbehandling
En opholdstilladelse gives med mulighed for varigt ophold eller med henblik på
midlertidigt ophold. En tilladelse som eksempelvis familiesammenført eller flygt-
ning med konventions- eller beskyttelsesstatus efter udlændingelovens §§ 7, stk. 1
og 2 gives med mulighed for varigt ophold, hvorimod en opholdstilladelse til en
flygtning med midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3
gives med henblik på midlertidigt ophold. En humanitær opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b gives typisk også med henblik på midlertidigt ophold, men
kan også være med mulighed for varigt ophold. Medfølgende familie til arbejdsta-
gere og studerende får opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold.
Udlændinge med opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold er omfattet af
reglen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis de får nægtet forlængelse eller inddra-
get deres hidtidige opholdstilladelse, hvorimod udlændinge med opholdstilladelse
med henblik på midlertidigt ophold kun er omfattet af bestemmelsen, hvis de får
inddraget deres hidtidige opholdstilladelse, men ikke hvis opholdstilladelsen næg-
tes forlænget.
Der er altså tale om en mere lempelig adgang til en opholdstilladelse efter reglen
om arbejdsmarkedstilknytning for nogle grupper af udlændinge med et beskyttel-
sesbehov end for andre, herunder flygtninge med midlertidig beskyttelsesstatus
eller udlændinge med humanitært ophold.”
Af samme notat fremgår endvidere følgende:
Justitsministeriet har i april 2015 gjort det daværende Beskæftigelsesministerium
opmærksom på, at reglen om arbejdsmarkedstilknytning dermed indebærer ulov-
lig forskelsbehandling, da der er tale om grupper i en sammenlignelig situation,
der behandles forskelligt i relation til muligheden for at opnå opholdstilladelse på
baggrund af arbejdsmarkedstilknytning.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren vil fremlægge ministeriernes skriftlige kommunikation med henblik på, at Folketinget kan få indblik i problemets karakter og omfang (der henvises til svaret på spørgsmål nr. 286, UUI alm. del, og bilag 96, UUI alm. del) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Der foreligger ikke ulovlig forskelsbehandling i forhold til udlændinge med op-
holdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold som medfølgende familie til en
arbejdstager eller studere de.”
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
4/4