Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 465 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 465:
Vil ministeren oplyse, hvordan fraværet på danskundervisning og ophør af
deltagelse i danskundervisning for integrationsydelsesmodtagere påvirker
sprogskolernes økonomi, herunder hvorvidt der i det nuværende økonomiske
system er en tilskyndelse til at underindberette fravær og ophør fra
sprogskolernes side med henblik på at kunne indberette et gunstigt højt elevtal og
dermed få flere offentlige kroner?
Svar:
Der er for både kommunerne og sprogskolerne et stort økonomisk incitament til
at nedbringe fraværet og sikre en effektiv danskuddannelse.
Efter integrationsloven yder staten et resultattilskud til kommunerne for de
flygtninge og familiesammenførte, der gennemfører danskuddannelse og et
resultattilskud for de flygtninge og familiesammenførte, der kommer i
beskæftigelse eller uddannelse. For de udlændinge, der kommer i beskæftigelse,
vil der for kommunerne også være en væsentlig besparelse på ydelse mv.
Finansieringen af sprogskolerne er reguleret i danskuddannelsesloven, og er
baseret på en taxameterbetaling for hvert bestået modul. Taksten skal for hvert af
de 6 moduler opdeles i henholdsvis en starttakst på 30 pct., som udbetales, når
kursisten påbegynder et modul, og en sluttakst på 70 pct., som udbetales, når
kursisten består modultesten. Et højt fravær vil således belaste sprogskolen
økonomisk.
Finansieringen er derfor tilrettelagt, så både kommuner og sprogskolerne har et
klart incitament til at nedbringe fraværet og sikre progression i undervisningen.
16. marts 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 4035
386118
Side
1/2