Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1873477_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 474 (alm. del) efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 474:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål nr. 286 (UUI alm. del) og bilag
96 (UUI alm. del) redegøre nærmere for, i hvilke situationer udlændingelovens
paragraf 9 a, stk. 2, nr. 11, kan indebære ulovlig forskelsbehandling?
Svar:
Det følger af reglen om opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknyt-
ning (udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11) bl.a., at visse udlændinge efter an-
søgning kan få opholdstilladelse, hvis deres hidtidige opholdstilladelse nægtes
forlænget, og de er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem
en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigel-
sesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Bestemmelsen omfatter
bl.a. udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2 (om kon-
ventionsstatus og beskyttelsesstatus), og som får deres opholdstilladelse nægtet
forlænget. Bestemmelsen omfatter derimod ikke udlændinge, der har haft op-
holdstilladelse efter § 7, stk. 3 (om midlertidig beskyttelsesstatus) eller § 9 b (om
humanitær opholdstilladelse), og som får deres opholdstilladelse nægtet forlæn-
get.
Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås
et ansættelsesforhold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Alle typer af ansættelse er omfattet, dvs. også ufaglærte ansættelsesforhold uan-
set lønniveau. Formålet med bestemmelsen er bl.a. at tilgodese erhvervslivets
behov for at kunne fastholde udenlandsk arbejdskraft.
Artikel 14 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) indeholder et
diskriminationsforbud, hvorefter nydelsen af de i konventionen anerkendte ret-
tigheder og friheder skal sikres uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog,
religion, politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørs-
forhold til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet for-
hold.
26. marts 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 4195
388353
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om i hvilke situationer udlændingelovens paragraf 9 a, stk. 2, nr. 11 kan indebære ulovlig forskelsbehandling m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Anvendelsesområdet for EMRK artikel 14 er begrænset derved, at bestemmelsen
er accessorisk til konventionens øvrige bestemmelser. Det betyder, at bestemmel-
sen kun kan anvendes sammen med én eller flere af disse bestemmelser. Heri
ligger ikke et krav om, at en sådan rettighed skal være krænket, men derimod
alene et krav om, at den foreliggende situation skal ligge inden for rettighedens
anvendelsesområde (»ambit«).
Hvis den foreliggende situation ligger inden for en anden bestemmelses anvendel-
sesområde, indeholder artikel 14 et forbud mod usaglig forskelsbehandling. Efter
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer dette, at perso-
ner i sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal behandles ens, og at
forskelsbehandling kun er berettiget, hvis den har et legitimt formål og samtidig
står i et rimeligt forhold til dette formål.
Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, giver som nævnt bl.a. mulighed for, at visse
udlændinge efter ansøgning kan få opholdstilladelse, hvis deres hidtidige opholds-
tilladelse nægtes forlænget, og de er i et fast ansættelsesforhold af længere va-
righed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksom-
hed, og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Som
nævnt skal der som udgangspunkt være tale et ansættelsesforhold af mindst 2 års
uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver, eller at udlændingen har drevet sam-
me virksomhed uafbrudt gennem mindst 2 år.
De udlændinge, som bestemmelsen er relevant for, vil således have opholdt sig i
Danmark i mindst 2 år. Disse udlændinge vil som udgangspunkt have etableret et
privatliv her i landet, ligesom de vil kunne have et familieliv. Spørgsmålet om,
hvorvidt de kan få en opholdstilladelse og dermed få lov til at blive her i landet,
falder derfor efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse inden for
anvendelsesområdet af EMRK artikel 8 om retten til respekt for bl.a. privat- og
familieliv.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at gruppen
af udlændinge, der har haft midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelo-
vens § 7, stk. 3, eller § 9 b, men har fået den nægtet forlænget, er i en sammen-
lignelig situation med gruppen af udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, og som også har fået opholdstilladelsen næg-
tet forlænget, i forhold til muligheden for opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 11, som følge af et ansættelsesforhold eller selvstændig virk-
somhed. De to grupper af udlændinge vil således begge have fået deres oprindeli-
ge opholdstilladelse nægtet forlænget og vil begge have været i et ansættelses-
forhold eller have haft selvstændighed erhvervsvirksomhed i mindst 2 år. I en
sådan situation kan det forhold, at den oprindelige
men altså nu ikke forlænge-
de
opholdstilladelse for den ene gruppes vedkommende var meddelt med hen-
blik på midlertidigt ophold, mens den for den anden gruppes vedkommende var
meddelt med mulighed for varigt ophold, efter Udlændinge- og Integrationsmini-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om i hvilke situationer udlændingelovens paragraf 9 a, stk. 2, nr. 11 kan indebære ulovlig forskelsbehandling m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
steriets opfattelse ikke føre til, at de to grupper ikke må anses for at være i en
sammenlignelig situation.
En forskelsbehandling af de to grupper vil derfor kun være berettiget efter EMRK
artikel 14 sammenholdt med artikel 8, hvis den har et legitimt formål og samtidig
står i et rimeligt forhold til dette formål. Det er i den forbindelse Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at de beskæftigelsesmæssige hensyn, der
ligger til grund for udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, ikke kan begrunde for-
skelsbehandlingen.
På den baggrund skal udlændinge, der har haft midlertidig opholdstilladelse efter
bl.a. udlændingelovens § 7, stk. 3, og § 9 b i overensstemmelse med EMRK artikel
14, jf. artikel 8, ligestilles med udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2, i forhold til muligheden for på grundlag af ar-
bejdsmarkedstilknytning at opnå opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 11.
Da den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, ikke giver
hjemmel hertil, giver Udlændingestyrelsen i dag opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 1, om ganske særlige grunde, til udlændinge, der har haft mid-
lertidig opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelovens § 7, stk. 3, eller § 9 b, hvis
et afslag på ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 11, vil indebære
ulovlig forskelsbehandling.
Som det fremgår af mit brev af 21. februar 2018 til udvalget (2017-18, UUI alm.del
bilag 96), er der fundet en sag, hvor der i 2017 er givet afslag på opholdstilladelse
med henvisning til, at udlændingen har fået nægtet forlænget en opholdstilladel-
se givet med henblik på midlertidigt ophold, uden at det er undersøgt, om betin-
gelserne i øvrigt var opfyldt. Det fremgår endvidere af mit brev, at der vil blive
foretaget en manuel gennemgang af relevante afslag givet i perioden 2003 til
2017 med henblik på at undersøge, om der er sket ulovlig forskelsbehandling i
disse.
Der henvises i den forbindelse til mine svar på spørgsmål nr. 478 og 479 (UUI
alm.del).
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
3/3