Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1868023_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd R-S stillet efter ønske fra
Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Fredag den 2. marts 2018
Hvornår:
(tidspunkt endnu ikke endeligt afklaret)
13. februar 2018
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål R
Vil ministeren redegøre for, om hun finder det tilfredsstillende, at
børn, der er indkvarteret på asylcenter – herunder på et udrejse-
center – og som har fuld faglig forudsætning for at modtage un-
dervisning i folkeskolen på niveau med jævnaldrende danske ele-
ver, ikke har retskrav på at komme i folkeskolen, og vil ministe-
ren tage skridt til at ændre på forholdet?
Samrådsspørgsmål S
Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre ved det
forhold, at antallet af børn i den undervisningspligtige alder, som
er indkvarteret på Udrejsecenter Sjælsmark, vokser, men at det
ikke er lykkedes at finde pladser i danske folkeskoler til alle de
børn på centret, der har de faglige forudsætninger for at gå i fol-
keskolen?
Sags nr.
Akt-id
2018 - 2135
364717
[Indledning]
1.
Tak for de to spørgsmål, som jeg vil besvare samlet.
Lad mig allerførst understrege, at når asylansøgere er
indkvarteret på et modtage- eller opholdscenter, så er det
fordi, at de danske udlændingemyndigheder er i færd
med at behandle deres ansøgning om asyl.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0002.png
2
Disse mennesker befinder sig med andre ord i en uafkla-
ret situation, hvor udlændingemyndighederne er ved at
afgøre, om de skal have en opholdstilladelse i Danmark.
Det er altså på dette tidspunkt endnu ikke afklaret, om de
skal blive i Danmark eller ej. Dette gælder selvfølgelig
også for asylansøgernes børn.
På samme måde er det også vigtigt at understrege, at når
afviste asylansøgere senere bliver indkvarteret på et
hjemrejse- eller udrejsecenter, så er det fordi deres sag er
afgjort, og de ikke har udsigt til at opnå lovligt ophold i
Danmark.
Indkvartering på et hjemrejse- eller udrejsecenter er såle-
des sidste stop for deres ophold i Danmark, og de er nu
forpligtet til at rejse hjem.
Det er min holdning, at reglerne om undervisning af
asylansøgerbørn skal afspejle den situation, som asylan-
søgerne befinder sig i. Det vil jeg vende tilbage til lidt
senere.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0003.png
3
I mine øjne er det ikke acceptabelt, at nogle forældre
vælger ikke at efterkomme et krav om at rejse hjem og
derved tager deres børn som gidsler.
Jeg mener sådan set, at forældrene er forpligtiget til at
tage ansvar for, at familien kommer videre med deres liv,
når de er endt i en situation, hvor de opholder sig i et
land, som de ikke har ret til at være i.
Jeg vil nu gerne kort redegøre for asylansøgerbørns mu-
ligheder for at modtage undervisning, herunder i folke-
skolen, mens de opholder sig i et dansk asylcenter.
[Generelt om undervisning af asylansøgerbørn]
2.
Det er først og fremmest vigtigt at fremhæve, at den
danske lovgivning sikrer, at
alle
asylansøgerbørn i den
undervisningspligtige alder [6-16 år] i lighed med danske
børn har ret til at modtage undervisning.
Faktisk har alle asylansøgerbørn også pligt til at tage
imod undervisning.
Børn i det danske asylsystem skal således – uanset hvor
de er indkvarteret – deltage i særskilt tilrettelagt under-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
4
visning eller i undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves efter den særskilt tilrettelagte un-
dervisning.
Denne undervisning skal blandt andet give børnene
kundskaber og færdigheder, der fremmer det enkelte
barns alsidige udvikling.
Undervisningen har også det formål at ruste børnene til
deres fremtidige liv – hvad enten det er i Danmark eller
ej.
[Undervisning på asylcentre]
3.
Asylansøgerbørn undervises enten i en kommunal fol-
keskole eller på asylcenterskoler, der drives af indkvarte-
ringsoperatørerne [Røde Kors og 4 kommuner].
Når asylansøgerbørn kommer til Danmark og bliver ind-
kvarteret på et modtagecenter, så modtager de bl.a. un-
dervisning, der skal give dem et indledende kendskab til
det danske sprog og samfund. I den forbindelse er det
vigtigt at huske på, at børnene for nylig er indrejst i
Danmark. Formålet er at give børnene en god introdukti-
on til Danmark og det danske sprog.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0005.png
5
Undervisningen på opholdscentre skal i indhold og om-
fang svare til den undervisning, som to-sprogede elever i
den danske folkeskole får.
I det omfang det er muligt, gives der specialundervisning
til de børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen
eller støtte.
Lad mig i den forbindelse fremhæve, at al undervisning
tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte barns sær-
lige situation og for at varetage barnets tarv.
[Særligt om børn på udrejsecentre]
4.
Familier, der er afviste asylansøgere, og som
ikke
medvirker til deres udrejse, vil blive overflyttet til Udrej-
secenter Sjælsmark, medmindre særlige grunde taler
imod det.
Selv om forældrene – trods påbud – ikke vil udrejse af
Danmark, påtager
vi
os selvfølgelig fortsat et ansvar for
børnene.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0006.png
6
Børn af afviste asylansøgere modtager derfor fortsat un-
dervisning. Dette foregår i de fleste tilfælde på Røde
Kors’ egen skole.
[Optagelse i den almindelige folkeskole]
5.
I forhold til muligheden for at modtage undervisning i
den almindelige folkeskole kan jeg oplyse, at asylansø-
gerbørn har mulighed for at modtage undervisning i den
almindelige folkeskole,
hvis
de er blevet visiteret til det,
og
de lokale skolemyndigheder ønsker at tage imod dem.
Dette gælder, uanset hvilken type asylcenter børnene og
deres familier bor på.
De lokale kommunale folkeskoler har således
ikke
pligt
til at tage imod asylansøgerbørn.
Der kan dog fremsættes en anmodning til en kommune
om optagelse i folkeskolen. Dette gælder i særlige tilfæl-
de, hvis indkvarteringsoperatøren vurderer, at undervis-
ningen vil være til gavn for barnet.
Der skal i den forbindelse tages hensyn til det enkelte
asylansøgerbarns sproglige og faglige modenhed og va-
righeden af barnets ophold i landet.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Der tages også hensyn til, hvor længe barnet forventes at
være indkvarteret på indkvarteringsstedet.
[Ministerens holdning til det adspurgte i spørgsmål
R]
6.
Det var en kort indføring i de gældende regler om un-
dervisning af asylbørn. Jeg vil herefter vende tilbage til
de emner, som fru Johanne Schmidt-Nielsen i sit første
spørgsmål [R] ønsker at høre min holdning til.
Og lad mig i den forbindelse gentage, hvad jeg sagde
indledningsvis – nemlig at asylansøgere og deres børn jo
befinder sig i en uafklaret situation, hvor der endnu ikke
er en afklaring af, om de vil få en opholdstilladelse og
dermed ret til at blive i Danmark, eller om de får afslag
på asyl og skal udrejse af Danmark.
For afviste asylansøgere og deres børn gælder det, at de
ikke har en fremtid i Danmark, men skal rejse hjem – en-
ten frivilligt eller med tvang. Efter min opfattelse er det
også det, man skal forholde sig til, når man ser på regler-
ne om undervisning af asylansøgerbørn.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Jeg mener ikke, at der er behov for, at vi tager skridt til at
sikre, at alle asylansøgerbørn skal modtage undervisning
i den almindelige folkeskole.
Som jeg nævnte i begyndelsen af min tale, har alle asyl-
ansøgerbørn – også selv om de er indkvarteret på Udrej-
secenter Sjælsmark – krav på at modtage undervisning,
der står mål med, hvad der almindeligvis kræves efter
den særskilt tilrettelagte undervisning.
Som lovgivningen er, så er det heller ikke udelukket, at
asylansøgerbørn kan modtage undervisning i den almin-
delige folkeskole, uanset hvilket type asylcenter de måtte
være indkvarteret på. Det kræver dog, at de er blevet vi-
siteret til det, og at de lokale skolemyndigheder ønsker at
tage imod dem.
Faktisk går der i dag ca. 640 asylansøgerbørn i dansk
folkeskole fordelt over hele landet. Dette svarer til, at ca.
70 % af alle asylansøgerbørn i den skolepligtige alder går
i en kommunal folkeskole. Dette ser jeg som et udtryk
for, at der er et godt og konstruktivt samarbejde mellem
indkvarteringsoperatørerne og landets kommuner.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0009.png
9
Det er således mit klare indtryk, at de retningslinjer, der
er gældende for asylansøgerbørns skolegang, allerede i
dag sikrer, at børnene får den bedst mulige skolegang,
hvad enten dette er i en dansk folkeskole eller i en så-
kaldt centerskole.
Dette underbygges også af de høringssvar, som Udlæn-
dingestyrelsen har modtaget fra de forskellige indkvarte-
ringsoperatører omkring samarbejdet med skoleforvalt-
ningerne i de forskellige kommuner, som huser asylcen-
tre.
Tønder, Jammerbugt og Vesthimmerland Kommune,
som alle driver asylcentre i andre kommuner, har over
for Udlændingestyrelsen oplyst, at de oplever, at skole-
forvaltningerne i de forskellige kommuner, som huser
asylcentre er både imødekommende og konstruktive
samarbejdspartnere i forbindelse med løsningen af un-
dervisningspligten for asylansøgerbørn.
Jammerbugt Kommune har endvidere oplyst, at de ople-
ver stor opbakning og vilje fra andre kommuner til at
indgå i samarbejdet med Jammerbugt Kommune om op-
gaven med at få asylansøgerbørn i folkeskoler.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0010.png
10
Røde Kors har oplyst, at de aktuelt har samarbejde med
flere kommuner både på Sjælland og i Jylland om under-
visningstilbud til asylansøgerbørn.
Det generelle indtryk, man står tilbage med, er således, at
der er en god og konstruktiv dialog mellem indkvarte-
ringsoperatørerne og en lang række kommuner rundt om
i landet.
Derfor ser jeg heller ikke et aktuelt behov for at gå ind
og ændre i de gældende regler.
I spørgsmål S spørges der til, hvad regeringen vil gøre
ved, at der er børn, der er indkvarteret på Udrejsecenter
Sjælsmark, som ikke kan komme i folkeskole.
Jeg kan i den forbindelse forstå, at Hørsholm Kommune
har oplyst over for Røde Kors, at kommunen ikke ønsker
at indgå en aftale om at modtage børn fra Udrejsecenter
Sjælsmark, da de ikke ser det som en kommunal opgave
at sikre skolegang for disse børn.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Det er Hørsholm Kommune i deres gode ret til at beslutte
– man kan så have forskellige holdninger til denne be-
slutning. Men jeg mener ikke, at Hørsholms udmelding
udgør en aktuel udfordring i forhold til at sikre børnene
en god og velfungerende skolegang.
Når familier bliver overflyttet til Udrejsecenter Sjæls-
mark, så er det fordi, at de har fået endeligt afslag på
asyl, og at de derfor ikke har en fremtid i Danmark. De
skal rejse hjem enten frivilligt eller med tvang.
Men det skal ikke gå ud over børnene, at forældrene ikke
efterkommer kravet om at udrejse.
Derfor er det også vigtigt, at børnene fortsat kan gå i sko-
le og deltage i aktiviteter, der sikrer en meningsfuld
hverdag.
Men om denne undervisning foregår i en kommunal fol-
keskole eller i en centerskole, privatskole eller special-
skole, det, mener jeg altså ikke, er det afgørende. Det af-
gørende må være, at den undervisning, der tilbydes, til-
rettelægges på en sådan måde, at den tager højde for
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
1868023_0012.png
12
asylansøgerbørnenes særlige situation, og at den står mål
med, hvad der almindeligvis kræves af undervisningen.
Det fremgår bl.a. af operatørkontrakterne, at: ”Operatø-
ren skal sikre undervisning af børn i den undervisnings-
pligtige alder. Undervisningen skal ske i folke- eller fri-
skoler eller i operatørens egne skoler. Undervisning i
operatørens egne skoler skal i indhold svare til den un-
dervisning, der tilbydes tosprogede elever i den danske
folkeskole, jf. bl.a. bekendtgørelse om folkeskolens un-
dervisning i dansk som andetsprog samt folkeskolelo-
ven.”
Der er altså ikke tale om, at børnene på Udrejsecenter
Sjælsmark ikke kan få tilbudt undervisning, der svarer til
undervisningen i folkeskolen. Røde Kors driver således
en centerskole i Lynge, hvor børn af afviste asylansøgere
tilbydes alderssvarende undervisning. Der er altså alene
tale om, at børnene ikke har krav på at komme i en dansk
folkeskole.
Der er dog i dag børn fra Udrejsecenter Sjælsmark, som
går i en kommunal folkeskole.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Røde Kors har således over for Udlændingestyrelsen op-
lyst, at der er 4 børn fra udrejsecenteret, som går i folke-
skole i Allerød Kommune. Derudover er der yderligere
5, som er i en visitationsproces med henblik på at blive
tilbudt undervisning på en kommunal skole ligeledes i
Allerød Kommune.
Røde Kors er derudover i dialog med både Hillerød, Ru-
dersdal og Furesø Kommune omkring mulighederne for
at modtage børn fra Udrejsecenter Sjælsmark i deres fol-
keskoler.
Det tyder på, at der er en god dialog med kommunerne,
og jeg har altså svært ved at se, at der skulle være et be-
hov for at ændre de gældende regler på området.
Afslutningsvist vil jeg endnu en gang understrege, at når
afviste asylansøgere overflyttes til enten hjem- eller ud-
rejsecentre, så er det altså med det klare formål, at de
skal udrejse af Danmark enten frivilligt eller med tvang.
Det er regeringens helt overordnede mål, at de afviste
asylansøgere ikke skal sidde på centrene i flere år, men at
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 2. marts om undervisning af børn på asylcentre og udrejsecentre, til udlændinge- og integrationsministeren
14
de skal hjem, og at børnene i stedet kan komme til at gå i
skole dér.
Regeringen har derfor skærpet fokus på, at afviste asyl-
ansøgere udsendes af Danmark hurtigst muligt, når de
har fået endeligt afslag på asyl.
Regeringen og Dansk Folkeparti har derfor i forbindelse
med aftalen om finansloven for 2018 afsat yderligere
ressourcer for at sikre en bedre og mere effektiv udsen-
delsesproces. Der skal bl.a. lægges yderligere pres på de
lande, hvis statsborgere opholder sig uønsket i Danmark.
Dette skal være med til at sikre, at afviste asylansøgere
kun tager midlertidigt ophold på udrejsecentrene.
Tak for ordet.