Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1864414_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 405 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 405:
H ilke ko sek e ser tager de da ske udlæ di ge y digheder af FN’s Bør eko i-
tés afgørelse i sagen I.A.M. mod Danmark vedrørende tvangsmæssig udsendelse
af en somalisk mor og hendes nu to-årige datter, der efter komiteens opfattelse er
i så stor risiko for kønslemlæstelse (FGM), at Danmark er forpligtet til at undlade
at udsende mor og datter til Somalia? Der ønskes en redegørelse for, hvilke kon-
sekvenser afgørelsen får i den konkrete sag og desuden i andre sager vedrørende
afviste asylansøgere og deres pigebørn og i sager vedrørende personer, der har
haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller 8, og deres pigebørn. Afgø-
relsens rækkevidde ønskes beskrevet for personer med oprindelse i alle dele af
Somalia incl. Puntland og Somaliland (Der henvises til Views adopted by the
Committee on the Rights of the Child under the Optional Protocol to the Conven-
tion on the Rights of the Child on a communications procedure in respect of
communication No. 3/2016, Date of adoption of views 25 January 2018, Adopted
by the Committee at its seventy-seventh period of sessions 15 January to 2 Febru-
ary 2018).
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
"FN’s
Bør eko ité har i e udtalelse, dateret de
. ja uar
8,
udtalt
kritik af Flygtningenævnets afgørelse vedrørende udsendelse af en somalisk
kvinde og hendes datter til Puntland i det nordlige Somalia.
Flygtningenævnets formandskab og koordinationsudvalg har på møder
he holds is de
. og . fe ruar
8 drøftet udtalelse fra FN’s Bør e-
komité.
I referat fra mødet i koordinationsudvalget hedder det blandet andet:
6. marts 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 2618
369757
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om, hvilke konsekvenser de danske udlændingemyndigheder af FN’s Børnekomités afgørelse i sagen I.A.M. mod Danmark tager vedrørende tvangsmæssig udsendelse af en somalisk mor og hendes nu to-årige datter, til udlændinge- og integrationsministeren
”Blo h A derse orie terede o FN’s Bør eko ités udtalelse af . ja-
nuar 2018 i klagesag 3/2016 (kritik). Da klager har været forsvundet si-
den januar 2017 og er skønnet udrejst, har nævnet trods kritikken ikke
genoptaget behandlingen af sagen.
Komitéen har i udtalelsen udtalt kritik af Flygtningenævnets afgørelse
vedrørende udsendelse af en somalisk kvinde og hendes datter til Punt-
land i det nordlige Somalia.
Den kvindelige asylansøger og hendes datter (klageren), der er født i
Danmark i 2016, havde som asylmotiv blandt andet henvist til, at hun
frygtede, at hendes datter (klageren) ville blive udsat for kvindelig om-
skæring (FGM).
Flygtningenævnet stadfæstede Udlændingestyrelsens afslag på asyl med
henvisning til de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder særligt
oplysningerne om, at det i Puntland i Somalia vil være muligt for mødre
at undgå, at deres døtre bliver omskåret mod mødrenes vilje.
Komitéen udtaler blandt andet, at forældres evne til at modstå omgivel-
sernes pres for at få deres børn omskåret ikke er relevant i forhold til
vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, og at nævnet derfor har
krænket Børnekonventionens artikel 3 og artikel 19 ved at give afslag på
asyl med henvisning til, at barnets mor ville kunne undgå, at hendes dat-
ter vil blive omskåret mod morens vilje.
Komitéens retsopfattelse er i strid med nævnets generelle praksis i sager
om kvindelig omskæring (FGM) og med praksis ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i lignende sager (Emily Colllins m.fl. mod
Sverige af 8. marts 2007, SOW mod Belgien af 19. januar 2016 og
R.B.A.B. mod Holland af 7. juni 2016). Det afgørende må således være,
om familien må antages at kunne beskytte barnet mod omskæring.
De øvrige medlemmer af udvalget var enige heri. Det blev derfor beslut-
tet at fastholde nævnets hidtidige praksis, uanset kritikken.
Der var endvidere enighed om, at nævnet skal redegøre for uenigheden
med komitéen i forbindelse med den skriftudveksling, der skal ske som
led i opfølg i ge på kritikke .”
Flygtningenævnet kan henholde sig hertil.
FN’s Bør eko ités udtalelse er o talt på Flygt i ge æ ets hje
.fl .dk u der ”Nyheder.”
eside
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om, hvilke konsekvenser de danske udlændingemyndigheder af FN’s Børnekomités afgørelse i sagen I.A.M. mod Danmark tager vedrørende tvangsmæssig udsendelse af en somalisk mor og hendes nu to-årige datter, til udlændinge- og integrationsministeren
Flygtningenævnets praksis i sager vedrørende FGM er nærmere beskrevet i
Flygtningenævnets formandskabs beretning, 2016, side 469 ff."
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3